4 604 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Hur höll er budget?
Ja som dom flesta på detta forum redan vet så gick vi över våran búdget med 350,000kr :-/ Och det e inte roligt..... Vad jag menar med flesta är dom som läst byggdagboken.. Har det gått som planerat skulle det kanske ha klivit över 100,000kr Men vissa saker kan man inte förutspå... Det e som sagt bara att bita i det sura äpplet :-?
Vår budget har spruckit duktigt men det beror på diverse uppgraderingar vi gjort,
golvet, elen, SPA, insats till öppna spisen, garderober, annan ytterdörr, etc..
Men jag antar att du är ute offert/kontrakt mot utfall. Efter slutavropet ligger vi "spot-on"
golvet, elen, SPA, insats till öppna spisen, garderober, annan ytterdörr, etc..
Men jag antar att du är ute offert/kontrakt mot utfall. Efter slutavropet ligger vi "spot-on"
Jag svarade "Vi gick över med 50 000 kr. - Ooops" - om mna med budget menar det mål vi hade att inte gå över 3mkr. Från denursprungliga budgeten försvann en del, till exempel pålning.
Annat kom till, som diverse tillval, markarbeten och en carport.
Kort sagt den budget som vi presenterade för banken har inte mycket gemensamt med hur vi spenderade pengarna.
/fredrik
Kort sagt den budget som vi presenterade för banken har inte mycket gemensamt med hur vi spenderade pengarna.
/fredrik
Vad har bankerna sagt när ni gått över budgeten ?!
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Budget och budget. Det slutade i alla fall med att vi har lånat ett antal hundratusen mindre. Det beror inte på att vi valt bort något, tvärtom. Det är försäljningen av lägenheteten som blev mycket bättre än man kunde förvänta sig.
Priset på huset stämde exakt, det som inte stämde var det vanliga: Markarbetena för våran grund fördyrades med ~250.000:- på grund av olika saker, om jag inte minns helt fel
Men det var som tur var inga problem att få höja upp byggkrediten.
Men det var som tur var inga problem att få höja upp byggkrediten.
Om man räknar med en ränta på fem procent så hade erat lån blivit 17500kr dyrare om året uträknat på denna extra kostnad på 350tusen. Varför hade ni från början så liten marginal? Vad hade hänt om räntan stigit med en procent på erat två miljonerlån innan ni hade hunnit placerat det. Det hade ju blivit 20000kr dyrare om året. Jag hänger inte med riktigt här!!?? Kan inte förstå hur banken från början kunde ställa upp på detta.lier skrev:Ja som dom flesta på detta forum redan vet så gick vi över våran búdget med 350,000kr :-/ Och det e inte roligt..... Vad jag menar med flesta är dom som läst byggdagboken.. Har det gått som planerat skulle det kanske ha klivit över 100,000kr Men vissa saker kan man inte förutspå... Det e som sagt bara att bita i det sura äpplet :-?
Man måste ju ha marginaler och gå på. Var det banken som tvingade er att sälja huset oxå? Detta låter ju ekonomiskt sett sjukt redan från början
[
QUOTE=lier;54074]Ja som dom flesta på detta forum redan vet så gick vi över våran búdget med 350,000kr :-/ Och det e inte roligt..... Vad jag menar med flesta är dom som läst byggdagboken.. Har det gått som planerat skulle det kanske ha klivit över 100,000kr Men vissa saker kan man inte förutspå... Det e som sagt bara att bita i det sura äpplet :-?[/QUOTE]
Om man räknar med en ränta på fem procent så hade erat lån blivit 17500kr dyrare om året uträknat på denna extra kostnad på 350tusen. Varför hade ni från början så liten marginal? Vad hade hänt om räntan stigit med en procent på erat två miljonerlån innan ni hade hunnit placerat det. Det hade ju blivit 20000kr dyrare om året. Jag hänger inte med riktigt här!!?? Kan inte förstå hur banken från början kunde ställa upp på detta.
Man måste ju ha marginaler och gå på. Var det banken som tvingade er att sälja huset oxå? Detta låter ju ekonomiskt sett sjukt redan från början
QUOTE=lier;54074]Ja som dom flesta på detta forum redan vet så gick vi över våran búdget med 350,000kr :-/ Och det e inte roligt..... Vad jag menar med flesta är dom som läst byggdagboken.. Har det gått som planerat skulle det kanske ha klivit över 100,000kr Men vissa saker kan man inte förutspå... Det e som sagt bara att bita i det sura äpplet :-?[/QUOTE]
Om man räknar med en ränta på fem procent så hade erat lån blivit 17500kr dyrare om året uträknat på denna extra kostnad på 350tusen. Varför hade ni från början så liten marginal? Vad hade hänt om räntan stigit med en procent på erat två miljonerlån innan ni hade hunnit placerat det. Det hade ju blivit 20000kr dyrare om året. Jag hänger inte med riktigt här!!?? Kan inte förstå hur banken från början kunde ställa upp på detta.
Klicka här för att svara