Byggahus.se
Hej,
vi har precis flyttat in i ett hus med vattenburenvärme och elpanna. Vi ska byta pannan snart men har inte hunnit läsa på än till precis vad. (Men bergvärme blir det nog, vi har ett borrat hål som är utfört av en tidigare ägare men ej tagit i bruk, att det inte finns något borrprotokoll gör det svårare...).

Bakgrund
Vi har dragit igång elpannan, det funkar o det blir varmt. Men för varmt.
Ca 60 grader tanken och 40 grader ut till elementen. shunten är på till 2/10.
I fyra dagar har jag hållit på och skruvat ned tempen men det händer inte så mycket.
Jag har justerat shunten från 4/10 till 2/10, elementens flödesvreden har jag låtit vara som förra ägaren hade dem. De flesta är på fullt ös. När jag skruvade på shunten så har inte vatten tempen ut till rören ändrats så mycket. Alldeles nyss drog jag ned tempen i pannan något... för att se vad som händer.
Systemet är från 80 talet med element med lite vattenmängd, och termostaten är bortkopplad/trasig så det är därför jag skruvar...

Fråga:
Vad är lämpligast att skruva på ekonomiskt och rätt liksom? Elementen?shunten?vattentankens temp?

Stort tack från vilsna nyblivna husägare till alla som orkar läs detta

/E & J
 
Kom ihåg i beräkningen om du har små radiatorer och skall ha bergvärme lågtempsystem att du kanske skall byta upp dig mot större raddar"....

igentligen hugget som stucket om du drar ner termostaterna på raddarna eller shunten...Elpanna) kör 40 C ut och ställ ner term på raddarna du...dit du vill ha temp i rummen...skaffa digital termometer oxch mät temp i varje rum..

men sen vid b-värmen skall du ha helt öppna termoster..full genomströmning
 
Själv fick jag rådet då jag skaffade 12 nya termostater till elementen att det bästa och smidigaste var att bara ratta på shunten....så då mina nu står på 5 i alla rum (max 9),vill ju ha jämnvarmt i hela huset..... så har jag min shunt på 4 (av 10)min shuntautomatik är också trasig...,dessa värden för mej ger så här års ca 19-20 grader i rummen.Det är ju bra med, som du säger px-21 ,med digital termometer då det blir lite ca grader från rum till rum,fast det är samma värde på alla termo.Detta beror på (fick jag det förklarat) att elementen ligger ju lite olika i följd i systemet;)
 
Blir det för varmt så minska på shunten (ända ner till noll om det behövs).

Protte
 
En shuntmotor med innetempgivare kanske ?
 
Nu skulle ju pannan ut så det kanske går att köra manuellt ett tag.

Protte
 
Stort tack för alla svar! Vi skruvar ner shunten mer och skaffar innetermometrar.

Var på bröllop igår och satt bredvid en trevlig ingenjör, (min bordsdam var hemma med sjuk barn).
Vet inte om jag fattade honom precis rätt men han tyckte att vi skulle kolla på ventilationen i huset också. Han trodde inte självdraget hade kommit igång riktigt vid dessa relativt höga ute temperaturer... men att det skulle bli fart när det blir kallare... men att vi skulle ta dit proffs o kolla på ventilationen.

Vårt hus är enplans med källare och kall vind. 90 + 90 m2. Insuget är i källarens gamla del där är luften frisk. Sen är det meningen att luften skall gå upp genom trappen till vardagsrum o kök. Men här är det kvavt. Inga in ventiler i sovrum eller vardagsrum... och ingen ut ventil i badrum! Gammal del från -35 med murstock trästomme, ny del -66 lättbetong, murstock, två öppna spisar för " show off" gillestuga. Är sugen på att tabort kallvinden för att öppna till nock i vardagsrum o kök, ca 60 % av övervåningen.

Påverkar även denna stillastående luft värmesystemet?
Vad tycker ni att man skall läsa på för att sätta sig in i lämplig ventilation till detta hus med nytt bergvärmestystem.
Vad är det för kompetens som installatören bör ha för att vara bra?
(Radiatorer skall absolut bytas ut till större. )

Oj det blev många frågor, kanske är det någon som kan svaret på en av dem?

Tack igen E & J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.