Har ett hus från 1920-talet, som invändigt isolerats med vindpapp och tretex på stående plank (vindpapp och tretex borttaget nu). Utvändigt är det två lager liggande träpanel, enligt bild.
Fasadbyte är inte aktuellt i nuläget, så för tillfället blir det isolering invändigt.
Hur ska jag tänka? Vindpapp, reglar, isolering (45) och gips? Osb? Tänkte dreva med lindrev som jag har en säck av sedan tidigare.
Mvh Novis. 😉
Fasadbyte är inte aktuellt i nuläget, så för tillfället blir det isolering invändigt.
Hur ska jag tänka? Vindpapp, reglar, isolering (45) och gips? Osb? Tänkte dreva med lindrev som jag har en säck av sedan tidigare.
Mvh Novis. 😉
Viktigt är att det blir vindtätt. Blåser det in någonstans i isoleringen har det stor påverkan. Använd ångbroms och inte ångspärr. Skruva fast reglar invändigt och isolera med träull. Fermacellskiva är en stark skiva om du vill ha ett lager bara. Annars osb sedan gips. Tänk på att få el indraget i väggarna samtidigt.L Liann94 skrev:Har ett hus från 1920-talet, som invändigt isolerats med vindpapp och tretex på stående plank (vindpapp och tretex borttaget nu). Utvändigt är det två lager liggande träpanel, enligt bild.
Fasadbyte är inte aktuellt i nuläget, så för tillfället blir det isolering invändigt.
Hur ska jag tänka? Vindpapp, reglar, isolering (45) och gips? Osb? Tänkte dreva med lindrev som jag har en säck av sedan tidigare.
Mvh Novis.
Tack för svar! 😀 Ska kolla upp fermacellskivan.T torporoman skrev:Viktigt är att det blir vindtätt. Blåser det in någonstans i isoleringen har det stor påverkan. Använd ångbroms och inte ångspärr. Skruva fast reglar invändigt och isolera med träull. Fermacellskiva är en stark skiva om du vill ha ett lager bara. Annars osb sedan gips. Tänk på att få el indraget i väggarna samtidigt.
Klicka här för att svara
