Hej!

Helt ny här på forumet :) Jag och min sambo har precis köpt ett hus från 1922 som renoverades senast på 70-talet.
Nu har vi precis kommit igång med renovering och återställning till något som är mer i linje med 20-tals andan. Det är mycket nytt för oss men samtidigt jättekul!

Vi har rivit ner en del gips på innerväggarna och ser då att man satt plast mellan gips och tidigare panel / plank vid ytterväggarna. Detta gissar jag är ångspärr och förmodligen gjort vid någon tidigare renovering. Jag tror också att man tilläggsisolerat då väggarna står ut en bit från granitstengrunden och det ser ut att vara masonit bakom den stående träpanelen.

Är det fortsatt lämpligt med plast som ångspärr direkt mot plank från innerväggen sett?

Vi har också sett att man satt plast mellan gipsskivor i vissa innerväggar - varför det kan man undra?

Bild 1 svart plast innanför gips
Bild 2 svart plast direkt mot plankvägg innanför tidigare gipsskiva
Bild 3 bild på panelen utifrån, lossade på ett lock så man ser svart masonit innanför

Tack för trevligt forum!
Oscar

• Svart plastfilm och gul isolering bakom blå panel; gipsrester syns ovanför, trolig tidigare renovering, pågående husprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plast syns mellan gipsskiva och träplank på innervägg, delvis täckt av blått träpanel.
    Skapa konto
  • Röd träpanel med borttagen bräda visar svart masonit bakom.
    Skapa konto
surris
Hej,

Ja det är fortsatt lämpligt med plast om det är tilläggsisolerat och inga fuktproblem. Det svarta bakom panelen är asfaboard.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.