Hur kan en bägare bara köra sönder utan att höra av sig. Ser inte riktigt vilket bolag bärgaren tillhör..
 
  • Övervakningsbild på en röd bärgningsbil vid en uppfart med snörester och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd bärgningsbil på en gårdsplan omgiven av snö och staket, märkningen på bilen är otydlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervakningsbild av en röd bärgningsbil vid uppfart, oklart företagsnamn, omgiven av snö och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervakningsbild på en röd bärgningsbil framför en uppfart med snö och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervakningsbild på en bärgningsbil som kör på en uppfart, bolagsdetaljer ej synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En förklaring kan ju vara att han inte trodde att någon hade en övervakningskamera som filmade utanför den egna tomten, eller så var han full, tankspridd eller bara ett skithål.

Vad är det förresten vi förväntas se på bilderna? Vad är det som körts sönder?
 
  • Gilla
Tamazin och 13 till
  • Laddar…
ser misstänkt ut som att nån har ställt en blomlåda av trä på vägen vilket i sig är ett oskick slänger man sen på att man olagligt filmar utanför sin tom så....
 
  • Gilla
kjellinge och 19 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Hur kan en bägare bara köra sönder utan att höra av sig. Ser inte riktigt vilket bolag bärgaren tillhör..
Har bärgaren kört inne på din fastighet?
(Om det är en gata utanför har bärgaren säkert hört av sig till kommunen/ väghållaren)
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Vad är problemet? Ställ ut olagliga hinder på vägen och filma olagligt.

Det som händer är att folk blir irriterade över blomlådorna och bryr sig inte om de trycks bort, men du har fortfarande begått brottet att filma olagligt.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 10 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Vad är problemet? Ställ ut olagliga hinder på vägen och filma olagligt.

Det som händer är att folk blir irriterade över blomlådorna och bryr sig inte om de trycks bort, men du har fortfarande begått brottet att filma olagligt.
Är på min tomt och IMY har inget att säga om att kameran är riktad som den är. Privat mark.
 
  • Haha
  • Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
ser misstänkt ut som att nån har ställt en blomlåda av trä på vägen vilket i sig är ett oskick slänger man sen på att man olagligt filmar utanför sin tom så....
Står 30-40 cm in på min tomt/fastighet. Och dom har ingen rätt att köra där. Än mindre att smita från påkörningen!!!
 
  • Gilla
  • Haha
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
Lessen att behöva komma med tråkiga nyheter, men privatundantaget för filmning på privat mark gäller INTE de områden på den privata marken dit allmänheten har tillgång tex gång till ytterdörr, uppfart etc

https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/kamerabevaka-inom-privatundantaget/
se speciellt
  • kamerabevakningen är begränsad till ditt hem eller tomt och riktas inte mot en plats dit allmänheten har tillträde
sen får man inte heller ta bilder från sin kamerabevakning och lägga ut dem tex här på BH
  • avsikten inte är att sprida materialet från kamerabevakningen vidare, till exempel på internet eller sociala medier.
Men med det sagt , tycker jag personligen att du gör helt rätt som tar och filmar den mängd du gör.
Plus att i brottsmål (som detta blir om det polisanmäls som skadegörelse) så är det fri bevisprövning i Sverige.
Dvs din film är giltigt som bevis , även om den bryter mot kamerabevakningslagen

PS sen skiter de flesta i kamerabevakningslagen och filmar betydligt mer än vad som är tillåtet
 
  • Gilla
mojjen och 18 till
  • Laddar…
Föreslår att Du fyller blomlådan med betong, när den kommit på plats.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 11 till
  • Laddar…
Folk är nämligen rädda om sina skärmar.
 
  • Gilla
Magnus Lundqvist1
  • Laddar…
Jodå man får filma sådär, det man inte får är spara materialet (annat än sådana här sekvenser) mer än 14 dagar. Sen tror jag inte du får lägga ut det här( i film), men det är skitsamma för polisen de är jätteglada när saker är på film. Det du lagt ut är bilder och det är helt ok.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Jodå man får filma sådär, det man inte får är spara materialet (annat än sådana här sekvenser) mer än 14 dagar. Sen tror jag inte du får lägga ut det här( i film), men det är skitsamma för polisen de är jätteglada när saker är på film. Det du lagt ut är bilder och det är helt ok.
Det är inte intrycket jag får från IMY.(länken jag postade)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det är inte intrycket jag får från IMY.(länken jag postade)
Vi har nyss installerat stort kamerakit på vår båtklubb, där projektledaren jobbar med just säkerhet och är väl insatt i vad som gäller. Men jag kan inte backa upp det på annat sätt än att han säger att det är ok samt att efter 3 inbrott/stölder sommaren 2023 så har polisen inte knorrat en enda gång på materialet eller vår installation. i samtliga fall greps och fälldes förövarna. 2år på kåken blev resultatet för stöld av vattenskoter.
 
  • Gilla
DejanGajic och 8 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Är på min tomt och IMY har inget att säga om att kameran är riktad som den är. Privat mark.
Du bryr dig inte och du lär inte hamna i fängelse, men visst filmar du utanför din fastighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du bryr dig inte och du lär inte hamna i fängelse, men visst filmar du utanför din fastighet.
Spontant skulle jag påstå att gränsen går så här och bärgaren är utanför "tomten".
Där bärgaren är får du i så fall inte filma.
Övervakningsbild som visar en bärgningsbil utanför en markerad tomtgräns indikerad med en gul linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.