@Gipsvägg , har du tänkt på att barnbidraget har förlorat ung 15% i värde sen 2021?
Ska vi starta en separat tråd för det, eller diskutera det i den här tråden?

Vad gör man, ge ungarna mindre mat eller?

• Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Bor i ett hus värt runt 5,5 mille och har lån på 1,7 mille (betalade av 300 kkr extra så sent som igår faktiskt, pengarna låg och skräpade på ett konto bara och räntan på huset är relativt hög för tillfället). Så jag kan inte bry mig mindre om husens uppgångar och nedgångar i pris. Jag har mitt på det torra!

Mina syskon har liknande situationer, inklusive hon som köpte hus för tre år sedan. Hennes hus har stigit så mycket i värde att ett ras nu ändå gör att det är värt mer än vad de har lån på. Hon har större problem med att kommunen planerar att K-märka hennes hus från 30-talet pga av deras varsamma renovering av huset. DET kan sänka värdet rejält och ställa till en del problem.

• Gilla
Fri som en fågel och 2 till
  • Laddar…
Jag pratar om majoriteten av personer som köpt hus med 85% belåningsgrad

K K. L skrev:
Du menar att det är bättre att bo i hyreslägenhet för där blir hyran lägre när räntorna blir högre.:thinking:
Dum jämförelse. Hyreslägenheten kanske ökar med en femhundralapp eller en tusenlapp i månaden. Att köpta bostäder ökar med 5000-10000 kr i månaden är normalt i nuläget.

• Gilla
EssJess
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
majoriteten av personer har inte 85% belåningsgrad. Vem snabb googling ger att SEB uppger en siffra på 40% i snitt vilket är högre än de flesta andra länder men långt ifrån 85%.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
majoriteten av personer har inte 85% belåningsgrad. Vem snabb googling ger att SEB uppger en siffra på 40% i snitt vilket är högre än de flesta andra länder men långt ifrån 85%.
Precis. De flesta som köper ett hus har inte så hög belåning. Det är i princip ett mindre antal förstagångsköpare som ligger där, samt en del som dragits med i prisrallyt i Stockholm.

• Gilla
roger2011
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
2019 köpte jag hus med 85% belåningsgrad. Med topplån upp till 100%. Topplånet betalades inom ett år. De två senaste åren har jag med hjälp av en kombination av amorteringar och renovering fått en värdehöjning och är nu nere på 50% belåningsgrad i förhållandet mellan lån och marknadsvärdet just nu.

Och eftersom jag tänkt bo kvar åtminstone 10-15 år år till så sitter jag lugnt i båten och fortsätter att amortera och investera i huset. Så att villapriserna sjunker just nu bryr jag mig inte så mycket om. Det vänder förr eller senare.

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
2019 köpte jag hus med 85% belåningsgrad. Med topplån upp till 100%. Topplånet betalades inom ett år. De två senaste åren har jag med amorteringar och värdehöjning kommit ner på 50% belåningsgrad. Och eftersom jag tänkt bo kvar åtminstone 10-15 år år till så sitter jag lugnt i båten och fortsätter att amortera. Så att villapriserna sjunker just nu bryr jag mig inte så mycket om. Det vänder förr eller senare.
Du menar blancolån. Det finns inget som heter topplån. Det är blancolån och bland det mest riskfyllda man kan göra. Hade du inte 15% till kontantinsats ens?

Keiller Keiller skrev:
2019 köpte jag hus med 85% belåningsgrad. Med topplån upp till 100%. Topplånet betalades inom ett år. De två senaste åren har jag med amorteringar och värdehöjning kommit ner på 50% belåningsgrad. Och eftersom jag tänkt bo kvar åtminstone 10-15 år år till så sitter jag lugnt i båten och fortsätter att amortera. Så att villapriserna sjunker just nu bryr jag mig inte så mycket om. Det vänder förr eller senare.
Bra jobbat! När jag och frugan köpte vårt hus så gick vi in i det med inställningen att en av oss skall kunna få en Mcdonaldslön och vi skall ändå kunna bo kvar, även om räntorna stiger. Vi fick köpa ett hus i sämre skick än vad vi tänkte oss, men vi renoverar det istället. Man skall inte dra på sig skulder som man kanske inte kan betala. Detta har ju lett till att vi har en mycket bra ekonomi idag och vi bor i ett hus som är precis som vi vill ha det.

V Vikalota skrev:
Du menar blancolån. Det finns inget som heter topplån. Det är blancolån och bland det mest riskfyllda man kan göra. Hade du inte 15% till kontantinsats ens?
Ja, jag menar blancolån men principen är densamma som för tidigare topplån. Jo, jag hade till kontantinsats men valde att låta de pengarna växa och hade tur.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, jag menar blancolån. Jo, jag hade till kontantinsats men valde att låta de pengarna växa och hade tur.
Vad köpte du hus för och vad har du för månadsinkomst?

Byggde nytt för att bo i resten av livet. Värdet spelar ingen större roll. Det blir väl aktuellt när barnen ska dela upp efteråt.

Har dock planer på att förvärva några fastigheter att behålla så som allt annat handlar man gärna på rea.

Har väldigt svårt att motivera priser som är högre än vad det kostar att bygga nytt. Billigare ja men absolut inte högre.

Kostar materialet på en ny stor villa ca 1,7 miljoner i inköp och byggs på ca 1700 arbetstimmar så är huset värt ca 2,9 miljoner i uppförande. EL och VA anslutning och fiber till detta så säg 3,3 miljoner när det står klart.

Det är den faktiska kostnaden och värdet för en modern nybyggd villa när den är byggd.

Sen beroende på fastigheten den placerades på så är det allt från värdelös till värd hur mycket som helst.

Bristen på objekt gör ju att folk betalar hur mycket som helst för en gräsplätt med en adress.
De fyra väggar och tak som finns stående på den plätten är inte ett högt värde

Keiller Keiller skrev:
2019 köpte jag hus med 85% belåningsgrad. Med topplån upp till 100%. Topplånet betalades inom ett år. De två senaste åren har jag med hjälp av en kombination av amorteringar och renovering fått en värdehöjning och är nu nere på 50% belåningsgrad i förhållandet mellan lån och marknadsvärdet just nu.

Och eftersom jag tänkt bo kvar åtminstone 10-15 år år till så sitter jag lugnt i båten och fortsätter att amortera och investera i huset. Så att villapriserna sjunker just nu bryr jag mig inte så mycket om. Det vänder förr eller senare.
Haha ”värdehöjning”. Du menar kvasivärdering. Den enda värderingen som betyder något är vad någon är villig att betala och med dagens marknad är det, statistiskt sett, inte vad huset köptes för år 2019.

V Vikalota skrev:
Vad köpte du hus för och vad har du för månadsinkomst?
Huset kostade ungefär två årslöner före skatt.

• Gilla
Christian.S och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Byggde nytt för att bo i resten av livet. Värdet spelar ingen större roll. Det blir väl aktuellt när barnen ska dela upp efteråt.

Har dock planer på att förvärva några fastigheter att behålla så som allt annat handlar man gärna på rea.

Har väldigt svårt att motivera priser som är högre än vad det kostar att bygga nytt. Billigare ja men absolut inte högre.

Kostar materialet på en ny stor villa ca 1,7 miljoner i inköp och byggs på ca 1700 arbetstimmar så är huset värt ca 2,9 miljoner i uppförande. EL och VA anslutning och fiber till detta så säg 3,3 miljoner när det står klart.

Det är den faktiska kostnaden och värdet för en modern nybyggd villa när den är byggd.

Sen beroende på fastigheten den placerades på så är det allt från värdelös till värd hur mycket som helst.

Bristen på objekt gör ju att folk betalar hur mycket som helst för en gräsplätt med en adress.
De fyra väggar och tak som finns stående på den plätten är inte ett högt värde
Nej vad ett hus kostar att bygga är ingen indikator på vad husets marknadsvärde är på bostadsmarknaden. Enda som betyder något är läget.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.