Vi drömmer om att bygga nytt, men har inte obegränsat med pengar.
Vi har tittat på Eksjöhus trend och det kostar NF ca 2.1 miljoner,
endast byggsats kostar 1.1 miljoner. Tomten vi kollat på kostar ca 120 000kr + anslutningsavgifter.

Vi har snickare i familjen och kakelsättare/murare som god vän och är själva beredda att göra mycket jobb. Är det möjligt att komma under 2 miljoner?

En tanke vi hade var att köpa byggsatsen, få det monterat plus vatten/avlopp och el, sen göra resten själva. Är det för mycket jobb, och vad skulle vi kunna räkna med för totalkostnad då?

Dela gärna med er av era tankar, gärna positiva sådana. :)

Köp endast skalet. Ta Eksjöhus ritningen och lämna till andra husfabrikanter. Med andra ord ta flera offerter och kolla vad som ingår.

Se på vilka möjligheter du har att ta bort olika delar av huset och köpa in vid sidan om. Vi tog bort vitvarorna, bänkskivan i köket och uteplatsen. Bara det sparade vi c:a 35.000kr på. Hade man varit lite eftertänksam hade vi nog köpt in all gips vid sidan om också.

Jag tror att det inte är några som helst problem att komma under 2Mkr på själva husbygget, sen kommer det som bekant till massor av kostnader för bygglov, elanslutning, kvalitetsansvarig och så vidare.

Tack för era svar!

Hur mycket kan vara rimligt att vi kan spara in, om vi gör mycket själva och hur lång tid tror ni att det skulle ta? Behöver komma under 2 miljoner för totalkostnaden, men det kanske är helt omöjligt!?

karmat skrev:
Tack för era svar!

Hur mycket kan vara rimligt att vi kan spara in, om vi gör mycket själva och hur lång tid tror ni att det skulle ta? Behöver komma under 2 miljoner för totalkostnaden, men det kanske är helt omöjligt!?
Lite snabbt kan jag räkna att vvs kostar runt 120k, el lika mycket. Till grunden räkna runt 300k (inkl schakt). Lägg ihop dem samt diverse avgifter till kommun/bank osv. så får du hela summan. Lägg sedan 10% på den totala kostnaden så har du totalpriset. Om du snickrar, målar, kaklar och lägger golv själv eller genom vänner så sparar du runt 400 000 totalt, så du lär hamna under 2 miljoner.

Hej!

Inte för att sätta käppar i hjulet. Men ni måste även tänka på andra kostnader som kanske inte är så självklara. Som tex väg fram till huset, extra fylle under huset, dra fram el, avlopp, vatten, telefon, olika tillstånd. Fixa trädgård.

Har själv byggt ett modifierat eksjöhus (havsvik) tog ritningarna till en annan tillverkare och kunde då spara ca 150 000 kr utan att få en sämre standard.
Sedan gjorde dom plattan och reste stommen därefter så tog jag vid och färdigställde huset och på det sa dom att vi sparade ca 200 - 250 000 kr (köpte all material genom dom).

Så det finns pengar att spara om man orkar slita lite.

Du känner ingen grävare också??

Mvh Alexandersson

Hej

Jag tror absolut att ni kan bygga runt 2 miljoner beroende på de kontakter ni har. Håller själv på att bygga ett lösvirkeshus och fått hjälp av snickare att resa det +att jag köper materialet genom dem. Har kontakter inom allt och får bra pris på det mesta. Vi har ca 3 mån kvar innan inflyttning och från vår första budget ligger vi plus ca 200000:-. Vi har nästan betalt allt och vi kommer att hamna på ca 2300000:- med precis allt. Om man då tar med att vår tomt kostade 500000:- med vatten och avlopp så är ju den ca 300000:- dyrare än er tomt. Nu har vi haft en väldig tur med det mesta med allt från optimala markförhållande till extremt låg byggkred. ränta
(1,07%).

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.