Har en ”vattenfördelare” som läcker igenom mellan varm- och kallvatten. Huset byggt 1972 och denna del fördelar ut vattnet till husets olika delar (sitter i badrum bottenvåning).

Hur kan/bör man ersätta en sådan här (den gråa delen) med 10 uttag neråt? Finns det att köpa (kan inte hitta någonstans) eller vad ersätter man med?

• Grå vattenfördelare med tio kopplingsuttag monterade, med synliga tecken på läckage och rost, mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då jag inte använder så många av rören i dagsläget så får det bli att jag ersätter med vanliga rör och T-koppling.

Krilleman
R Richard Houltz skrev:
Då jag inte använder så många av rören i dagsläget så får det bli att jag ersätter med vanliga rör och T-koppling.
Ja det är nog lättast om du inte använder alla förgreningar.

• Gilla
Richard Houltz
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det är nog lättast om du inte använder alla förgreningar.
R Richard Houltz skrev:
Har en ”vattenfördelare” som läcker igenom mellan varm- och kallvatten. Huset byggt 1972 och denna del fördelar ut vattnet till husets olika delar (sitter i badrum bottenvåning).

Hur kan/bör man ersätta en sådan här (den gråa delen) med 10 uttag neråt? Finns det att köpa (kan inte hitta någonstans) eller vad ersätter man med?
Nu är problemet fixat! Felet låg i förgrenaren som nu är ersatt med ”vanliga” rör. (Ena bilden visar var det var hål i förgrenaren så kallvatten blandades in i varmvattnet) Familjen nöjda med att kunna duscha varmare än 38 grader… 😂
Kanske kan ge idéer till andra som upplever samma problem och tack till alla som hjälp till med idéer och svar!

• Närbild på en vit förgrenare med flera hål som orsakat kallvattenläckage, hålls av en hand.
    Skapa konto
  • Renoverade rörinstallationer med utbytta förgreningar som fixar problemet med kallvatten i varmvattnet, synliga bakom väggpanel.
    Skapa konto
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Det ser även framtidssäkrat ut…ja rör i reserv alltså om det går hål på något av kopparrören. 😉
I mitt hus höll fördelaren, men inte rören.

• Haha
Richard Houltz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.