Jag får korrigera mitt minne här.. Ser ut som jag spridit inkorrekt information om impellers med raka blad:
Although tough, the material handling impellers made with straight vanes going out from the center creates what are called radial blowers. Radial blowers are not much used on dust collectors because they make too much noise. This noise is difficult to control. Just like a subwoofer the low frequency portion of this noise goes right through walls and ceilings (I know as my teen daughter had a big subwoofer). Tilting the vanes away from the direction of rotation creates what are called backward inclined (BI) blowers. A BI impeller reduces the noise but is not very efficient. Designers use more or bigger vanes to make up for efficiency losses. Tilting and curving those blades away from the direction of rotation creates what are called backward curved (BC) blowers. A BC impeller reduces the noise more without quite so much loss in efficiency. Curving and tilting the vanes away from the direction of rotation reduces the noise but requires the maker to use more vanes and larger motors to make up for efficiency losses. Most better dust collector and cyclone blowers use backward curved impellers while the less expensive and poorer quality use radial impellers.
Den med raka fläktblad är alltså effektivast, men mest högljudda. Ljuddämpning säger Pentz är orsaken för den andra sorten av impeller... Men jag är ändå inte hundra. Tycker jag läst tvärtemot detta påstående nånstans ändå.

Hep Hep skrev:
Intressant med impellern. Av de jag tittat på är det raka blad på de dyraste, medan de böjda hittar jag på en del kineser. Topplock var nytt och det ska jag kolla efter, fast vad gör att de inte klarar av större bitar?

Det där med cyklon. Jag har det på de dammsugare som är dirkektkopplade till mindre maskiner. Där fyller de sin funktion genom att de sparar påsar i dammsugaren eller hindrar filtret från att klogga igen om jag kör utan påse. Men är det bättre på något annat sätt? Att jag undrar är för att på den spånsug jag har sitter det ett patronfilter som både har en väldigt stor yta och är lätt att rengöra. Jag har för vana att rengöra partonen första gången jag startar maskinen för dagen. Om jag skulle koppla på en cyklon så ökar ju volym mellan fläkt och maskin och även det totala motståndet. Är vinsten (vilken den nu är) så stor att den uppväger det, eller får jag bättre resultat om jag kör utan cyklon och ser till att hålla filtret rent?
Vad jag förstår så är cyklonen viktig för att skilja av även fint damm för att möjliggöra användning av de finfilter som Pentz rekommenderar utan att de sätter igen direkt. Vet inte vad som är bäst gällande ditt system.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Man kan ju också ganska enkelt räkna på investerings- och driftskostnad för rening av fint mha filter av olika slag och jämföra med uppvärmningskostnaden för att bara blåsa ut skiten (där det är möjligt).

Kan ju vara så att man i ett hobbysnickeri har svårt att få ekonomi i ett finfiltersystem. Å andra sidan kanske man inte vill damma ner trädgården eller familjen.

siggebo siggebo skrev:
Man kan ju också ganska enkelt räkna på investerings- och driftskostnad för rening av fint mha filter av olika slag och jämföra med uppvärmningskostnaden för att bara blåsa ut skiten (där det är möjligt).

Kan ju vara så att man i ett hobbysnickeri har svårt att få ekonomi i ett finfiltersystem. Å andra sidan kanske man inte vill damma ner trädgården eller familjen.
Bra poäng. Pentz förordar ju dessutom att köra cyklon och sedan blåsa ut resten då man verkligen blir av med findammet då. Då klarar man sig även på mindre impeller och motor. Förutom ekonomin är det ju också frågan om komforten på vintern bara, när man tar in lika mycket kall luft. Tänkte försöka få till system så att jag kan koppla förbi filtren och blåsa ut när det är lite varmare ute.

Ska man blåsa ut luften kan man skippa cyklonen och bara bygga ett skjul med en tunna i, med väggarna glesa som ett vedlider. Om man inte har grannarna riktigt nära eller en fläkt som inte klarar av material.

Av den orsaken kommer jag inte längre använda min cyklon heller, jag har inte längre ett uppvärmt snickeri så jag kommer bara blåsa ut luften. Cyklonen bidrar ju med förluster den också så systemet bör bli kraftfullare.

Precis, man får räkna på hur mycket värmeeffekt som förloras och se om det går att kompensera hyggligt samt vad det kostar. Komfort är bara en fråga om att värma upp lika mycket som man blåser ut, och det är ju ekonomi i slutändan.

Förutom grannar och elräkning så vill jag försöka hålla en stabil fuktighet för virket och det blir svårt om jag blåser allt rakt ut.

Jag väntar som sagt på utredning om lungorna och eventuell överkänslighet, men jag lutar åt att skaffa M-klassat filter på maskinen oavsett resultat. Felder har ett patronfilter som är rejält och är rätt klassat. Det finns andra leverantörer, men allt därifrån har hittills gjort mig nöjd och jag får bra support om det är något. Eftersom den typen av filter är så enkla att göra rent kan det vara ett alternativ att köra med det och ingen cyklon och se om det är tillräckligt. Kloggar det igen och tappar för mycket kraft är ju motståndet i en cyklon troligen ett bättre val och det går att skaffa senare. Lungor är viktiga, men platsbrist är också en faktor som är svår att komma runt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ett system jag funderade på tidigare var att montera fläkten och cyklonen utomhus, sedan filtren på insidan rakt mot väggen, högt uppe på väggen nära taket. För att minimera utrymmet cyklonen tog.

Då behöver man bara rören och filtren på insidan. Nackdelen är man måste göra flera hål i väggen.

Jag har också varit inne på att flytta ut de delar som väsnas och tar plats, men de tankarna har jag släppt när kommit på att huset jag är i är från 1700-talet och kommunens antikvarie hållet ett vakande öga på det. Däremot funderar jag på att sätta upp nästa lösning, vad det än blir, rätt högt upp på väggen.

ClasseClas
För egen del kör jag med en moddad spånsug från DUAB extrautrustad med patronfilter och en cyklon framför. Fördelen med upplägget är att patronfiltret inte beckar ihop av spån och damm som i stället landar ner i cyklonens tunna.
En verkstadsdammavskiljare med slangar och filter monterad på en blå tunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kollade på kraftigare spånsugar men då fanns det inga patronfilter som passade rakt av.
https://duab.se/maskiner-verktyg/snickerimaskiner/spansugar/duab-spansug-fm300b-1-fas

Sedan har jag igång en luftrenare som komplement. Hur man än gör så är det alltid spån och damm som smiter förbi maskinernas sugstosar.
Industriell enhet med varnande etiketter och kontrollpanel på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://planomaskin.se/sv/luftrenare/nr1-luftfilter-lf-600.html

• Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Orsaken till att använda en cyklon är att spån som yr omkring inne i ett patronfilter snabbt nöter upp filtret. Inte så mycket att nötningen syns men så mycket att det blir små hål längst inne i vecken där det sedan läcker ut fint damm av den mest hälsovådliga sorten.

Skillnaden mellan en bra cyklon och en dålig är att en bra cyklon skiljer ur mer fint damm och därför minskar den nötningen på filtren ännu mer.
Vill man däremot ha dammfritt hamsterspån att sälja så skall man ha en dålig cyklon som låter allt dammet fara rätt igenom utan att skiljas av.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
För egen del kör jag med en moddad spånsug från DUAB extrautrustad med patronfilter och en cyklon framför. Fördelen med upplägget är att patronfiltret inte beckar ihop av spån och damm som i stället landar ner i cyklonens tunna.
[bild]
Jag kollade på kraftigare spånsugar men då fanns det inga patronfilter som passade rakt av.
[länk]

Sedan har jag igång en luftrenare som komplement. Hur man än gör så är det alltid spån och damm som smiter förbi maskinernas sugstosar.
[bild]
[länk]
Samma prylar som jag, fast du har en cyklon också. Använde du patronfiltret innan du skaffade cyklonen? Om du gjorde det - märkte du någon skillnad i effekt med och utan cyklon? Både igensatt filter och cyklonen i sig minskar ju effekten, men frågan är hur mycket.

H heimlaga skrev:
Orsaken till att använda en cyklon är att spån som yr omkring inne i ett patronfilter snabbt nöter upp filtret. Inte så mycket att nötningen syns men så mycket att det blir små hål längst inne i vecken där det sedan läcker ut fint damm av den mest hälsovådliga sorten.

Skillnaden mellan en bra cyklon och en dålig är att en bra cyklon skiljer ur mer fint damm och därför minskar den nötningen på filtren ännu mer.
Vill man däremot ha dammfritt hamsterspån att sälja så skall man ha en dålig cyklon som låter allt dammet fara rätt igenom utan att skiljas av.
Ah, ny info om fördelar med cyklon. Bra.

Har du någon länk till eller info om en bra cyklon? De jag har erfarenhet av är för små och jag kommer inte bygga någon egen, så den måste gå att köpa färdig.

Hep Hep skrev:
Ah, ny info om fördelar med cyklon. Bra.

Har du någon länk till eller info om en bra cyklon? De jag har erfarenhet av är för små och jag kommer inte bygga någon egen, så den måste gå att köpa färdig.
Axminster och dust commander säljer stora cykloner. Generellt är det en ganska enkel konstruktion så jag tror alla cykloner är bättre än ingen.. Pentz har på sin hemsida angett "optimala" mått så man kan ju uleta efter en som uppfyller de måtten/förhållanden.

ClasseClas
Hep Hep skrev:
Samma prylar som jag, fast du har en cyklon också. Använde du patronfiltret innan du skaffade cyklonen? Om du gjorde det - märkte du någon skillnad i effekt med och utan cyklon? Både igensatt filter och cyklonen i sig minskar ju effekten, men frågan är hur mycket.
Jag använde spånsugen innan jag skaffade cyklon och jag vill säga att patronfiltret satte igen nästan direkt. Jag påstår att med cyklon får man bättre sugförmåga i genomsnitt över en cykel som innefattar från byte av säck/tunna till nästa byte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.