15 026 läst ·
119 svar
15k läst
119 svar
Hur kan man jämföra spånsugar?
Jag är helt med på hur du tänker, men jag vet bara inte hur jag ska översätta det till min verklighet.
Hade jag enkelt kunnat mäta mina nuvarande rör så hade jag kunnat välja sug, men det kan jag inte. Det jag gjort är att surfa och leta upp folk som är nöjda med sina sugar och försökt jämföra deras system med mina förutsättningar. Jag har hittat flera som köpt en AF22 som har mer komplicerade rördragningar än vad jag behöver ha och som är nöjda. Då beställde jag en sån. Sedan får jag gå från mitt nuvarande system och göra det grövre och enklare tills jag når tillräckligt bra resultat.
Ungefär som du alltså. Fast precis tvärtom. Eller? Kanske köpte jag något onödigt dyrt. Kanske inte. Fast jag kommer förmodligen ha en sug igång innan du räknat klart 😆
Hade jag enkelt kunnat mäta mina nuvarande rör så hade jag kunnat välja sug, men det kan jag inte. Det jag gjort är att surfa och leta upp folk som är nöjda med sina sugar och försökt jämföra deras system med mina förutsättningar. Jag har hittat flera som köpt en AF22 som har mer komplicerade rördragningar än vad jag behöver ha och som är nöjda. Då beställde jag en sån. Sedan får jag gå från mitt nuvarande system och göra det grövre och enklare tills jag når tillräckligt bra resultat.
Ungefär som du alltså. Fast precis tvärtom. Eller? Kanske köpte jag något onödigt dyrt. Kanske inte. Fast jag kommer förmodligen ha en sug igång innan du räknat klart 😆
Ja det låter rimligtHep skrev:
Jag är helt med på hur du tänker, men jag vet bara inte hur jag ska översätta det till min verklighet.
Haha, ja jag räknar inte så mycket på det dock. Har köpt en 4 kw fläkt som nog ska funka. Men hade jag haft en fläktkurva och lite antaganden om ungefärligt förlust i systemet så hade man kunnat vara lite säkrare
Borde det inte vara en friskluftsmask du ska ha istället?
Finns säkert stationära varianter också så du bara har en slang i taket att koppla in dig på utan att behöva bära på fläktsystemet.
https://www.leifarvidsson.se/sundstrom-friskluftsflakt-sr-500-med-mask-sr-570
Finns säkert stationära varianter också så du bara har en slang i taket att koppla in dig på utan att behöva bära på fläktsystemet.
https://www.leifarvidsson.se/sundstrom-friskluftsflakt-sr-500-med-mask-sr-570
Om det hade varit mitt heltidsjobb och jag hade behövt en lösning direkt, hade jag absolut gått på maskspåret. Jag använder mask när jag ska såga eller slipa och vet att dammet inte samlas upp som det borde. Men jag avskyr verkligen att använda mask, även om det finns de som är bättre än andra. Kombinationen av hörselskydd/hörlurar, glasögon och mask gör att för mycket av glädjen försvinner. Som sagt; om jag hade fått bra betalt kanske, men nu snickrar jag för att det är kul.
När jag är på skolan där spånsugen är helt brutal behöver jag nästan aldrig mask, men när jag är hemma använder jag mask lite väl ofta. Nu känns det extra trist att leka darth vader, när jag vet hur bra luften kan vara.
När jag är på skolan där spånsugen är helt brutal behöver jag nästan aldrig mask, men när jag är hemma använder jag mask lite väl ofta. Nu känns det extra trist att leka darth vader, när jag vet hur bra luften kan vara.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Jag har inte använt en sån aktiv mask men jag kan tänka mig att det är mycket mera behagligt än de passiva man oftast använder. Jag kan tänka mig att glasögonen fortfarande kan vara problematiskt oavsett.Hep skrev:
Om det hade varit mitt heltidsjobb och jag hade behövt en lösning direkt, hade jag absolut gått på maskspåret. Jag använder mask när jag ska såga eller slipa och vet att dammet inte samlas upp som det borde. Men jag avskyr verkligen att använda mask, även om det finns de som är bättre än andra. Kombinationen av hörselskydd/hörlurar, glasögon och mask gör att för mycket av glädjen försvinner. Som sagt; om jag hade fått bra betalt kanske, men nu snickrar jag för att det är kul.
Istället för spånsug menar du?L Lovan83 skrev:
Problemet är bara att om man ersätter spån- och dammuppsamling med utsug med ett andningsskydd istället får man bära det bra länge.
För det luftburna dammet — som är det farliga — kommer att virvla runt i många timmar i lokalen innan det lägger sig. Och sedan virvlar det upp igen när man rör sig eller kör igång maskiner nästa gång och varje gång man kör en maskin skapas det ännu mer luftburet damm.
Nä, i mina ögon är bästa metoden att försöka fånga så mycket spån/damm som möjligt där det alstras och se till att det inte kommer ut i rummet igen = bra filter för returluften. Resten får man ta med luftrenare med bra filter.
Är själv intresserad av Felder AF22 får jag säja.
//Ronnie
I väntan på sugen uppdaterade jag mitt första dammsugningstest för bandsågen. Nu gjorde jag en som sitter på luckan. Stör inte när jag sågar och helt ur vägen om jag ska byta blad eller in och pilla. Jag testade genom att såga padouk. Det orangea dammet både syns och luktar och avslöjar direkt om det inte funkar. Mitt nya bygge tar nästan allt damm och är mycket bättre än att suga från det stora hålet nere på maskinen. Jag ska dra en slang dit också och med det tror jag att jag är tillräckligt klar med den maskinen. Förbättringar av resten får vänta till sugen kommer.
Intressant att dammsugaren jag köpte till bandsågen kostar klart mindre än tre meter finslang från spånsugen.
Intressant att dammsugaren jag köpte till bandsågen kostar klart mindre än tre meter finslang från spånsugen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä jag tolkade det som att han redan hade en spånsug men att den inte tog med allt damm. Därför jag funderade om inte en friskluftsmask (med fläktar så det inte blir så tungt på andningen) hade varit en bättre lösning.P Pysslarn skrev:Istället för spånsug menar du?
Problemet är bara att om man ersätter spån- och dammuppsamling med utsug med ett andningsskydd istället får man bära det bra länge.
För det luftburna dammet — som är det farliga — kommer att virvla runt i många timmar i lokalen innan det lägger sig. Och sedan virvlar det upp igen när man rör sig eller kör igång maskiner nästa gång och varje gång man kör en maskin skapas det ännu mer luftburet damm.
Nä, i mina ögon är bästa metoden att försöka fånga så mycket spån/damm som möjligt där det alstras och se till att det inte kommer ut i rummet igen = bra filter för returluften. Resten får man ta med luftrenare med bra filter.
Är själv intresserad av Felder AF22 får jag säja.
//Ronnie
Även om det blir mindre damm med en större/bättre spånsug så blir det nog inte helt perfekt och det kan byggas upp känslighet över tid. Men jag har full förståelse över att det kan vara opraktiskt. Jag har aldrig testat en mask med fläktar men jag antar att det är lättare för andningen än de vanliga passiva. Då har du den mest effektiva formen av luftrenare. Den som gör att du inte behöver dra in något damm alls i andningssystemet.
Jag ska få bort så mycket damm att lungorna slutar gnälla. Det är det enda som är helt säkert. Första steget var bandsågen och den är nästan helt rumsren nu. Nästa är ny spånsug, efter det optimera upptagningen vid maskinerna och fixa rör och slangar. Om inte det räcker får jag se på mask, men eftersom jag inte märker något i skolan (annat än vid vertikalputsen) så vet jag att det går att få det tillräckligt bra med sug.L Lovan83 skrev:Nä jag tolkade det som att han redan hade en spånsug men att den inte tog med allt damm. Därför jag funderade om inte en friskluftsmask (med fläktar så det inte blir så tungt på andningen) hade varit en bättre lösning.
Även om det blir mindre damm med en större/bättre spånsug så blir det nog inte helt perfekt och det kan byggas upp känslighet över tid. Men jag har full förståelse över att det kan vara opraktiskt. Jag har aldrig testat en mask med fläktar men jag antar att det är lättare för andningen än de vanliga passiva. Då har du den mest effektiva formen av luftrenare. Den som gör att du inte behöver dra in något damm alls i andningssystemet.
En annan sak om någon är kvar i tråden. På skolan har vi diverse uttag på rören där man enkelt kan koppla in en vanlig smal festoolslang och använda till deras handverktyg. Väldigt smidigt. Jag kan ju själv testa när nya sugen kommer om den klarar av att hålla rent efter en slipmaskin eller en domino, men finns det någon risk för spånsugen? Plågar jag den för mycket om jag bara har ett 30-50 mm rör öppet, så att motorn kan ta stryk. Det är ju inte så att jag håller fast impellern, men det blir ju mer motstånd än om den får jobba mer eller mindre utan motstånd med ett mycket tjockare rör.
Jag vet att det brukar heta att en dammsugare är bättre för t ex slipmaskiner, men suget vi har på skolan räcker till utan några problem. Visst är det en mycket kraftigare sug, men å andra sidan kan jag slipa samtidigt som ett helt gäng stora maskiner är igång.
Motorn går inte hårdare om ni stänger av luften, tvärtom den snabbar upp. Om ni hade utrustning så ni kunde läsa av hur mycket ström den drar skulle ni märka att förbrukningen sjunker då man blockerar intaget.