10 947 läst ·
147 svar
11k läst
147 svar
Hur installera windows på ny hårddisk?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 905 inlägg
Har du gjort en usb-sticka som det går att boota från sätter du bara i den tomma disken och usb-minnet och startar om...
Funkar det inte direkt behöver du byta enhet att boota från i bios...
Funkar det inte direkt behöver du byta enhet att boota från i bios...
ok då vill jag duplicera diskenAlfredo skrev:
Först måste du bestämma dig. Vill du duplicera befintlig disk till en ny disk eller vill du göra en nyinstallation av Windows på en ny disk. Två helt olika förfarande, var och ett med sina fördelar och kanske minst lika många nackdelar...
Är du nöjd med allt idag och bara önskar en ny (större/snabbare) disk skulle jag duplicera befintlig disk. Alltså inte göra någon ny installation av Windows.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 905 inlägg
Tja, om du vill kasta pengar i sjön är det bara att gå loss på några med högre frekvens... Men du kommer inte märka någon skillnad... Sålänge du inte sitter på 2x4 GB minnen, då kanske 2x8 kan vara värt att gå upp till....R Rolle85 skrev:
Då skulle jag prova med System Rescue enligt #10. Men jag är uppfödd med Linux och väldigt, väldigt ovan och obekväm i windowsmiljö, så för den som känner tvärtom kan det säkert finnas bättre lösningar.R Rolle85 skrev:
Dock tror jag, som jag skrev, att "linuxbasen" i System Rescue inte bör märkas så mycket för en enda så här specifik uppgift. Testa vet jag! Så länge du inte kopierar åt fel håll eller på annat sätt förändrar originalet borde det inte kunna gå allvarligt fel.
Nej, och jag tror inte det spelar någon större roll för det lilla du ska göra. Du kopierar din "nedladdning" till en USB-pinne, bootar den och följer instruktion för att välja tangentbordslayout och starta programmet GParted för diskkloning.R Rolle85 skrev:
När väl GParted är igång ser det ut som vilket okänt grafisk program som helst. Att Linux är i botten märker du inte mycket av.
Det är moderkortet som sätter begränsningarna på frekvens. Troligtvis har du redan rätt bas-frekvens på minnena. Eventuellt kan mer minne göra viss skillnad, med det skall till att du använder mycket minne som tex bild och filmredigering. 16 GB räcker bra för en "kontorsdator". Du kan se i aktivitetshanteraren under prestanda hur mycket minne datorn använder för stunden.R Rolle85 skrev:
Klona en befintlig disk gör man bara i nödfall.
Jämför med det klonade fåret Dolly, liknelsen är inte helt uppåt väggarna.
Jämför med det klonade fåret Dolly, liknelsen är inte helt uppåt väggarna.
Han menar att det inte är helt onaturligt att installera om Windows och börja om från början, med nackdelen att det är lite pyssel att installera om andra program osv.Alfredo skrev:
när allt går enligt plan fungerar en kloning men det är ju inte helt ovanligt att någon liten detalj inte fungerar exakt som man tänkt sig eller att befintlig Win skulle må bra av att ominstalleras från nytt (dock tycker jag det hör lite dåtiden till, de senaste åren har win varit väldigt stabilt för privat bruk)