Hej!

Vi renoverar köket i vårt relativt nyinköpta hus. Har ställt lite andra frågor här på forumet tidigare och här kommer nästa fråga

Jag undrar hur man bäst får till det med det kaklet vi vill ha (och redan har inhandlat).

Första delen av två som vi ska kakla är runt diskbänken. Det är en kortsida, från hörnet längs med kortsidan av bänkskivan upp till undersidan av väggskåpen. Och längs med långsidan av diskbänken i samma höjd.

Kaklet är 20x10 med fasade kanter. Bänkskivan är 63,5 djup. 63,5 / 20 = 3,175... Blir ju en liten fjussbit antingen i början eller slutet.

Finns det något knep att ta till som får det hela att se schysst ut?

Tack på förhand!

• Orenoverad köksvägg med nysatta vita kakelplattor längs bänkskivan, ovanpå skyddad golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrenovering med vita kakelplattor på bänkskiva och vägg under väggskåp.
    Skapa konto
Ha två hela centrerat i mitten och kapa dom två yttersta.Dock kan du inte ha förskjuta skarvar på detta viset.

H huggan skrev:
Ha två hela centrerat i mitten och kapa dom två yttersta.Dock kan du inte ha förskjuta skarvar på detta viset.
Det är ju en metod. Men vill gärna ha dem föskjutna... Ser ju sjukt ut om jag har det på långväggen men inte på kortväggen också...

Det enda annars är alltså att byta kakelsort?

• Gilla
Anton45
  • Laddar…
Jag hade låtit kaklet sluta med hela plattor, gör väl inte så mycket om kaklet inte exakt livar med bänkskivans kant?

• Gilla
F.Taleman och 4 till
  • Laddar…
När jag kaklade med samma plattor så fanns det även halvplattor att köpa som var fasade som en hel, Höganäs har jag för mig att det var.

H hjalle74 skrev:
Jag hade låtit kaklet sluta med hela plattor, gör väl inte så mycket om kaklet inte exakt livar med bänkskivans kant?
Tyckte det jag med. Men min flickvän tyckte det skulle vara "fördärvat" att göra så. Tror dock det var något hon sade i affekt, klockan var sen osv... Ska se om det går att få henne på bättre tankar idag

Tack för svaren mina herrar!

davveno1 davveno1 skrev:
När jag kaklade med samma plattor så fanns det även halvplattor att köpa som var fasade som en hel, Höganäs har jag för mig att det var.
Köpte mina på Byggmax och där fanns inga halva såvitt jag förstod.

Jag hade gärna velat ha kaklet som bilden nedan visar. Ser väl bra sjukt ut om jag lägger dem rakt ovanpå varandra på kortsidan och sen gör likt bilden nedan på långsidan?

Man kanske kan dela dem på nåt vis så man får förskjutna skarvar (bilden nedan) och sedan gömma "fulkanten" (skurna sidan) bakom en list som går upp längsmed ytterkanten på bänkskivan mot taket? Men nja... tveksamt.

Fler idéer mottages gärna...

• Vit kakelplatta ordnad i mönster för byggprojekt, halva brickor upplagda för visualisering.
    Skapa konto
Så här gjorde vi i våran första lgh när vi gjorde om köket, nu fanns de bara en bild innan fogning , men när de va klart , mjukfoga jag vinkeln mellan vägg och skurna plattan och målade väggfärgen över kapsnittet, vart fint och inget man tänkte på att de såg konstigt ut(y)

• Kök med vita kakelplattor på vägg innan fogning, skurna plattor i vinkel, renoveringsmaterial i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
skogstomten
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Så här gjorde vi i våran första lgh när vi gjorde om köket, nu fanns de bara en bild innan fogning , men när de va klart , mjukfoga jag vinkeln mellan vägg och skurna plattan och målade väggfärgen över kapsnittet, vart fint och inget man tänkte på att de såg konstigt ut(y)
Det där såg ju riktigt bra ut. För oss kommer det bli tre hela plattor och en liten bit till (3,175 plattor). 20 + 20 + 20 + 3,5 cm. Känns som den lilla biten blir lite för liten. Vill inte stå där sen och känna att det blev fördjävligt Därför är jag lite ängslig just nu, haha.

P Patzie skrev:
Minns du om dina plattor möttes inne i hörnet eller gick typ kortsidans plattor in helt mot långsidans vägg och sen gick långsidans plattor utanpå kortsidans plattor? Om du förstår hur jag menar.

Inte heeelt hundra , men tror de möttes i hörnet de var ett tag sen så minnet sviker lite:p:crysmile:

Så här gjorde jag i vårt kök...
Tyvärr ett avluftningsrör som behövdes byggas in i väggen i hörnet, men om man skiter i kakel på kortsidan av bänken är problemet borta....

• Kök med vit kakelvägg, bänkskiva utan kakel på kortsida, avluftningsrör dolt, vattenkokare och spishäll.
    Skapa konto
Youtube har massor av filmer att kolla på. sök på "metro tile installation"
Här är ett exempel med fasade kanter där hörn syns efter ca fem minuter

• Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Jag skulle:

1. Skippa kortsidan om det inte finns halvplattor.
2. Om kortsidan måste göras låta den sluta de få centrimetrarna för tidigt för att slippa småbitar.
3. Använd en kvartslist för avslutningen. Väljer du en list som är lite lite högre än kaklet kommer du kunna dölja en kapad yta i mjukfog eller fogmassa.

• Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.