Jag vet att ni inte köpt eller byggt i spekulativt syfte men det kan väl inte vara kul att veta att man betalar banken 30% mer för vad ett hus är värt idag?
Vad gör ni sen när lågkonjunkturen verkligen sätter sig och man bli av med arbete? Då blir man skuldsatt resten av livet.
Alternativet elpriserna fortsätter skena mot vad dagens billiga elpriser är och man inte har råd att bo kvar, trots arbetsinkomst. Vad gör man då?
Vad gör ni sen när lågkonjunkturen verkligen sätter sig och man bli av med arbete? Då blir man skuldsatt resten av livet.
Alternativet elpriserna fortsätter skena mot vad dagens billiga elpriser är och man inte har råd att bo kvar, trots arbetsinkomst. Vad gör man då?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 132 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 132 inlägg
Eller ett försök att försätta trolla. (Användaren har ett antal trolltrådar bakom sig samt bytt användarnamn när han blev påkommen som troll?)
Men jag hugger på trollningen med då, har man pengar/jobb som inte påverkas särskilt mycket av inflationen så skrattar man åt troll som du…
Men jag hugger på trollningen med då, har man pengar/jobb som inte påverkas särskilt mycket av inflationen så skrattar man åt troll som du…
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Beror ju på när man köpte och vilken värdeutveckling det varit sedan dess.G Gipsvägg skrev:Jag vet att ni inte köpt eller byggt i spekulativt syfte men det kan väl inte vara kul att veta att man betalar banken 30% mer för vad ett hus är värt idag?
Vi köpte 6 månader innan Corona bommade igen allt, 3 år senare hade vårt hus "ökat" med ca 1 miljon utan vi hade gjort något bara för efterfrågan var så stor. Men eftersom vi inte har/hade några planer på att flytta, så tog jag det med en nypa salt.
Som tur är mitt jobb ett evighetsprojekt, så den försvinner inte. Men absolut tufft för många.
Som tur är mitt jobb ett evighetsprojekt, så den försvinner inte. Men absolut tufft för många.
Hade jag utgått från gipsväggs situation så hade jag sålt mitt hus, bil och allt av värde så snabbt som möjligt, nu innnan det är försent och värdet på huset understiger inköpspriset.
Sen hade jag flyttat till en etta i en liten by för 2500 kr i månaden.
Själv kommer vi att jobba på som vanligt, mitt arbete är relativt lugnt, har en arbetsplats som klarar sig genom alla jävla kriser som funnits sista 100 åren. Utan att veta var nog sista moderna riktiga krisen där finanskrisen. Blev själv av med jobb då ,men hade jobb innan uppsägningstiden var slut.
Att veta att jag betalar banken 30% mer än vad huset är värt? Vad är de för jävla skitsnack egentligen, ja om jag tänkte flytta. Men jag tänkte bo kvar
Så det krävs väl ungefär en 25 tusen mer i månaden ungefär för att vi inte ska kunna bo kvar med enbart inkomsten.
Sen hade jag flyttat till en etta i en liten by för 2500 kr i månaden.
Själv kommer vi att jobba på som vanligt, mitt arbete är relativt lugnt, har en arbetsplats som klarar sig genom alla jävla kriser som funnits sista 100 åren. Utan att veta var nog sista moderna riktiga krisen där finanskrisen. Blev själv av med jobb då ,men hade jobb innan uppsägningstiden var slut.
Att veta att jag betalar banken 30% mer än vad huset är värt? Vad är de för jävla skitsnack egentligen, ja om jag tänkte flytta. Men jag tänkte bo kvar
Jag förstår inte riktigt frågan. Bor i kgl hufvudstad och har ingen avsikt att sälja huset i närtid, därmed spelar det ingen roll vad huset är värt just nu.
Bankfrågan förstår jag inte heller. Mina bolån uppgår till mindre än 10% av aktuellt fastighetsvärde så innan jag får bekymmer med säkerheten för lånet kan vi ha dystra tider i 50 år till. Dessutom är mitt hus värt 3 ggr mer än vad jag investerat i det ändå så….
så för att svara kort på din fråga: jag skiter fullständigt i vad huset är värt idag.
Bankfrågan förstår jag inte heller. Mina bolån uppgår till mindre än 10% av aktuellt fastighetsvärde så innan jag får bekymmer med säkerheten för lånet kan vi ha dystra tider i 50 år till. Dessutom är mitt hus värt 3 ggr mer än vad jag investerat i det ändå så….
så för att svara kort på din fråga: jag skiter fullständigt i vad huset är värt idag.
Det är inte relevant hur mycket huset är ”värt” så länge som man bor kvar. Det enda som är relevant är hur mycket kostnader man har i förhållande till sin inkomst. Så lägg dig inte på din smärtgräns när du tar lån, och se till att du har en ”värmepannan havererade”-buffert på kontot eller i låneutrymme.
Det är först när du säljer som husets marknadsvärde blir relevant. Har du buffert och marginaler kan du förhoppningsvis slippa sälja vid fel tillfälle.
Du har en enorm fördel av att få se höjda räntor, inflation och höga elpriser med egna ögon. Nu ser du vad det är du behöver ta höjd för och förstår att det kan bli ännu värre. För två år sedan trodde många att det är trams att behöva lämna utrymme för 3% ränta.
Det är först när du säljer som husets marknadsvärde blir relevant. Har du buffert och marginaler kan du förhoppningsvis slippa sälja vid fel tillfälle.
Du har en enorm fördel av att få se höjda räntor, inflation och höga elpriser med egna ögon. Nu ser du vad det är du behöver ta höjd för och förstår att det kan bli ännu värre. För två år sedan trodde många att det är trams att behöva lämna utrymme för 3% ränta.
käpte du hus i januari -22 så skulle du i nuläget betala lån för 25% mer än om du köpt det idagMathiasS skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan. Bor i kgl hufvudstad och har ingen avsikt att sälja huset i närtid, därmed spelar det ingen roll vad huset är värt just nu.
Medlem
· Stockholm
· 4 491 inlägg
När köpte du och vad tycker du, kul eller inte?G Gipsvägg skrev:Jag vet att ni inte köpt eller byggt i spekulativt syfte men det kan väl inte vara kul att veta att man betalar banken 30% mer för vad ett hus är värt idag?
Och vad gör du när lågkonjunktur verkligen sätter sig?
Har bott i huset i dryga 15år och har inga planer på att inte bo kvar...