Har ett hus från 1920-talet, som invändigt isolerats med vindpapp och tretex på stående plank (vindpapp och tretex borttaget nu). Utvändigt är det två lager liggande träpanel, enligt bild.
Fasadbyte är inte aktuellt i nuläget, så för tillfället blir det isolering invändigt.
Hur ska jag tänka? Vindpapp, reglar, isolering (45) och gips? Osb? Tänkte dreva med lindrev som jag har en säck av sedan tidigare.
Mvh Novis. 😉
 
  • Närbild på ett hörn av ett hus från 1920-talet med två lager liggande träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liann94 skrev:
Har ett hus från 1920-talet, som invändigt isolerats med vindpapp och tretex på stående plank (vindpapp och tretex borttaget nu). Utvändigt är det två lager liggande träpanel, enligt bild.
Fasadbyte är inte aktuellt i nuläget, så för tillfället blir det isolering invändigt.
Hur ska jag tänka? Vindpapp, reglar, isolering (45) och gips? Osb? Tänkte dreva med lindrev som jag har en säck av sedan tidigare.
Mvh Novis.
Viktigt är att det blir vindtätt. Blåser det in någonstans i isoleringen har det stor påverkan. Använd ångbroms och inte ångspärr. Skruva fast reglar invändigt och isolera med träull. Fermacellskiva är en stark skiva om du vill ha ett lager bara. Annars osb sedan gips. Tänk på att få el indraget i väggarna samtidigt.
 
T torporoman skrev:
Viktigt är att det blir vindtätt. Blåser det in någonstans i isoleringen har det stor påverkan. Använd ångbroms och inte ångspärr. Skruva fast reglar invändigt och isolera med träull. Fermacellskiva är en stark skiva om du vill ha ett lager bara. Annars osb sedan gips. Tänk på att få el indraget i väggarna samtidigt.
Tack för svar! 😀 Ska kolla upp fermacellskivan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.