1 725 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Hur jämnar man källargolv
Sida 1 av 2
1) Har ett källargolv som är putsat från färg helt
Man ser betongen, vad ska man använda för att jämna ut det? Visade sig att det inte var jämnt i våg,
2) Och hur lång tid måste man vänta på att det härdar innan man kan ställa saker på det?
Har tänkt ställa gym saker där i rummet, lägger matta som andas innan maskinerna
Man ser betongen, vad ska man använda för att jämna ut det? Visade sig att det inte var jämnt i våg,
2) Och hur lång tid måste man vänta på att det härdar innan man kan ställa saker på det?
Har tänkt ställa gym saker där i rummet, lägger matta som andas innan maskinerna
Jag ska ge dig ett tips. Varje leverantör av flytspackel har en hemsida. Gå in på den och leta så ska du snart hitta ett lämpligt spackel. Leverantörer är tex Finja, Kiilto, Mapei, Bostik.A Anne G skrev:
Det finns också en sökmotor som heter Google, där kan du till exempel söka på "diffusionsöppet flytspackel" eller "oisolerad källare flytspackel" och du kommer få förslag på produkter.
Bästa svaret
Den här körde jag i källardelen av huset: https://www.hornbach.se/p/flytspackel-finja-265-fr-20kg/10226289/
Torktid 1 cm per dag, men lägger du på t.ex. nålfiltsmatta som "andas" kan du lägga på mattan tidigare också, och beror ju på hur tjockt du behöver.
Har du inte flytspacklat tidigare så kolla på lite Youtube videos och dela av golvet i sektioner så du använder två säckar i gången.
Kan du få med ett par kompisar som kan blanda och bära så ni kör på hela golvet på en gång (med t.ex. 6 hinkar i rulling).
Blanda så löst som möjligt och tänk på att det sprättar en del så täck över ömtåliga saker och täcka väggar med plast om du inte ska måla om.
Tänk också på att flytspackel inte är särskilt hårt som underlag så en hantel eller skivstång slår lätt gropar i det.
Torktid 1 cm per dag, men lägger du på t.ex. nålfiltsmatta som "andas" kan du lägga på mattan tidigare också, och beror ju på hur tjockt du behöver.
Har du inte flytspacklat tidigare så kolla på lite Youtube videos och dela av golvet i sektioner så du använder två säckar i gången.
Kan du få med ett par kompisar som kan blanda och bära så ni kör på hela golvet på en gång (med t.ex. 6 hinkar i rulling).
Blanda så löst som möjligt och tänk på att det sprättar en del så täck över ömtåliga saker och täcka väggar med plast om du inte ska måla om.
Tänk också på att flytspackel inte är särskilt hårt som underlag så en hantel eller skivstång slår lätt gropar i det.
Ska du ha det som färdig yta är det industrispackel du ska ha. Flytspackel är tänkt att beläggas med ett ytskikt. Jag uppfattar att du snarare ska lägga in en lös matta ?
Alla golvspackel är mig veterligen diffusionsöppna.
Alla golvspackel är mig veterligen diffusionsöppna.
Finns en del fiberförstärkta spackel som inte är diffusionsöppna (eller i alla fall inte anges som det.)L Liljeros skrev:
Lägger man en heltäckande matta, typ nålfiltsmatta, och sen gymmattor för skivstång/hantlar så fungerar det bra med vanligt flytspackel... (dock ska ju helst gymmattorina inte vara överdrivet stora för att inte stänga inne fukt under dem)
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Om det skall användas som gym och inte ha gym mattor ex 20-25mm så rekommendera jag industrispackel , ett vanligt fiberspackel är tänkt som undergolv med ett nytt golv av klinkers matta eller parkett ,
Du hittar de vanligaste på ex Beijer hornbach bauhouse , finja Weber combimix mct kilto
Du hittar de vanligaste på ex Beijer hornbach bauhouse , finja Weber combimix mct kilto
Nä det förekommer säkert varianter för specifika krav, inget jag själv stött på. Överlag är det man köper i vanliga bygghandeln öppet även om det såklart är bra att dubbelkolla.anders07 skrev:
Finns en del fiberförstärkta spackel som inte är diffusionsöppna (eller i alla fall inte anges som det.)
Lägger man en heltäckande matta, typ nålfiltsmatta, och sen gymmattor för skivstång/hantlar så fungerar det bra med vanligt flytspackel... (dock ska ju helst gymmattorina inte vara överdrivet stora för att inte stänga inne fukt under dem)
Uppfattade att det skulle läggas ut nålfiltsmattor lokalt under maskinerna men kan ha missuppfattat TS. Används inget annat skydd typ gummimatta eller liknande så är nog inte flytspackel hårt nog för en hantel som landar fel. Nu kanske det inte gör så mycket om det blir ett märke under nålfiltsmattan.
Den ofrivillige klåparen skrev:Jag ska ge dig ett tips. Varje leverantör av flytspackel har en hemsida. Gå in på den och leta så ska du snart hitta ett lämpligt spackel. Leverantörer är tex Finja, Kiilto, Mapei, Bostik.
Det finns också en sökmotor som heter Google, där kan du till exempel söka på "diffusionsöppet flytspackel" eller "oisolerad källare flytspackel" och du kommer få förslag på produkter.
Exakt varför skulle vissa fabrikat behöva annars ange att dem är diffusionsöppna om alla flytspackel skulle vara det, har dock ett problem för gåmaskinen som väger ca 80 kilo, vill inte gärna att det blir för mjukt golv under nålfiltsmattan som ska täcka hela golvetanders07 skrev:
Finns en del fiberförstärkta spackel som inte är diffusionsöppna (eller i alla fall inte anges som det.)
Nålfilten ska täcka hela rummet, problemet är en gåmaskin som väger ca 80kg, den har en gummimatta också underL Liljeros skrev:Nä det förekommer säkert varianter för specifika krav, inget jag själv stött på. Överlag är det man köper i vanliga bygghandeln öppet även om det såklart är bra att dubbelkolla.
Uppfattade att det skulle läggas ut nålfiltsmattor lokalt under maskinerna men kan ha missuppfattat TS. Används inget annat skydd typ gummimatta eller liknande så är nog inte flytspackel hårt nog för en hantel som landar fel. Nu kanske det inte gör så mycket om det blir ett märke under nålfiltsmattan.