Jag är nyinflyttad i hus med bergvärme och golvvärme. Tycker golven är för kalla och tror mig ha lokaliserat felet till expansionskärlet. Trycket där pendlade mellan 0 och 1 i vintras.

Har nu med hjälp av AI lyckats förstå att jag måste stänga av bergvärmesystemet innan jag fixar trycket.

Dock vet jag inte hur jag fixar trycket. Finns ingen manual till kärlet. AI föreslår cykelpump men jag hittar ingen ventil.

Sedan föreslår AI att jag ska vrida på den blå ratten för att släppa in vatten men det kommer inte in ngt vatten (rann ut lite vatten dock)

Var häller jag i vattnet? Det står en stor dunk vatten här så jag antar att tidigare ägare hällde på vatten ibland.

Tacksam för svar!

• Rött expansionskärl med tryckmätare och blå ventil, märkt Altech, del av ett bergvärmesystem i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl i ett värmesystem med tryckmätare och blå ventil, kopplad till kopparrör, på röd bakgrund.
    Skapa konto
Där man fyller på luft är en ventil på undersidan av expkärlet. När man kollar tryck och/eller fyller på luft så ska det inte finnas vatten som skapar ett mottryck. Det är det ditt AI föreslår att öppna säkerhetsventilen så vattnet kan rinna ut när man fyller eller kollar trycket på luftbubblan . Sen fylla på gör man på en sk påfyllningsventil på något kallvattenrör runt värmepumpen. Sen så kan ju golv vara kalla ändå med tanke på att vi inte än har egentligen kallt i stora delar av sverige Min vp har inte än gjort någon svätt värme...

• Gilla
kiao
  • Laddar…
Börja med att fylla på vatten i värmesystemet. Nu är trycket nere på noll och då brukar det inte bli så bra cirkulation.

Om du inte vet vart man fyller på vatten så får du lägga upp fler bilder.

• Gilla
kiao
  • Laddar…
Ok tack!
Nu har jag tryck på 0,2. Ska försöka fylla på lite vatten. Tror jag måste fylla på via fördelaren.

Borde finnas någon påfyllning vid värmepumpen?

Dessa kranar sitter ovanpå värmepannan. Kan det vara någon av dessa. Ligger en del annat skrot där men det får man bortse från 🙂

• Kopparrör och ventiler ovanpå en värmepanna omgivna av diverse elektronik och kablar.
    Skapa konto
Samma kranar från annan vinkel

• Rörsystem med kopparrör och ventil från märket Armatur, fotograferat från en annan vinkel med fokus på ventilen.
    Skapa konto

Bästa svaret

Prova den här:

Ventil med svarta vred och kopparrör, en del är markerad med röd cirkel.
Skapa konto

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Tack jag återkommer när jag testat 🙂

K kiao skrev:
Samma kranar från annan vinkel
Fantastiskt! Tack!!! Nu har jag tryck på 0,7! 😄

• Röd expansionskärl och tryckmätare som visar 0,7 bar med röranslutningar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.