6kW 3fas elpatron blir 4kW med 2 faser och nolla, eller 3kW med 2 faser utan nolla. Det är väl det enklaste.

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
6kW 3fas elpatron blir 4kW med 2 faser och nolla, eller 3kW med 2 faser utan nolla. Det är väl det enklaste.
Okej...Men om jag vill 4.5 till 5kw då?
Tänker om jag vill kunna styra patronen till någonstans mellan 4.5 till 5 kw. Det är en 3 fas med y koppling. Går det att montera någon styrenhet?

R
J Jan Helander skrev:
Okej...Men om jag vill 4.5 till 5kw då?
Tänker om jag vill kunna styra patronen till någonstans mellan 4.5 till 5 kw. Det är en 3 fas med y koppling. Går det att montera någon styrenhet?
Du kan förstås använda pwm på matningen och uppnå vilken effekt som helst mellan 0 och maxeffekt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vilket tidsperspektiv pratar vi? Vad är orsaken till att du vill styra effekten på det viset? Normalt har man en termostat för att styra en elpatron. Det går att reglera effekten genom att slå till och från strömmen med någon minuts periodtid.

En elpatron värmer förmodligen en större mängd vatten, ett värmetrögt medium som väl räcker att effektreglera med en termostat. Visst kan man effektreglera med pulsviddsmodulering men är risker och nackdelar med störningar och övertoner värt det? Vi har så många switchade störningsmoment ändå i elnätet så att krångla med en enkel resistiv last känns bara onödigt. Tycker jag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
B Bjober skrev:
En elpatron värmer förmodligen en större mängd vatten, ett värmetrögt medium som väl räcker att effektreglera med en termostat. Visst kan man effektreglera med pulsviddsmodulering men är risker och nackdelar med störningar och övertoner värt det? Vi har så många switchade störningsmoment ändå i elnätet så att krångla med en enkel resistiv last känns bara onödigt. Tycker jag.
Ja, jag svarade bara på en extremt luddigt ställd fråga.

Men termostat kan förvisso vara för långsamt om det finns en begränsning i tillgänglig effekt. Svårt att svara på med den information som getts.

Och om man inte är överdrivet nitisk med betydelsen av pwm så kan man ju tänka sig att "pulserna" är flera sekunder långa, så blir det inga problemmed störningar. Så styr jag personligen ett bastuaggregat.

• Gilla
  • Laddar…
På många elradiatorer pulsbreddsmoduleras effekten och periodtiden är 40,96 sekunder. Det är snabbt nog för värmeändamål men ger inte så mycket störningar. Man skall nog inte göra det med en kontaktor dock.

• Gilla
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, jag svarade bara på en extremt luddigt ställd fråga.

Men termostat kan förvisso vara för långsamt om det finns en begränsning i tillgänglig effekt. Svårt att svara på med den information som getts.

Och om man inte är överdrivet nitisk med betydelsen av pwm så kan man ju tänka sig att "pulserna" är flera sekunder långa, så blir det inga problemmed störningar. Så styr jag personligen ett bastuaggregat.
Ja jag håller med dig till 100%.
Det behövs mer information för att förstå TS syfte med frågan.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Strunta i att ändra. Du vinner ju i princip ingenting. Det kommer bara ta längre tid att värma vattnet. Men för att tå temperaturen då termostaten stänger av behöver du fortfarande lika mång kWh

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
menar du elpatron på värmepump?

E elviskodzic skrev:
menar du elpatron på värmepump?
tex min elpatron på frånluftsvärmepump, jag urkopplade en av kablarna enligt ritning och begränade elpatron. Ritning gäller för min värmepump, pumpens display visade full effekt medans förbrukningen i verkligheten var enligt min begränsning.

• Diagram över koppling av tillskottsvärmare, visar kablars färg, tjocklek och anslutning till element och relä för en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TS kanske börjar bekymra sig över effektavgiften? Då är det vettigt att köra lite längre med lägre effekt än kortare tid med högre effekt

K krambriw skrev:
TS kanske börjar bekymra sig över effektavgiften? Då är det vettigt att köra lite längre med lägre effekt än kortare tid med högre effekt
Risken är att det blir kallt inne...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.