Hej!
Min TVM Kombipanna Alpha har en ej fungerade dragregulator. Jag finner att det hade varit ypperligt att installera en ny. Den nya i sig verkar var enkel att installera. Men undrar ändå hur man går tillväga?
Några tips? Behöver jag tömma den på vatten? Behöver jag någon tätning?
Hälsningar
Christopher
Min TVM Kombipanna Alpha har en ej fungerade dragregulator. Jag finner att det hade varit ypperligt att installera en ny. Den nya i sig verkar var enkel att installera. Men undrar ändå hur man går tillväga?
Hälsningar
Christopher
Em dragregulator mäter undertrycket i pannan eller rökrör ut och har inte med värmen eller tempen att göra. Så kolla upp var vacumröret/slangen sitter från den gammla. Det är i pricip bara att byta ut och koppla armen/axeln på spjället som det nu är kopplat. Bör vara ca 2 - 3 mm undertryck.
Sitter det i anslutning till axeln/armen? 2-3mm undertryck, du menar på kedjan?J jonaserik skrev:
Ja ni, tänkte mer på en dragis som ändrar ett spjäll i rökröret och inte en panndel. Den typen är lite så där, mäter panntempen och öppnar/stänger primär och sekundärluckorna på pannan. Nu verkar du ha en självdragspann lika som mig. Min dragis har jag kopplat ur och ställer luckorna för hand. Har då även ett spjäll ( som jag själv gjort ) i rökröret som jag ställer om. För att inte tala om att ha en rökgastermometer som visar gastempen. Den i rökröret gör att draget kan ställas in, har då en ganska exakt temp på ca 250 C ut från pannan som det ska vara normalt. Eldar helt efter rökgastempen och inte efter panntempen, som kan variera med eldhärden.
Med ett spjäll i röret och pyspynka via sekundärluckan, så får jag ca 900 - 1000 C i pannas eldrum, gaserna tänder tänder då och temp stiger på gaserna. Så jag säger kanske, se hur du kan göra med luckorna manuellt först. För att hålla dom i läge, så sätter jag bara en spik mellan, klart man får i bland ändra lite. Kommerr inte att sätta en regulator för luckorna.
Med ett spjäll i röret och pyspynka via sekundärluckan, så får jag ca 900 - 1000 C i pannas eldrum, gaserna tänder tänder då och temp stiger på gaserna. Så jag säger kanske, se hur du kan göra med luckorna manuellt först. För att hålla dom i läge, så sätter jag bara en spik mellan, klart man får i bland ändra lite. Kommerr inte att sätta en regulator för luckorna.
PS För att byta den måste du få ur vatten ur pannan, då den sitter med kroppen i vattnet. Ventiler så det går att stänga in pannan är ett måste.C chsu0709 skrev:
Sen eldar du mot actank eller bara värme ut från pannan med shunt, så kommer pannan att anta en temp och då stänger luckorna och det blir pyreldning.
Nej det med undertryck gäller bara för rökgaserna i panna och rökrör ut. Den som du fått tips om. Är en som öppnar/stänger dom små luckorna på dom stora. Vad är det för panna du har, inte alls en oväsentlig fråga. Foto på den är bra.C chsu0709 skrev:
Gör klar den nya regulatorn med lin och pasta. Stäng av cirkpumpen. Sen ur med den gamla å fort in med den nya! En balja under tar upp de värsta.C chsu0709 skrev:Hej!
Hälsningar
Christopher
Håller med Jonaserik, en dragregulator klarar man sig utan. Att låta dragregulatorn reglera luften in i pannan riskerar leda till pyreldning om man lagt in för mycket ved i förhållande till panntemperaturen, och sätter man det i system att låta dragregulatorn stänga dragluckan innan veden har brunnit ut så riskerar man sotbrand tillslut.J jonaserik skrev:Ja ni, tänkte mer på en dragis som ändrar ett spjäll i rökröret och inte en panndel. Den typen är lite så där, mäter panntempen och öppnar/stänger primär och sekundärluckorna på pannan. Nu verkar du ha en självdragspann lika som mig. Min dragis har jag kopplat ur och ställer luckorna för hand. Har då även ett spjäll ( som jag själv gjort ) i rökröret som jag ställer om. För att inte tala om att ha en rökgastermometer som visar gastempen. Den i rökröret gör att draget kan ställas in, har då en ganska exakt temp på ca 250 C ut från pannan som det ska vara normalt. Eldar helt efter rökgastempen och inte efter panntempen, som kan variera med eldhärden.
J jonaserik skrev:
Nja?? Stryper regulatorn så de pyr så är den felinställd.L L A Axelsson skrev:Håller med Jonaserik, en dragregulator klarar man sig utan. Att låta dragregulatorn reglera luften in i pannan riskerar leda till pyreldning om man lagt in för mycket ved i förhållande till panntemperaturen, och sätter man det i system att låta dragregulatorn stänga dragluckan innan veden har brunnit ut så riskerar man sotbrand tillslut.
Regulatorn är ett kokskydd. Den ska stänga när strömmen går eller om man lagt i för mycke ved. Om man eldar i panna och den jobbar för fullt så har man en lagom glipa på luftlucka. Ställer regulatorn på 4. Justerar kedjan till luckans öppning. Då har man choke när man tänder och kokskydd om nått går snett.L L A Axelsson skrev:Håller med Jonaserik, en dragregulator klarar man sig utan. Att låta dragregulatorn reglera luften in i pannan riskerar leda till pyreldning om man lagt in för mycket ved i förhållande till panntemperaturen, och sätter man det i system att låta dragregulatorn stänga dragluckan innan veden har brunnit ut så riskerar man sotbrand tillslut.
Vilken funktion skall den ha då?
Dragregulatorn är ett måste. I synnerhet när man eldar utan ackumulatortank så som vi gör.
Vi försöker elda så att regulatorn inte behöver stänga men emellanåt händer det ju att man har missbedömt kvaliteten på veden och lagt i för mycket eller att det händer någonting så den planerade duschen inte blir av. Eller så blir det elavbrott. Då stänger dragregulatorn och så undviker vi att pannan kokar. En stunds pyreldning någon gång ibland är bättre än att koka pannan lika ofta.
Vi försöker elda så att regulatorn inte behöver stänga men emellanåt händer det ju att man har missbedömt kvaliteten på veden och lagt i för mycket eller att det händer någonting så den planerade duschen inte blir av. Eller så blir det elavbrott. Då stänger dragregulatorn och så undviker vi att pannan kokar. En stunds pyreldning någon gång ibland är bättre än att koka pannan lika ofta.