2 465 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Hur kan det vara samma fel på båda mina värmepumpar?
Sida 1 av 3
Vad är felet då båda mina värmepumpar ( luft/luft) ”läcker” ström till jordledning. Värmepumparna ligger på olika säkringar och då båda säkringar stängs så försvinner jordfelet också på övriga kretsar. Slår jag på värmepumpen ( oavsett vilken) så uppstår felet igen. Allt fungerar och jfb är testad och fungerar men löser inte ut. Felet upptäckte jag då jag fick stöt från diskbänk eftersom varmvattenberedaren som ligger på en annan säkring tar upp jordfelet och skickar ut jordfelet i vattenrör. När jag stänger av båda värmepumpar upphör felet.
Det är dax att kalla på en elektriker.
Det är långt ifrån säkert att det är fel i LLVPna, felet (troligen bara ett fel) kan finnas "var som helst" i elsystemet.
Har du en eller flera gruppcentraler?
Vilken/vilka faser ligger LLVPna på?
Vilka andra kraftfulla (elmässigt) enfasanslutna apparater har du på gruppcentralen (tex tvättmaskin, torktumlare, eventuellt spis)?
Det kan nämligen vara fel på PEN-ledaren till mätarplatsen/gruppcentralen.
Vilka andra kraftfulla (elmässigt) enfasanslutna apparater har du på gruppcentralen (tex tvättmaskin, torktumlare, eventuellt spis)?
Den ena pumpen har egen säkring. Den andra har stickkontakt och delar säkring med vanliga uttag samt belysning i rummet. Det är nog samma grupp eftersom jordfelet finns inom denna grupp. I denna grupp finns kyl, tvätt, och disk.Övrig grupp finns vattenpump, spis och denna grupp har inte jordfelet.Demmpa skrev:
Det är långt ifrån säkert att det är fel i LLVPna, felet (troligen bara ett fel) kan finnas "var som helst" i elsystemet.
Exakt hur har du konstaterat att det är i bägge grupperna som har LLVP i sig som har jordfelen?
Jordfelet kan ligga i vilken grupp som helst efter en JFB. JFBn triggar så fort det går olika mängd stöm in via faserna som ut genom faserna+nollan.
Om faserna blir tillräckligt snedbelastade så kommer det gå tillräckligt med ström i (obelastade) neutralledaren ut i gruppledningen till jordfelet för att JFBn ska lösa.
Jordfelet kan ligga i vilken grupp som helst efter en JFB. JFBn triggar så fort det går olika mängd stöm in via faserna som ut genom faserna+nollan.
Om faserna blir tillräckligt snedbelastade så kommer det gå tillräckligt med ström i (obelastade) neutralledaren ut i gruppledningen till jordfelet för att JFBn ska lösa.
Då jag kopplar bort värmepumparna så finns inte problemet. Om den ena pumpen ( oavsett vilken) är inkopplad så uppstår problemet. Jfb fungerar enligt test men löser inte ut trots jordfelet.Demmpa skrev:
Exakt hur har du konstaterat att det är i bägge grupperna som har LLVP i sig som har jordfelen?
Det kan ju lika gärna vara kylen som läcker lite lite ström, precis under gränsen för jfb ska bryta, och sedan när man kopplar på nån värmepump så blir det över gränsen för jfb. Lätt att dra slutsatsen att värmepumpen är boven, men det kan lika gärna vara att det är droppen som får bägaren att rinna över.
Generellt har kompressorer en tendens att läcka lite grann (normalt). Så man behöver mäta sig fram mer exakt för att identifiera felet. Elektriker (eller kunnig person med multimeter) är mitt tips.
Generellt har kompressorer en tendens att läcka lite grann (normalt). Så man behöver mäta sig fram mer exakt för att identifiera felet. Elektriker (eller kunnig person med multimeter) är mitt tips.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för svar alla
Blir till att kalla på elektriker imorgon.
Bwhöver inte vara värmepumpen.R Roger Rolin skrev:Vad är felet då båda mina värmepumpar ( luft/luft) ”läcker” ström till jordledning. Värmepumparna ligger på olika säkringar och då båda säkringar stängs så försvinner jordfelet också på övriga kretsar. Slår jag på värmepumpen ( oavsett vilken) så uppstår felet igen. Allt fungerar och jfb är testad och fungerar men löser inte ut. Felet upptäckte jag då jag fick stöt från diskbänk eftersom varmvattenberedaren som ligger på en annan säkring tar upp jordfelet och skickar ut jordfelet i vattenrör. När jag stänger av båda värmepumpar upphör felet.
Jag har råkat ut för liknande fel i tidigare hus.
Efter många kontroller, även av elektriker, blev slutsatsen att nydragen el i gamla stålrör "läkte", svag ström, ca 50 volt, ut i de gamla stålrören och jordkabel på några ställen.
Ingen säkring påverkades, trolig orsak kan ha varit skavd mantel på nydragen elledning i stålrör. Kanske i någon osynlig koppling mellan rör, eller läckage i elpatron i gammal oljepanna som senare skrotades.
Elektrikern skyddsjordade alla stålrör och problemet försvann.
Din elektriker hittar säkert felet med hjälp av belastningsprovning.
Hur skyddsjordar man? Är det ett omfattande arbete?B Bernt Ö97 skrev:Bwhöver inte vara värmepumpen.
Jag har råkat ut för liknande fel i tidigare hus.
Efter många kontroller, även av elektriker, blev slutsatsen att nydragen el i gamla stålrör "läkte", svag ström, ca 50 volt, ut i de gamla stålrören och jordkabel på några ställen.
Ingen säkring påverkades, trolig orsak kan ha varit skavd mantel på nydragen elledning i stålrör. Kanske i någon osynlig koppling mellan rör, eller läckage i elpatron i gammal oljepanna som senare skrotades.
Elektrikern skyddsjordade alla stålrör och problemet försvann.
Din elektriker hittar säkert felet med hjälp av belastningsprovning.
Bästa är att låta en elektriker felsöka och kolla upp alltihopa..
Ibland räcker det med små krypströmmar för att få konstiga fel och ibland är jordfelsbrytare fel inkopplade och fungerar inte som tänkt. En annan gång hitttas lösa anslutningar . en annan så har man fel eller vatten i nån dosa eller kass varmvattenberedare som gör att man har läckströmmar på villovägar
Vissa gamla jordfelsbrytare är dags att byta ut till modernare grejer som ger färre felaktiga brytningar..
En kunnig elektriker letar rätt snabbt på problemet och ser till att anläggningen är säker, ibland är det gott om felaktigt kopplade grejer och det är inget för gissningar / hempulare att leta fel i såna anläggningar och det är lätt att vara lite för hemmablind. och förstår man inte exakt vad man gör så drar man lätt felaktiga slutsatser..
En annan tanke kan vara som nån mer var inne på att det är många små läckor som gör att jordfelsbrytaren löser ut , då kan en elektriker lösa det på olika sätt ,om det nu mot alla odds inte hittas några fel
Ibland räcker det med små krypströmmar för att få konstiga fel och ibland är jordfelsbrytare fel inkopplade och fungerar inte som tänkt. En annan gång hitttas lösa anslutningar . en annan så har man fel eller vatten i nån dosa eller kass varmvattenberedare som gör att man har läckströmmar på villovägar
Vissa gamla jordfelsbrytare är dags att byta ut till modernare grejer som ger färre felaktiga brytningar..
En kunnig elektriker letar rätt snabbt på problemet och ser till att anläggningen är säker, ibland är det gott om felaktigt kopplade grejer och det är inget för gissningar / hempulare att leta fel i såna anläggningar och det är lätt att vara lite för hemmablind. och förstår man inte exakt vad man gör så drar man lätt felaktiga slutsatser..
En annan tanke kan vara som nån mer var inne på att det är många små läckor som gör att jordfelsbrytaren löser ut , då kan en elektriker lösa det på olika sätt ,om det nu mot alla odds inte hittas några fel
Stort tack. Jag har ringt elektriker och hoppas på denna vecka. Inser min begränsning men är också en nyfiken själ och ibland kan ju faktiskt ett fel vara uppenbart även för lekmän.I detta fall förstår jag min egen begränsningP polaris78 skrev:Bästa är att låta en elektriker felsöka och kolla upp alltihopa..