Mina radiatorer hemma kommer inte riktigt upp i tillräcklig värme när det är kallare ute. I alla fall inte i vardagsrummet. Jag behöver justera in dessa.

Dessa ventiler i bild har jag sett med lite olika utseende men verkar lika i funktion. Jag vill öka varmvatten-flödet och som jag förstår ska a) den vitfärgade insatsen skruvas ut helt, och i det nu blottade hålet finns en skruv att antingen öka eller strypa flödet ytterligare. Eller b) den vita insatsen skruvas ut och sedan ska den sex-kantade insatsmuttern i bild justeras ut/in(?) ...troligen inte.

Verktyget för dessa justeringar är ett förinställningsverktyg - som finns i olika varianter.
Någon som vet exakt vilken modell av verktyg som ska användas? Tack!
 
  • Närbild på en radiatorventil med vit insats och sexkantig justeringsmutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dracula Dracula skrev:
Mina radiatorer hemma kommer inte riktigt upp i tillräcklig värme när det är kallare ute. I alla fall inte i vardagsrummet. Jag behöver justera in dessa.

Dessa ventiler i bild har jag sett med lite olika utseende men verkar lika i funktion. Jag vill öka varmvatten-flödet och som jag förstår ska a) den vitfärgade insatsen skruvas ut helt, och i det nu blottade hålet finns en skruv att antingen öka eller strypa flödet ytterligare. Eller b) den vita insatsen skruvas ut och sedan ska den sex-kantade insatsmuttern i bild justeras ut/in(?) ...troligen inte.

Verktyget för dessa justeringar är ett förinställningsverktyg - som finns i olika varianter.
Någon som vet exakt vilken modell av verktyg som ska användas? Tack!
Ta ett foto från sidan, på den silvriga metallen. Om det finns någon beteckning på ventilen brukar den vara där.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Ta ett foto från sidan, på den silvriga metallen. Om det finns någon beteckning på ventilen brukar den vara där.
Jag hittade en annan tråd i forumet - och det är samma som jag har, DN10S.

Radiatoranslutning märkt med DN10S och en cirkel markerad i röd kontur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag ska alltså skaffa en sådan här nedan? Men det verkar finnas olika TRV-versioner, 1-2-3.


Inställningsverktyg för TRV-2, TRV-2S radiatorventiler med produktinformation och pris på webbsida. Visa bilaga 484431
 
Dracula Dracula skrev:
Jag hittade en annan tråd i forumet - och det är samma som jag har, DN10S.

[bild]


Jag ska alltså skaffa en sådan här nedan? Men det verkar finnas olika TRV-versioner, 1-2-3.


[bild][media]
Ta en bild på din ventil så kan man säga med större säkerhet. Det finns ventiler som är väldigt snarlika varandra men är olika modell.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Ta en bild på din ventil så kan man säga med större säkerhet. Det finns ventiler som är väldigt snarlika varandra men är olika modell.
Ok. Kommer här.
 
  • Närbild av en röranslutning med en termometer och en ventil, med synliga texter och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dracula Dracula skrev:
Ok. Kommer här.
Då är det samma, TRV-2.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Då är det samma, TRV-2.
Toppen tack för hjälp
 
Dracula Dracula skrev:
Mina radiatorer hemma kommer inte riktigt upp i tillräcklig värme när det är kallare ute. I alla fall inte i vardagsrummet. Jag behöver justera in dessa.

Dessa ventiler i bild har jag sett med lite olika utseende men verkar lika i funktion. Jag vill öka varmvatten-flödet och som jag förstår ska a) den vitfärgade insatsen skruvas ut helt, och i det nu blottade hålet finns en skruv att antingen öka eller strypa flödet ytterligare. Eller b) den vita insatsen skruvas ut och sedan ska den sex-kantade insatsmuttern i bild justeras ut/in(?) ...troligen inte.

Verktyget för dessa justeringar är ett förinställningsverktyg - som finns i olika varianter.
Någon som vet exakt vilken modell av verktyg som ska användas? Tack!
förmodar att du bor i ett eget hus ned ett eget system? om du går och ändrar en inställning på en radiatorventil så ändrar du hela systemet och bor du i ett hyreshus ja då blir dina grannar lidande
 
  • Gilla
Zezoz
  • Laddar…
Bor du i hyreshus så ska du inte pilla med förinställningarna själv.
Bor du i eget hus så är de troligen redan fullt öppna, om inte någon värmenörd (som jag :geek:) har bott i huset tidigare.
Om det är så att du bor i eget hus, och vill justera detta, så får du strypa där det är varmast för att få över flödet på de kallare radiatorerna. Eventuellt kanske du behöver höja cirkulationspumpen ett snäpp, och kanske värmekurvan också.
Detta är under förutsättning att dina termostater är ok och ventilerna inte kärvar.
Är termostaterna av begränsad modell så kommer de att stänga när rumstemperaturen överstiger en viss grad, ofta 21-22 grader, och då kallnar radiatorn. Det kan vara värt att tänka på.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.