i bor i ett lättbetonghus med tegelfasad byggt i början av femtiotalet. När det regnar mycket har vi problem med att det kommer in vatten genom väggen i källaren allra längst ner i ena hörnet på huset.

Precis utanför det här hörnet finns en uppsamlingsbrunn för dräneringen, och vi upptäckte efter att ha bott i huset en tid att vatten rann ner vid sidan om den brunnen ner i någon sorts slukhål. Det visade sig även vara fullt av Isodrän i uppsamlingsbrunnen.

Vi filmade alla rör, hittade något som såg lite tveksamt ut och tog hit en firma som grävde sig ner precis utanför hörnet på huset där vatten kommer in. Två små skador åtgärdades, ny Isodrän installerades etc, men det kändes inte riktigt som vi fick någon klarhet i exakt varför det hade kommit in vatten genom väggen.

Igår kom första riktigt rejäla regnet sedan reparationen, och nu är det blött i källarväggen igen. Inga stora mängder, men något är uppenbarligen fortfarande på tok.

Mycket lösa (miss-) tankar:
- Det sitter en ventil på utsidan av väggen ovanför fukten, höjdmässigt strax under källartaket, som inte har någon motsvarande öppning på insidan. Jag tycker mig känna att väggen är en aning fuktig på insidan av den. Det blåste inte särskilt mycket, så jag vet inte varför det skulle komma in vatten den vägen, men kanske?

- Om det läcker in vatten genom taket någonstans, skulle det då kunna rinna hela vägen ner till "botten" av väggen och samlas där? Lättbetongblocken är ihåliga så det borde kunna bli så. En av dräneringsgubbarna hade varit med om det en gång, med just vårt problem som symptom.

Jag tar väldigt gärna emot idéer om vad som hade kunnat orsaka detta, och även förslag på vilken typ av firma som hade kunnat hjälpa oss att hitta grundproblemet. Tacksam för svar!

Är det inte bara vattenmassorna som samlas i slukhålet och sedan börjar trycka på källarväggen, det kanske inte blev perfekt åtgärdat sist? Har du kanske möjlighet att filma dräneringen och även ventilen?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur är stuprören på huset dragna och kopplade, du nämnet bara dränering.
För oss var det gammal anslutning av takvatten som var problemet med betongrör.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Är det inte bara vattenmassorna som samlas i slukhålet och sedan börjar trycka på källarväggen, det kanske inte blev perfekt åtgärdat sist? Har du kanske möjlighet att filma dräneringen och även ventilen?
Slukhålet är utgrävt ned till bottenplattan och fyllt igen, så det är inte det som är problemet längre. Däremot kan det absolut vara så att det kommer ned mycket vatten när det regnar. Vid det här senaste tillfället då det kom in vatten hade det bildats en svacka just där dräneringsfirman grävde, så det bildades en stor vattenpöl precis där problemet har varit. Det vattnet kan absolut ha letat sig ner i marken och skapat tryck mot väggen, men jag är inte tillräckligt insatt för att veta om det då är rimligt att vatten kommer in genom Isodrän och lättbetong. Det kanske är helt normalt? Svackan är åtgärdad och sedan dess har det inte kommit in mer vatten.

Enligt dräneringsfirman är det inte ett dräneringsproblem om det kommer in vatten vid stora mängder regn, för "då är det inte kapillärt" som han uttryckte sig. Jag är inte säker på vad det betyder, men han verkade väldigt säker på sin sak.

A AndersS skrev:
Hur är stuprören på huset dragna och kopplade, du nämnet bara dränering.
För oss var det gammal anslutning av takvatten som var problemet med betongrör.
Stuprören går direkt ut i dagvattensystemet via plaströr. Det enda som inte är "by the book" där är att det inte finns någon dagvattenbrunn, utan de går bokstavligt talat rätt ut i dagvattennätet.

Det går ner ett stuprör precis vid det här hörnet på huset, och dräneringsfirman föreslog att vi skulle byta till en lövsil om inte är självrensande, då de normalt sett inte släpper ur sig något vatten alls ens vid riktiga skyfall. Då får man så klart komma ihåg att rensa den med jämna mellanrum istället, men det är ju ett litet pris att betala.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
martingunnarsson martingunnarsson skrev:
Stuprören går direkt ut i dagvattensystemet via plaströr. Det enda som inte är "by the book" där är att det inte finns någon dagvattenbrunn, utan de går bokstavligt talat rätt ut i dagvattennätet.

Det går ner ett stuprör precis vid det här hörnet på huset, och dräneringsfirman föreslog att vi skulle byta till en lövsil om inte är självrensande, då de normalt sett inte släpper ur sig något vatten alls ens vid riktiga skyfall. Då får man så klart komma ihåg att rensa den med jämna mellanrum istället, men det är ju ett litet pris att betala.
Du har inte möjlighet att lägga upp en bild?

C
Då får man så klart komma ihåg att rensa den med jämna mellanrum istället, men det är ju ett litet pris att betala.
Nu har vi förvisso många och höga träd runt huset, men är det mycket löv på taket som kommer ner när det kommer ett rejält regn blir koppen full direkt och orsakar svårrensade stopp i stuprören, vilket i värsta fall inte uppmärksammas av en lekman. En riktig idiotkonstruktion om du frågar mig.

Är dräneringen också ansluten till dagvattnet?
Är du 100% säker på att alla stuprör går direkt till dagvattnet? Här visade det sig att man kopplat in ett av stuprören på dräneringsröret.

C cpalm skrev:
Nu har vi förvisso många och höga träd runt huset, men är det mycket löv på taket som kommer ner när det kommer ett rejält regn blir koppen full direkt och orsakar svårrensade stopp i stuprören, vilket i värsta fall inte uppmärksammas av en lekman. En riktig idiotkonstruktion om du frågar mig.

Är dräneringen också ansluten till dagvattnet?
Är du 100% säker på att alla stuprör går direkt till dagvattnet? Här visade det sig att man kopplat in ett av stuprören på dräneringsröret.
Vi har inga höga träd precis i närheten, men det låter ju inte helt bra det där ...

Alla stuprör går rätt, vi har filmat alla rör.

Här har vi lite bilder. Hörnet utifrån som det ser ut nu, hörnet utifrån under mark samt hur det såg ut när det hade kommit in vatten första gången (som vi märkte). På bilden inifrån syns en brun fläck en bit upp på väggen, även där hade fukt trängt igenom och löst upp en kartong som stod mot väggen.

• Tegelväggens hörn utifrån med en svart stupränna och stensatt mark, omgiven av en kruka med växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt hörn av en byggnad med synlig grund, rör och jord. Del av renoveringsprojekt där fuktproblem upptäckts.
    Skapa konto
  • Fuktfläck och skadad vägg vid rör i hörn, med rester av upplöst material på golvet.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Jag hade nog bytt ut den där renstratten till en vanlig variant istället. Hade såna själv och jag blev helt ställd när jag såg hur mycket vatten vid kraftigt regn som sprutade ut från den. Samlades en stor pöl utanför den. Detta medförde att min vägg blev blöt i källaren. När jag bytte till en https://www.biltema.se/bygg/tak/tak...QjlSA667KfG3b8JwMRzSFfAJ79jz0f0xoCNrAQAvD_BwE

Så blev de mycket bättre för min del. Speciellt om det inte är jättebra lutning från huset.

• Gilla
martingunnarsson
  • Laddar…
Kosyer Kosyer skrev:
Jag hade nog bytt ut den där renstratten till en vanlig variant istället. Hade såna själv och jag blev helt ställd när jag såg hur mycket vatten vid kraftigt regn som sprutade ut från den. Samlades en stor pöl utanför den. Detta medförde att min vägg blev blöt i källaren. När jag bytte till en [länk]

Så blev de mycket bättre för min del. Speciellt om det inte är jättebra lutning från huset.
Väldigt intressant, tack för tipset! Ska testa det direkt, det gör ju inte saken sämre i alla fall.

• Gilla
Kosyer
  • Laddar…
Karrock
Jag hade mycket likartade förhållanden. Efter dränering som jag gjort själv. Bedömde att det berodde på stänk från silen som tog sig bakom topplisten till dräneringen som inte satt perfekt mellan spikarna. Kompletterade med en snigellist med butylmassa bakom. Funkat sen dess. Nota bene! Jag har ändå den "bättre" tratten.

• Nedåtriktat stuprör mot husvägg med tegel och puts. Växter vid sidan av stupröret. Dränerad mark med plattor syns nedanför.
    Skapa konto
  • Gilla
martingunnarsson
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag hade mycket likartade förhållanden. Efter dränering som jag gjort själv. Bedömde att det berodde på stänk från silen som tog sig bakom topplisten till dräneringen som inte satt perfekt mellan spikarna. Kompletterade med en snigellist med butylmassa bakom. Funkat sen dess. Nota bene! Jag har ändå den "bättre" tratten.
Tack för infon! Amatörfråga: om vatten hittar ett sätt att rinna ner utmed väggen är det alltså inte konstigt om det tar sig in i huset?

C
Tack för infon! Amatörfråga: om vatten hittar ett sätt att rinna ner utmed väggen är det alltså inte konstigt om det tar sig in i huset?
Tanken med Isodrän är att den då skall rinna ner i dräneringen. Men det är viktigt att klacken på väggen är utförd enligt instruktionerna med fall utåt och tätskikt så inte vattnet leds in den vägen. I synnerhet om den är en del av källargolvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.