Hej alla

Jag har en Thermia Legend 10 Duo. Jag tycker varmvattnet är onödigt varmt, och det har aldrig tagit slut. Manualen säger inget om hur temperaturen kan justeras. Jag önskar tips om vad jag skall ändra i inställningarna, bild på meny finns nedan. Den får gärna hålla på med sin legionellakörning som vanligt. Tanken är att sänka någon grad i taget tills det känns lagom.

Display av Thermia Legend 10 Duo, visar menyer för att justera varmvattentemperaturen och inställningar, med aktuell starttemperatur på 52°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på displayen för en Thermia värmepump som visar inställningar för varmvatten, inklusive temperatur och varaktighet.
Skapa konto

C camelspin skrev:
Hej alla

Jag har en Thermia Legend 10 Duo. Jag tycker varmvattnet är onödigt varmt, och det har aldrig tagit slut. Manualen säger inget om hur temperaturen kan justeras. Jag önskar tips om vad jag skall ändra i inställningarna, bild på meny finns nedan. Den får gärna hålla på med sin legionellakörning som vanligt. Tanken är att sänka någon grad i taget tills det känns lagom.

[bild]

[bild]
Du sänker varmvattenstemperaturen på blandningsventilen istället.

Kolla så du inte har extra varmvatten Annars men den är väl avstängd?

• Skärm på display som visar "Varmvatten" med valet "Extra V.V." avstängt.
    Skapa konto
Hej, tack för svar.

Jag har inte extra vv på, men det kan se ut så i menyn.

Jag har ingen växelventil så det går inte att skruva på något.

Det jag önskar åstadkomma är att sänka start och stopp temp på VV lite grann. Jag tänker att jag kan sänka START och STOPP några grader men det är lite lurigt, menyn är kryptisk så jag vet inte om det är rätt.

Någon som vet vad man skall ändra i menyn för att sänka temp på VV något, men i övrigt bibehålla alla funktioner som vanligt?

C camelspin skrev:
Hej, tack för svar.

Det jag önskar åstadkomma är att sänka start och stopp temp på VV lite grann. Jag tänker att jag kan sänka START och STOPP några grader men det är lite lurigt, menyn är kryptisk så jag vet inte om det är rätt.

Någon som vet vad man skall ändra i menyn för att sänka temp på VV något, men i övrigt bibehålla alla funktioner som vanligt?
Blandningsventilen sitter ovanpå maskinen och det är den du skruvar på.Startgivaten ändrar du bara på om du vill att du ska få färre starter.

• Blandningsventil LK Systems 550 Klämring 22 mm med justerskruv för temperaturreglering.
    Skapa konto
C camelspin skrev:
Hej, tack för svar.

Saknar du blandningsventil kan du prova ställa upp starten till 43 grader det brukar ge lite lägre temperatur men du får flera starter istället men du har en duo så kanske starterna blir inte så många.

Hej, Tack för svar

Kollat igen, där finns ingen blandningventil och det är inte kopplat för att kunna blanda in kallvatten.

Spelar mindre roll, det jag vill åstadkomma är att få något mindre varmt vatten i varmvattenberedartanken.

Jag fattar inte riktigt - om jag höjer START från 40 till 43, borde jag då inte få varmare vatten i "medeltal" OCH fler starter? Det är tvärtom mot vad jag önskar, jag vill snarare att den startar på någon grad lägre OCH stannar några grader lägre - jag vill att medeltemperaturen i tanken över tid är lite lägre.

Nu är det en (ON/OFF) symbol på STOPP, vad betyder den?

C camelspin skrev:
Hej, Tack för svar

Kollat igen, där finns ingen blandningventil och det är inte kopplat för att kunna blanda in kallvatten.

Spelar mindre roll, det jag vill åstadkomma är att få något mindre varmt vatten i varmvattenberedartanken.

Jag fattar inte riktigt - om jag höjer START från 40 till 43, borde jag då inte få varmare vatten i "medeltal" OCH fler starter? Det är tvärtom mot vad jag önskar, jag vill snarare att den startar på någon grad lägre OCH stannar några grader lägre - jag vill att medeltemperaturen i tanken över tid är lite lägre.

Nu är det en (ON/OFF) symbol på STOPP, vad betyder den?
Nej när din värmepump tillverkaren varmvatten så bryter dem på driftpresostaten när max tryck så det finns ingen givare som styr det.Ända gången den använder givare är när den kör legionella för då bryter den på toppgivaren 60 grader.Om du höjer startvärdet så kommer tillverkningen av varmvatten gå kortare tid än om du har ett lägre startvärde.mao när bryttrycket uppnås så bryr sig inte driffptessostaten vilken temperatur du har på varmvattnet.

Skumt. Och komplicerat. Jag tror jag skippar det här.

Tack

C camelspin skrev:
Skumt. Och komplicerat. Jag tror jag skippar det här.

Tack
Testa ställ starvärdet till 43 och blir du inte nöjd så är det bara ändra tillbaka.

Jag ska testa! Fattar inte pressostatmekanismen så jag undar hur det kan ge en lägre temperatur. Undrar också vad STOPP i menyn är till för? Synd att Termia inte skickar med manualer som beskriver de funktioner som finns i apparaten. Välja en topp temp i en vattenberedare som har hela två givare i sig borde inte vara omöjligt? Teknikens under!

Tack för hjälpen

C camelspin skrev:
Jag ska testa! Fattar inte pressostatmekanismen så jag undar hur det kan ge en lägre temperatur. Undrar också vad STOPP i menyn är till för? Synd att Termia inte skickar med manualer som beskriver de funktioner som finns i apparaten. Välja en topp temp i en vattenberedare som har hela två givare i sig borde inte vara omöjligt? Teknikens under!

Tack för hjälpen
Stopp är vad din toppgivaten är inställd på 60 grader men när din pump kör legionella så startar kompressorn och går i 2 minuter för att sedan så tar elpatronen över och värmer så 60 grader i toppen uppnås är legionella körningen klar.Anledningen varför den kör på elpatronen är att kompressorn kan inte köra till 60 grader så därför kör den på elpatronen.Pressostaten har ingen givare utan känner av bryttrycket så ställer du upp startvärdet till 43 så kommer kompressorn gå kortare tid än om du har ett startvärdet på 40 och blir ju varmvatttensberedaren inte lika varm.

Tänk på att pressostaten löser så kan varmvattnet hamna på allt mellan 53 -56 grader så kan variera från maskin till maskin

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.