Tänkte bygga in en möbel i form av en hylla som ska gå från golv till tak i en lägenhet, i ett hörn. Behöver därför göra typ 10st hyllplan som jag vill ha i form av trekanter, men är osäker på hur jag ska åstadkomma exakt kapande. Cirkelsåg går ju fint vanligtvis, men kommer inte få de exakt lika stora?

Hur gör man?

• Schematisk bild av en hörnhylla från golv till tak med tio triangelformade hyllplan staplade vertikalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Om du inte har en fräs så skulle jag göra en offset-planka som är roten ur 2 * bredden på avståndet mellan anhåll och blad på cirkelsågen. Gör först en triangel och sen lägger du den på nästa bit + offset planka och så följer du den med cirkesågen. Det borde vara enkelt att bara känna sig fram till när allt är kant i kant och tvinga fast det men om du vill vara fancy så kan man ju även göra lite fasta stoppblock som man bara trycker upp det mot.

Handritad skiss av triangel med mått och formeln y = √2 * x för att skapa offset-planka till cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ahhh suveränt, såklart!!! TACK! :) Har en handöverfräs från Biltema men tvivlar på att den pallar jobba sig igenom allt så är väl kanske ändå lättare med cirkelsågen sådär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.