2 584 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Hur installera dimmer
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Studera kopplingsschemat i manualen som är länkat i #5 och jämför med skissen från samma inlägg. Svart och vit är sannolikt inte tändtrådar utan mellankopplingstrådar (orange i skissen) Titta sen bakom den andra strömbrytaren, så kommer du nog se svart och vit gå in på utgångarna (pil ut) och sen tändtråden (grå i skissen) som går vidare till lampan kopplad på L (eller pil in).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L Luke79 skrev:Jag har ju som jag nämnde en brytare till samma taklampa på andra sidan rummet så det är trappkopplat. Jag mätte strömmen och brun matar ström. Fas. Vit och svart var strömförande om vartannat beroende på när jag tryckte på brytaren på andra sidan rummet. Så svart och vit är tändtråd. Frågan är bara om brun ska vara i fas och svart/vit i tändtråd (som jag trodde) eller omvänd som ni menar. Svårt.
Liten återkoppling från mig. Ni hade rätt i att dimmern ej fungerade när man slog ifrån på andra brytaren. Jag har nu kopplat om enligt det som flera av er skrev dvs två bruna i sinus och svart & vit i varsin L. Nu fungerar allt som det ska. Stort tack för all hjälp! Uppskattas!
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Då är han kanske delvis förlåten. Men bara delvis.
Klicka här för att svara