Fönsterbrädorna i vårt hus (sten, 25x150 mm) börjar på sina ställen luta inåt efter 60 års bärande av bördor.

Men - jag blir inte klok på konsolernas konstruktion. Se bild. Hur kan de justeras (om alls)? Eller vad ska jag eljest göra för att åter få brädorna i våg?

Svar/tips mottages tacksamt! 😊

• Träfönsterbräda med metallkonsol och lutning, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Usch, de där är helt hopplösa. De börjar luta för att metallen har böjts ned eller för att den övre stången glidit ur sitt hål lite. Du kan prova att lossa förnsterbrädan och böja upp dem, antingen för hand eller knacka med hammare, men det vill sällan bli bra eftersom det är svårt att få exakt jämnt. Jag hade bytt mot något annat.

I mitt hus överraskades jag av att stenen inte ens satt fast, den bara låg på plats av sin tyngd. Helt sjukt att tidigare ägeren (som satte in dem en gång i tiden) lät det vara så när han hade småbarn.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Usch, de där är helt hopplösa. De börjar luta för att metallen har böjts ned eller för att den övre stången glidit ur sitt hål lite. Du kan prova att lossa förnsterbrädan och böja upp dem, antingen för hand eller knacka med hammare, men det vill sällan bli bra eftersom det är svårt att få exakt jämnt. Jag hade bytt mot något annat.

I mitt hus överraskades jag av att stenen inte ens satt fast, den bara låg på plats av sin tyngd. Helt sjukt att tidigare ägeren (som satte in dem en gång i tiden) lät det vara så när han hade småbarn.
Tack. Ja, och då infinner sig nästa fråga: Hur lossnar man brädan från konsolen? Hos oss är de i alla fall rejält fästa med något, antagligen lim.

Som jag förstår dessa konsoller så är den nedre muttern till för justering. Den övre stången har en gänga som är iskruvat i väggen. Testa och vrid på muttern.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.