19 250 läst ·
59 svar
19k läst
59 svar
Hur kan det vara möjligt ?
Sida 1 av 4
Hej
Snart har jag slutfört min första import ( hoppas jag
) och eftersom det verkar gå smidigt så har jag kollat på lite andra saker som kan vara intressanta, har läst på forumet att luftverktyg ska ha rätt kurs så idag kollade jag upp ett par av Hitachis dyckert och spikpistoler, jag höll på att ramla av stolen !
Någar ex från www.toolsplus.com
Hitachi NT50AE2 dyckertpistol USA ca 390:- Sverige 1738:-
Hitachi NR90AD spikpistol USA ca 1690:- Sverige 4863:-
Hitachi NR90GR gasdriven USA ca 1690:- Sverige 7488:-
Det är ju helt sjukt vilka groteska påslag det blir i Sverige !!!!!!!
Nästan 6000:- SKILLNAD på gaspickan !!!
Jag kan bara inte fatta, får inte in det i huvudet. Hur i ******* kan det bli sånt påslag när de kommer hit ?
Snart har jag slutfört min första import ( hoppas jag
Någar ex från www.toolsplus.com
Hitachi NT50AE2 dyckertpistol USA ca 390:- Sverige 1738:-
Hitachi NR90AD spikpistol USA ca 1690:- Sverige 4863:-
Hitachi NR90GR gasdriven USA ca 1690:- Sverige 7488:-
Det är ju helt sjukt vilka groteska påslag det blir i Sverige !!!!!!!
Nästan 6000:- SKILLNAD på gaspickan !!!
Jag kan bara inte fatta, får inte in det i huvudet. Hur i ******* kan det bli sånt påslag när de kommer hit ?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Ska man se till volymen så är sverige ingen stor marknad. Säg att man säljer 1000 i sverige men kanske 100000 i staterna. (Siffror helt tagna ur luften) Men det jag vill ha fram är att Förtjänsten / enhet inte är lika stor i USA som i Sverige. Du får ändå tänka på att det skall vinnas en organisation som hanterar garantier osv. Sånt kostar.
Sen så tror jag säkert att påslagen inte behöver va lika stora som dom är. Men det är en annan sak.
Men ett utmärkt sätt att visa att priserna är förhöga är just att köra import.
Sen så tror jag säkert att påslagen inte behöver va lika stora som dom är. Men det är en annan sak.
Men ett utmärkt sätt att visa att priserna är förhöga är just att köra import.
Ja det måste ju nästan klassas som vansinne att köpa proffsverktyg till fullpris i Svearike nuförtiden. Det är ändå helt sjukt att man nästan kan köpa 3st av Hitachi´s gaspickor från USA, frakta dom 100-tals mil till Sverige för samma pris som att köpa 1st hemma hos den lokala handlaren, då ska man även tänka på att de tjänar på affären i USA !
Så om den nu kostar ca 1690:- i USA, vad kostar den att tillverka för Hitachi i Japan ?, de ska tjäna på det, USA´ generalagent ska tjäna på det och ÅF i USA ska tjäna på det, kan den ens kosta en 100-lapp att tillverka ????????
Så om den nu kostar ca 1690:- i USA, vad kostar den att tillverka för Hitachi i Japan ?, de ska tjäna på det, USA´ generalagent ska tjäna på det och ÅF i USA ska tjäna på det, kan den ens kosta en 100-lapp att tillverka ????????
Nä, den förklaringen räcker inte ända fram. Se bara på andra områden som tex kameror eller datorer, där lönar det sig inte nämnvärt att importera (åtminstone för några år sedan då jag sist kollade). Och Sverige är lika litet för de återförsäljarna. Nej det handlar om att ta så mycket betalt det bara går, kan man sälja dyrt, så säljer man dyrt.frohike skrev:Ska man se till volymen så är sverige ingen stor marknad. Säg att man säljer 1000 i sverige men kanske 100000 i staterna. (Siffror helt tagna ur luften) Men det jag vill ha fram är att Förtjänsten / enhet inte är lika stor i USA som i Sverige. Du får ändå tänka på att det skall vinnas en organisation som hanterar garantier osv. Sånt kostar.
Kan nog inte riktigt hålla med dig med hemelektronik. Det är en marknad som är större, Alla har nästan en dator eller en kamera. Utbudet är bra mycket större. Samt att vi har stora aktörer som tävlar med varandra om kunderna.
Verktygsmarknaden har inte någon sådan tävlan. Så att jämnföra hemelektronik med i detta fall proffsverktyg är som att ta Äpplen och Päron.
Sen är marknaden i Usa olik våran då det oftast är Företaget här som köper verktygen medans i usa är det vanligare med att man köper mycket av verktygen själva. Så ska man se det så, så är usa's marknad mer lik våran elektronikmarknad med konkurrens.
Verktygsmarknaden har inte någon sådan tävlan. Så att jämnföra hemelektronik med i detta fall proffsverktyg är som att ta Äpplen och Päron.
Sen är marknaden i Usa olik våran då det oftast är Företaget här som köper verktygen medans i usa är det vanligare med att man köper mycket av verktygen själva. Så ska man se det så, så är usa's marknad mer lik våran elektronikmarknad med konkurrens.
Man måste också tänka på den låga dollarkursen som råder nu. Förr kostade dollarn uppåt 11kr nu ligger den på runt 6,50kr.
Man kan också vända på steken och ta Volvo som exempel. Det kan inte vara så kul att sälja Volvo i USA nu när dollarn är så låg. Volvo kostar ju inte nästan dubbelt så mycket i USA nu när dollarn är låg.
Jag tror det är marknaden som helt och hållet bestämmer. När jag köpte mina granitskivor till köket ifrån Estland härom året så fick leverantören även köpa in diskbänken för att veta att hålet i skivan skulle bli rätt. Det visade sig att bänkskivan som tillverkas i Schweitz eller om det var Österrike var mycket billigare i Estland än i Sverige. Anledningen tror jag är att om dom skulle ta samma pris i Estland så skulle dom inte sälja några.
/Funkis
Man kan också vända på steken och ta Volvo som exempel. Det kan inte vara så kul att sälja Volvo i USA nu när dollarn är så låg. Volvo kostar ju inte nästan dubbelt så mycket i USA nu när dollarn är låg.
Jag tror det är marknaden som helt och hållet bestämmer. När jag köpte mina granitskivor till köket ifrån Estland härom året så fick leverantören även köpa in diskbänken för att veta att hålet i skivan skulle bli rätt. Det visade sig att bänkskivan som tillverkas i Schweitz eller om det var Österrike var mycket billigare i Estland än i Sverige. Anledningen tror jag är att om dom skulle ta samma pris i Estland så skulle dom inte sälja några.
/Funkis
Självklart vill alla köpa så billigt som möjligt.. annars hade ju inte clas ohlsson och jula funnits (vissa guldkorn men mest skräp enligt mig).Gimbal skrev:
Men lyssnar man på det du säger låter det nästan som om du tror att alla järnhandlare har satt pris tillsammans så att dom ska kunna skinna oss konsumenter på så mycket pengar som möjligt vilket jag inte tror är fallet.
Tror du det rekommenderar jag konkurrensverket för det är olagligt
Jag tror att huvudimportören/generalagenten sätter priset, dels för att maximera vinsten och dels för att uppehålla statusen. Tack vare att så många tjatar om att "du får vad du betalar för" så blir det istället en tävlan om att vara dyrast, och därmed bäst. Minsta barn begriper ju att Hitachin för 7500 är en dröm för proffsen, medans samma Hitachi för 1700 mer passar till hempularen/hobbysnickaren.
Sedan har återförsäljarna inte så mycket att välja på.
Sedan har återförsäljarna inte så mycket att välja på.
Min tes.
Verktyg är som byxor. Ett par jeans sydda i Kina kostar oberoende av kvalite och utförande ca:30 kr. att tillverka. Konsumentpriset bestämmes däremot av loggan.
Verktygs prissättning funkar delvis på samma sätt.
Verktyg är som byxor. Ett par jeans sydda i Kina kostar oberoende av kvalite och utförande ca:30 kr. att tillverka. Konsumentpriset bestämmes däremot av loggan.
Verktygs prissättning funkar delvis på samma sätt.