14 120 läst ·
8 svar
14k läst
8 svar
Hur installera PAX-fläkt i tvättstugan?
Jag bor i ett hus byggt i betong 1967. När vi använder torktumlaren blir det snabbt fuktigt i vår lilla tvättstuga (drygt 5 kvadratmeter). Därför tänker jag montera en fläkt för att förbättra ventilationen.
När vi flyttade in stod det ett gammalt torkskåp kopplat till en ventil i tvättstugan. Det skåpet slängde vi ut och lämnade ventilationsöppningen som den var. Den öppningen (som alltså bara är ett hål i betongen) tänker jag använda till fläkten.
Mitt problem är att jag inte vet exakt vad jag behöver. Hålet är ca 80 mm i diameter. Jag har kollat på PAX fläktar på nätet och de verkar passa till 100 mm ventilationsöppningar.
Jag tänker mig att jag behöver:
När vi flyttade in stod det ett gammalt torkskåp kopplat till en ventil i tvättstugan. Det skåpet slängde vi ut och lämnade ventilationsöppningen som den var. Den öppningen (som alltså bara är ett hål i betongen) tänker jag använda till fläkten.
Mitt problem är att jag inte vet exakt vad jag behöver. Hålet är ca 80 mm i diameter. Jag har kollat på PAX fläktar på nätet och de verkar passa till 100 mm ventilationsöppningar.
Jag tänker mig att jag behöver:
- En fläkt
- Någon slags övergång/reduktion 100-80 mm
- Kanske något mer för att fästa övergången i taket - men i så fall vad?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du kan ju också dra utblåset från tumlaren direkt ut genom hålet i väggen. Om ni skaffar en kondenstumlare så ska ju fukten samlas i en burk i maskinen. Denna töms när den är full. Jag har inte haft ngn sådan kondenstumlare men vad jag förstår så ska all fukt samlas i den behållaren.
Det är en kondenstumlare vi har. Den är drygt fem år gammal. Jag tror nog att luften i tvättstugan blir fuktigare nu än när tumlaren var ny, men jag är osäker. Kan det vara fel på den? Hur stor del av fukten skall man kräva att en kondenstumlare "fångar"?Nilfyr skrev:
Ska inte kondenstumlare rengöras med jämna intervaller från "ludd" i torkelement, mm, för att fungera optimalt, har för mig att jag läst det någonstans så kolla instruktionsboken. Kan det vara något sådant problem som gör att luften inte torkas riktigt. Har tyvärr inte den erfarenheten då vi kör med vanligt frånluftstork.Etnavs skrev:
Jag har en kondenstumlare men upplever inte att et blir fuktigt i tvättstugan, snarare tvärtom, har en hygrometer för at t hålla lite koll och den sjunker när vi kör med tumlare. Däremot blir det ganska varmt när den går. Har även en frånlufts fläkt som styrs av hur hög luftfuktighet det är.
Sitter här och försöker hitta info om hur man ventilerar en nybyggd tvättstuga. Ville ge en kommentar i ämnet kondenstumlare...
Vi köpte en sådan efter att tidigare haft en frånluftstumlare. Vi fick så mycket fukt i tvättstugan så färgen flagnade från dörren! Har också för mig att försäljaren sa att det skulle bli MINDRE fukt i rummet när man körde den, men så är absolut inte fallet hos oss. Vi köpte dock den billigast modellen man kunde hitta på marknaden (Indesit), kanske beror det på det, men snart kastar jag ut den, innan min sambo kastar ut MIG! Och sen blir det nog en frånlufttumlare igen..
Vi köpte en sådan efter att tidigare haft en frånluftstumlare. Vi fick så mycket fukt i tvättstugan så färgen flagnade från dörren! Har också för mig att försäljaren sa att det skulle bli MINDRE fukt i rummet när man körde den, men så är absolut inte fallet hos oss. Vi köpte dock den billigast modellen man kunde hitta på marknaden (Indesit), kanske beror det på det, men snart kastar jag ut den, innan min sambo kastar ut MIG! Och sen blir det nog en frånlufttumlare igen..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden