Jag har ett vattenburet system med luft/vatten-värmepump (ctc) i mitt 1,5 plans hus med källare.

På övervåning ser det ut så här på elementet, dvs inga vred att justera värmen på elementet med. Nu funderar vi på att flytta ner på bottenvåningen och hålla kanske 15 grader uppe tills priserna på el gå ner. Men hur justerar jag värmen på dessa element? Ser likadant ut på två av tre element på övervåning medan det på nedervåning och i källaren finns vred.
 
  • Metallrör med mässingskoppling och vattenstoppventil vid en vägg. Inomhus VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutning, termostatventil, avstängningsbar, sliten, kopparledning, vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytta vreden från nedervåningen till övervåningen? eller dra ett buntband över piggen så den trycks in
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Så om piggen är helt intryckt så är elementet avstängt? I sådana fall kanske idéen med buntband fungerar. Kanske man kan lägga ett mynt eller liknande över piggen som man sen spänner åt med buntband.
 
Montera dit det termostathuvud som saknas!
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
P ProLeif skrev:
Montera dit det termostathuvud som saknas!
Ok. Vilket passar?
 
  • Gilla
ProLeif
  • Laddar…
Börja med att mäta gängdiametern exakt med ett skjutmått. Då finns en liten ledtråd.
 
V Villa1949 skrev:
Ok. Vilket passar?
Gå till en rörfirma, i princip standard!
 
P ProLeif skrev:
Gå till en rörfirma, i princip standard!
Fel. Det finns många modeller av ventiler. Är det en duktig och rutinerad röris/rörfirma så vet de vad du ska ha. Har lärt mig bla på forumet att flödet är viktigt. Var försiktig med att strypa för mycket. Värmepumpen kan stanna på för lågt flöde. Hoppas den varnar innan.
 
S Styrtekniker skrev:
Fel. Det finns många modeller av ventiler. Är det en duktig och rutinerad röris/rörfirma så vet de vad du ska ha. Har lärt mig bla på forumet att flödet är viktigt. Var försiktig med att strypa för mycket. Värmepumpen kan stanna på för lågt flöde. Hoppas den varnar innan.
"Villa 1949" Ungefär det jag menade, gå och få hjäp !, för övrigt ändrar du inte flödet i systemet genom att montera radiatorvred / termostathuvud på på en radiator, vill du gå vidare med instrypning bör du reda ut en del saker, enrörs el tvårörs system?, finns strypventiler monterade?, ta hjälp av VVS ing som kan räkna på fördelning mellan våningar, strypning med hänsyn till tillgängligt flöde, radiatorstorlekar mm, med detta utfört bör du kunna få ett bra fungerande system.
God jul !!
 
P ProLeif skrev:
"Villa 1949" Ungefär det jag menade, gå och få hjäp !, för övrigt ändrar du inte flödet i systemet genom att montera radiatorvred / termostathuvud på på en radiator, vill du gå vidare med instrypning bör du reda ut en del saker, enrörs el tvårörs system?, finns strypventiler monterade?, ta hjälp av VVS ing som kan räkna på fördelning mellan våningar, strypning med hänsyn till tillgängligt flöde, radiatorstorlekar mm, med detta utfört bör du kunna få ett bra fungerande system.
God jul !!
Testa att montera en radiatortermostat i taget. Efter varje monterad termostat sätter du den på kallaste inställningen och vänta några dagar och kollar om allt fungerar som det ska. Så får du veta var gränsen går. Rörisar räknar inte på flöden. Inte våra iaf.
 
Krilleman
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.