Hej, tänkte lägga ett klickgolv (nån vinylvariant tror jag) i det lilla köket i stugan.

Golvet ser nu ut så här efter att jag rev ut ful plastmatta på plywoodskiva.
Problemet är att det är ganska ojämnt och lite kanter i skarvarna mellan plankorna på sina ställen.

Har försökt hyvla ned dom men det går inte pga spikar överallt. Hur ska jag då göra? Fylla igen med plastiskt trä? Kommer gå åt rätt mycket..

• Ojämnt trägolv med synliga skarvar och spikar, förberett för installation av klickgolv i ett kök efter att plastmatta tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt plywoodgolv med synliga plankor och några upphöjda kanter, fotat inomhus efter borttagning av plastmatta i stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knacka ner spiken innan du hyvlar bort resten av ojämnheterna.

• Gilla
Nissegandhi
  • Laddar…
Vissa vinylgolv kan var mjuka och känsliga för underlaget. Då kan du lägga lumppapp och en 10mm rotgolvskiva som underlag sedan du hyvlat av det värsta. Kolla om det rymms under ev dörrar.

• Gilla
calle12_3
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Knacka ner spiken innan du hyvlar bort resten av ojämnheterna.
Går inte, rätt stora spikar, stenhårda plankor.

N Nissegandhi skrev:
Vissa vinylgolv kan var mjuka och känsliga för underlaget. Då kan du lägga lumppapp och en 10mm rotgolvskiva som underlag sedan du hyvlat av det värsta. Kolla om det rymms under ev dörrar.
Jag vill helst inte bygga nån höjd på 1 cm utan ha det mer i höjd med övriga golvet.
Der går inte att spackla ojämnheterna eller fylla i liknande gegga?

C calle12_3 skrev:
Går inte, rätt stora spikar, stenhårda plankor.
Det är klart att det går att driva ner spikarna, har du provat med spikdrivare och "tung" hammare?

Hade inte sagt att det är lämpligt att lägga ett vinylgolv direkt på ett golv som är gjort som "undergolv", går det inte att lägga t ex masonit innan alternativt ett trägolv?

H hannes96 skrev:
Hade inte sagt att det är lämpligt att lägga ett vinylgolv direkt på ett golv som är gjort som "undergolv", går det inte att lägga t ex masonit innan alternativt ett trägolv?
Aha ok, kan det bli att det knakar eller känns ojämnt sen?

Jag skulle kunna lägga nytt riktigt golv, blir ju snyggare också, känns bara lite onödigt då någon har bemödat sig att spika dit det där "undergolvet" och tänker att det kanske är ett jäkla jobb att få loss det.
Säg till om jag har tänkt fel.

C calle12_3 skrev:
Jag använder en av dom här:
[länk]

och en vanlig hammare. Spikarna går inte ner en mm.
Ta ett grövre drivdorn och en slägga så ska du se att spikarna tar sig ner

• Gilla
calle12_3
  • Laddar…
C calle12_3 skrev:
Jag använder en av dom här:
[länk]

och en vanlig hammare. Spikarna går inte ner en mm.
Byt hammare till nått tyngre och slå ordentligt (Bltemas slägghammare Artnr 16-163 kan vara lämplig)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.