Jag försöker fatta varför det i nibe pumpen (f730) står att framledningstempen bt2 som ligger på mellan 35-40 grader inte ger högre temp i gollvvärmen. Se bilder. Borde inte termometrarna visa 35 grader om framledningstempen är 35 grader (nu visar termometrarna 18 respektive 20 grader)? Termostaten är skruvad till 45 grader så den borde släppa igenom värmen tycker jag
 
  • Display på Nibe F730 värmepump som visar olika temperaturstatus inklusive framledningstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med cirkulationspump och termometrar som visar lav temperatur trots inställda 35 grader.
Termometrarna visar vad som cirkulerar i golven och inte vad som cirkulerar genom pannan för ögonblicket. Nu ser F730 ut som den har paus i uppvärmningen(?)
 
J Josth skrev:
Termometrarna visar vad som cirkulerar i golven och inte vad som cirkulerar genom pannan för ögonblicket. Nu ser F730 ut som den har paus i uppvärmningen(?)
J Josth skrev:
Termometrarna visar vad som cirkulerar i golven och inte vad som cirkulerar genom pannan för ögonblicket. Nu ser F730 ut som den har paus i uppvärmningen(?)
Okej men då kanske jag ska testa öka rumstempen i pumpen för att se om tempen i slingorna ökar. Nu är den inställd på 21 grader men vi har 19 grader hemma. Nyligen installerades en shunt och Wilo pump i och med att vi har element på övre plan och golvvärme på nedre (det man ser i bilden) och jag funderar på om den är felinstallerad. Allt fungerade bra innan den installerades och nibe pumpen fick jobba på i fred utan shunt och extern pump. Nibe pumpen har kämpat med "värme" under kompressorinfo i flera timmar denna morgon. Just när jag tog bilden kanske den vilade, osäker.. ska hem om ett tag och kika.
 
Vid -58 gradminuter så arbetar förmodligen inte värmepumpen alls utan väntar på att gradminutrarna ska sjunka ytterligare. Beror på inställningarna. När man har värmepump ska alla rumstermostater stå på max, förutom möjligen ett par i sovrum om det blir för varmt där. Värmen i huset reglerar man med inställningen av värmekurvan i värmepumpen. Har man blandat radiatorer och golvvärme behövs en golvvärmeshunt som tar ner framledningstemperaturen innan den går ut i golvslingorna.
 
J Josth skrev:
Vid -58 gradminuter så arbetar förmodligen inte värmepumpen alls utan väntar på att gradminutrarna ska sjunka ytterligare. Beror på inställningarna. När man har värmepump ska alla rumstermostater stå på max, förutom möjligen ett par i sovrum om det blir för varmt där. Värmen i huset reglerar man med inställningen av värmekurvan i värmepumpen. Har man blandat radiatorer och golvvärme behövs en golvvärmeshunt som tar ner framledningstemperaturen innan den går ut i golvslingorna.
Vi kör utan rumstermostater. Har bara en inomhusgivare och en utomhusgivare. Värmekurvan är på nivå 5 och pumpen som är kopplad till shunten (wilo) är inställd på konstant varvtal kurva 3
 
Ok. Har man golvvärme ska inomhusgivaren bara visa temperaturen, inte styra den pga trögheten i golvvärme. Har du kollat inställningarna för inomhusgivaren? Värmekurva 5 är för golvvärme men kan vara för låg för radiatorerna(?) Vad är förskjutningen av kurvan? Högsta möjliga fart på cirkpump i golvvärmen är kanske onödigt om inte golven blir ojämnt varma.
 
J Josth skrev:
Ok. Har man golvvärme ska inomhusgivaren bara visa temperaturen, inte styra den pga trögheten i golvvärme. Har du kollat inställningarna för inomhusgivaren? Värmekurva 5 är för golvvärme men kan vara för låg för radiatorerna(?) Vad är förskjutningen av kurvan? Högsta möjliga fart på cirkpump i golvvärmen är kanske onödigt om inte golven blir ojämnt varma.
Det är utomhusgivaren som styr och kollar jag tempinställningen i pumpen står det 0 grader (har bockat ur inomhusgivarstyrning). Förskjutning på värmekurva är satt till +1 grad. Ska kanske ändra till värmekurva 7 med ingen förskjutning istället. Och så testar jag sänka cirkpump i golvvärme till variabelt differenstryck kurva 1 (eller har du något annat tips?).
 

Bästa svaret

Ja prova kurva 7, 0 då istället. Kontrollera om det blir lagom varmt i rum med radiatorer (görs bäst på vinterhalvåret). Golvvärmeshunten ska ta ner temperaturen till det som blir lagom i golven men det kan behöva justeras. Cirkpumpen brukar man sätta på konstant tryck CP1 eller CP2 (ej konstant varvtal) om det är för golvvärme.
 
J Josth skrev:
Ja prova kurva 7, 0 då istället. Kontrollera om det blir lagom varmt i rum med radiatorer (görs bäst på vinterhalvåret). Golvvärmeshunten ska ta ner temperaturen till det som blir lagom i golven men det kan behöva justeras. Cirkpumpen brukar man sätta på konstant tryck CP1 eller CP2 (ej konstant varvtal) om det är för golvvärme.
Ok har ändrat till konstant differenstryck kurva 2 (antar att det är samma som cp2) och värmekurva 7 så testar vi.

Tänkte passa på att fråga om vad anledningen till att vattnet ser gulaktigt ut. Är det någon typ av rost som cirkulerar? Det var helt ofärgat för nån dag sen.
 
  • Mätglas fyllda med gulaktigt vatten monterade på rör, som signalerar möjlig rostkontaminering i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När man fyller på vatten i värmesystemet kommer det in nytt syre i systemet som gör att det rostar på sina ställen och det kan färga vattnet gult eller mörkbrunt. När allt syre i vattnet är förbrukat stoppar processen. Därför ska man undvika att fylla på eller byta värmevatten ofta.
 
J Josth skrev:
När man fyller på vatten i värmesystemet kommer det in nytt syre i systemet som gör att det rostar på sina ställen och det kan färga vattnet gult eller mörkbrunt. När allt syre i vattnet är förbrukat stoppar processen. Därför ska man undvika att fylla på eller byta värmevatten ofta.
Oki toppen tack för alla svar.

Då har jag bestämt att jag nu kommer återställa nibe pumpen till fabriksinställningar (användarinställningar, serviceinställningar samt tvinga parametrisering) och så gör jag enbart två ändringar som är kurva=7 samt att inomhusgivaren inte ska vara styrande, allt annat får vara standard. Litar inte på tidigare installatör som eventuellt kan ha ställt in något han inte borde ha rört.
 
J Josth skrev:
Ok. Om du senare vill ha fler förslag på olika inställningar finns en del att läsa på Värmepumpsforum: [länk]
Uppdatering: sen igår har vi kört på kurva 7 med +3 förskjutning för att testa med ordentligt värme. Dock visar termometrarna för golvvärmeslingorna precis samma temp på runt 19-20 grader. Kanske tar fler dagar att få det varmare men tycker det är märkligt att termometrarna inte rört sig alls och att rören inte alls är varma där vattnet kommer upp från nibe pumpen mot wilo shunt/pumpen för att sen skjutas vidare in i slingorna. Om framledningstempen ligger på runt 40 grader borde väl röret som transporterar vattnet vara varmt.

För info blev elementen på övre plan extra varma idag efter att kurvan ändrats.

Kom att tänka på att termostatreglaget skulle kunna vara trasigt och att det därför inte värmer mer än 2å grader som är det lägsta värdet man kan skruva ner
 
  • Värmesystem med shunt, pump och termometrar visar ca 20 grader, inget tecken på förhöjd temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gör värmepumpen värme över huvud taget? När det är tillräckligt kallt ute så går den ju över i sommarläge och stänger av cirkulationspumpen. Då spelar det ingen roll hur mycket du vrider upp kurvan.
 
useless useless skrev:
Gör värmepumpen värme över huvud taget? När det är tillräckligt kallt ute så går den ju över i sommarläge och stänger av cirkulationspumpen. Då spelar det ingen roll hur mycket du vrider upp kurvan.
Ja elementen är varma. Och pumpen har sagt framledningstemp=40 grader då och då under dagen.

Funderar på om termostatreglaget är trasigt på något vis och därför bara släpper igenom 20 grader som är lägsta temp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.