Har ett kök med en udda form enligt bifogad planskiss. Har länge velat renovera det, men begriper inte hur det skall se ut efter renovering. Spisen och diskbänken kan inte flyttas så mycket på grund av tillgängliga anslutningar för köksfläkt, vatten och avlopp. Problemet är det extra fyrkantiga utrymmet ("hålet") till höger om diskbänken på skissen. Det var ursprungligen avsett som matplats för två eller tre tjänare. Det kan inte delas av (bortsett från den lilla bit närmast väggen där det idag finns överskåp) på grund av att det finns en lucka i taket som måste vara tillgänglig. Däremot skulle det kunna överföras från köket till tamburen på andra sidan väggen genom att väggen bakom spisen dras ut till ytterväggen. I så fall får vi i stället ett fyrkantigt hörn, fastän köket som helhet ju blir lite mindre. En sak som i så fall måste lösas är att ett element som är viktigt för uppvärmningen av köket sitter till höger om diskbänken på skissen och att det element som värmer upp tamburen sitter på andra sidan av just denna vägg. Diskbänken är en annan fråga. Det är en stor och rejäl diskbänk i rostfritt stål och bra mycket bättre än det mesta som görs idag, såvitt jag förstår. Är därför inte alls främmande för att ha den kvar - fastän den i så fall kan flyttas något och i princip också skulle kunna vinklas ut från väggen, ifall "hålet" täpps igen. Men i så fall får spisen flyttas kanske 80 cm till vänster, vilket leder till att vi inte får plats med både kyl och frys till vänster om spisen. Befintliga köksskåp är däremot av dålig kvalitet och måste bytas ut. Det gäller även själva disbänken. Ett av problemen med dagens planlösning är vidare bristen på bra arbetsytor. Ett annat är bristen på skåp. Matbordet står vinklat ut från fönstret i kökets vänstra del och har plats för 7-9 personer.

KÖK.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för uppslag och idéer! Han själv fått slut på sådana.

Redigerat:
Hur ser golv o grund ut, mao hur lätt är det att dra om VVsen

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Det är källare, men mycket rejält betonggolv, så det är möjligt, fastän bara inom vissa ramar, och absolut inte önskvärt. Kan tillägga att rören kommer upp under diskbänken, ungefär en halvmeter från dess högra kant på skissen.

Redigerat:
Några frågor:

Vart leder takluckan? Om det är en vindslucka, varför skulle det inte gå att flytta den?

Vad är budgeten för renoveringen? Anledningen att jag frågar är att jag personligen inte skulle spendera mer än minimum på det här köket utan större strukturella modifikationer.

Jag skulle absolut satsa på att få ett rektangulärt rum genom att flytta väggen i tamburen och på så sätt även skapa förvaring i tamburen samt flytta väggen överst till vänster. Tänk på att en stor del av husets värde för framtida köpare sitter i just köket som är ett så centralt utrymme så det kan vara värt att göra relativt genomgripande förändringar för att få en bra "framtidssäkrad" lösning. Om du vill kan jag illustrera hur jag menar.

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Luckan ger tillgång till rör som går till övervåningen. Väggen behöver inte flyttas för att skapa förvaring i tamburen. Vi har inte varit inne på att flytta väggen överst till vänster, eftersom vi upplever köket som ganska stort och den del som vi utnyttjar som matplats fungerar bra, men sannolikt skulle det vara möjligt, fastän vi då skulle förlora en välbehövlig större garderob. Vi har inte satt någon budget för renoveringen men värdet på huset är högt.

Hmmm... menar givetvis inget illa men jag tycker inte att det går att få nuvarande rumsform att fungera; nischen mot tambren är för smal . Om huset ligger i ett bra område med stabila priser skulle jag som sagt övervägt vissa strukturella förändringar. Vilket rum gränsar köket mot i "norr"?

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Visst är nischen mot tamburen för smal och visst måste det på något sätt ordnas. En idé som vi lekt med är att göra ett skafferi av den, men det verkar svårt att få den lösningen att fungera praktiskt, eftersom skafferidörren måste bli en skjutdörr eller öppnas inåt om den inte skall hindra att vi har skåp i hörnet. Bäst blir antagligen att flytta väggen och slå ihop utrymmet med tamburen. I "norr" (=överst på skissen) finns en korridor som löper från en hall innanför tamburen till höger längsmed köksväggen till en köksingång till vänster. På andra sidan korridoren ligger en stor matsal. I korridoren har vi en del skåp; städskåp och förvaringsskåp i anslutning till köket. Hit skulle vi också kunna flytta frysen. Skälet till att den vänstra delen av köket är smalare är att den tidigare varit en pigkammare, vilken slagits ihop med det gamla mindre köket till det stora kök som vi nu har.
Huset ligger i ett mycket bra område och frågan är inte vad det kostar utan om det är värt det, dvs. om vi kan räkna med att husets värde ökar i motsvarande mån. Huset tillhör de större i området och detsamma gäller nog köket, så att något överhängande behov av att göra köket större tror jag inte finns. Däremot gäller det att få till en bra planlösning.

Kan tillägga att köket är ca 20 kvm nischen borträknad. Vissa andra hus i området har mycket mindre kök, eftersom köken främst var avsedda för tjänstefolket, medan ägarna åt i matsalen.

Man kan också förlänga bänken, där ni nu har diskbänken, ända bort till väggen mot tamburen och göra en dörröppning där.

Fast den stora svagheten i köket nu är ju att ni har för liten avställningsyta till höger om spisen. Det ska ju helst vara 120cm bänk mellan spis och diskbänk samt en mindre avställningsyta på andra sidan spisen. Jag har ganska stora fria bänkytor på flera ställen i köket men det är ändå på bänken mellan spis och diskho man helst jobbar.

Prata med flera köksleverantörer och låt dem rita sina förslag. Det är gratis!

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Kan också tillägga att den befintliga diskbänken är 2.22 bred, varför ett byte till en mindre skulle kunna frigöra lite utrymme.

Intressant idé att öppna upp direkt mellan tamburen och köket! Så långt har vi aldrig tänkt. Måste undersöka om det kan fungera! Jo, vi skall be om förslag, men helst vill man ju tänka lite själv först, så att man inte blir lurad att köpa en lösning som främst gynnar dem som erbjuder den!

En tanke som bygger vidare på idén att öppna mot tamburen är att stänga till nuvarande köksdörr och istället göra en större öppning mot vad jag förmodar är vardagsrum längre till vänster. Det ger en öppnare planlösning, men med matlagningsdelen ändå avskild. Då kan kyl/frys/skafferi vara där nuvarande köksdörr är (kanske skafferi snett i hörnet?) och om då spisen kan flyttasen liten bit "högre upp" får ni bra arbetsytor på båda sidor om den. Rundat/avkapat hörn där och diskbänken om möjligt något åt höger så att passagen inte upplevs trång kan vara bra.

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Den befintliga dörren till köket vätter mot en korridor och skulle kunna flyttas en dryg halvmeter åt vänster, men inte mer.

Nischen är faktiskt idag 1,65 m bred och 1 m djup. Passagen blir alltså 1,65 bred (förutom alldeles vid den nya dörren) och ca 110 cm lång (170 cm om man bygger på väggen med en spis som idag) så den är inte extremt trång. Även om man skulle sätta skåp eller till och med kyl och frys mot ytterväggen i passagen finns det alltså 105 cm kvar på bredden.

Frågan är dock om alla rör går upp i ytterväggen eller i själva väggen som vi överväger att flytta eller ta bort.

Vi har också lekt med tanken på att på något sätt försöka dra fördel av nischen, till exemep genom att göra den till en praktisk arbetsplats, där man har arbetsbänkar åt två håll och kanske spisen åt det tredje.

Jo, naturligtvis har även barkök och köksö varit med bland de lösningar som vi funderat över. Det mesta går ju att göra, eftersom köket är så pass stort. Men frågan är vad som är (mest) praktiskt. Att obehindrat kunna gå mellan arbetsplatsen och matbordet är antagligen en stor fördel.

Redigerat:
En skiss på hur det skulle kunna se ut med en dörr mellan nischen och tamburen.

• Kök2.jpg
    Skapa konto
Grunden för lösningen med arbetsplats i nischen.

Kök4.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.