👋,
Jag har en kattvind på ungefär 5 kvadratmeter som jag vill bygga om till ett förvaringsutrymme. Just nu är den oisolerad och blir väldigt kall under vintern, så jag behöver lite hjälp och råd om hur jag bäst ska isolera taket. Jag är lite osäker på om jag behöver en luftspalt, vilken tjocklek på isoleringen som är bäst att använda (tänker 145 mm), och om jag ska använda plast eller vindpapp.
Min tanke är att sätta råspont och trycka i 145 mm Rockwool isolering mellan råsponten å tak, men jag är orolig för om det kan uppstå några fuktproblem eller problem med inspektioner om jag inte bygger en luftspalt. Skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig med att klargöra detta!
Jag har också bifogat några bilder i detta inlägg som visar hur kattvinden ser ut just nu, så att ni får en bättre uppfattning om utgångsläget.
Tack så mycket för all hjälp ni kan ge!
Jag har en kattvind på ungefär 5 kvadratmeter som jag vill bygga om till ett förvaringsutrymme. Just nu är den oisolerad och blir väldigt kall under vintern, så jag behöver lite hjälp och råd om hur jag bäst ska isolera taket. Jag är lite osäker på om jag behöver en luftspalt, vilken tjocklek på isoleringen som är bäst att använda (tänker 145 mm), och om jag ska använda plast eller vindpapp.
Min tanke är att sätta råspont och trycka i 145 mm Rockwool isolering mellan råsponten å tak, men jag är orolig för om det kan uppstå några fuktproblem eller problem med inspektioner om jag inte bygger en luftspalt. Skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig med att klargöra detta!
Jag har också bifogat några bilder i detta inlägg som visar hur kattvinden ser ut just nu, så att ni får en bättre uppfattning om utgångsläget.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Har du ventilation idag i takfoten så absolut luftspalt !K Koppen73 skrev:👋,
Mängden isolering beror på hur lågt du vill bygga ned.
Träguiden har en bra beskrivning på hur man isolerar tak: Jag föredrar ångbroms framför späär på äldre hus (som troligen inte är helt täta), men det finns olika skolor.
https://www.traguiden.se/konstrukti...derlag-av-trapanel/spantak/varmeisolerat-tak/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska man få till detta på bästa möjliga sätt?
Badrum -
Vad är bästa sätt att hantera musfällor
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Utfyllnad som isolerar och går lätt att gräva upp vid behov?
Grund & Markarbeten -
Bästa sätt att kila upp dörr 6cm?
Fönster & Dörrar -
Hur isolerar man kattvinden med fönster?
Isolering