Hej,

Vi har ett sovrum som behöver AC och stödvärme på vintern så en LLVP skulle vara perfekt. Problemet är att rummet inte har så mycket väggyta att jobba med. Det är snedtak eller så skulle pumpen behöva sitta sämre placerad mot en innervägg, med ganska krånglig dragning för kondensavrinning. Rummet är det gröna på ritningen och röda strecket visar hörnet på fotot. Det blåa strecket är enda direkt användbara väggen men det är sämre placering för innerdelen tycker jag.

Skjutdörrarna för garderoben ska tas bort så det kommer bli snedtak hela vägen.

Vad finns det för lösningar här? Att bygga ner en liten klack som ger vertikal yta för innerdelen är ett alternativ kanske? Finns det ställningar redan klara för att montera innerdel vid snedtak?

Jag vet att takmonterad innerdel skulle vara bäst men det blir ju 3 ggr pengarna minst.

Sovrumshörn med snedtak, fönster med mörkläggningsgardin, och skjutdörrar till garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av sovrum med snedtak, gardinstång vid fönster till vänster och öppen garderob till höger. Skjutdörren som ska tas bort syns delvis.
Skapa konto

Planritning av ett övervåningsplan på ca 70 m² med ett markerat grönt rum på 8,54 m². Röda strecket visar ett hörn och blått en vägg.
Skapa konto

Kan vi inte få se hela långsidan av runmmet? (Ytterväggen)
Finns ju golvmodeller.

Det skulle i sådant fall vara till höger om radiatorn under fönstret. Det skulle få plats när skjutdörren tagits bort. Men, vi vill helst spara så mycket väggyta som möjligt till annat. Snedtaket och två fönster gör att det inte finns mycket vägg att jobba med.

Jag ska se om jag kan få fototillstånd i tonåringens rum för mer foton. Det brukar dock inte vara så poppis :)

Lite svårt att se med bifogade bilderna. Ta bort värmeelementet om möjligt och ersätt med en golvmodell. Annars har Panasonic en modell som är tunnare, bara 249 mm, som kanske kan få plats ovanför fönstret om det är för liten höjd där. Själv har jag inte sett konsoler som funkar på sneda innerväggar. Ett alternativ kanske kan vara att bygga ut en vertikal gipsvägg/låda bara för innedelen.

Själv har jag installerat en vanlig LLVP lågt för en kund men det gick på hans beslut och han var införstådd att garantin inte täcks då vid eventuella fel. Men det funkar om nöden kräver det :)

• Gilla
OlaF
  • Laddar…
Vi lutar åt att bygga en "låda" i snedväggshörnet. Bäst dragning för rör/el och placering av innedelen. Ovanför fönstret är det för lite plats mellan tilluftsventilen och snedväggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.