Jag är nyinflyttad i hus med bergvärme och golvvärme. Tycker golven är för kalla och tror mig ha lokaliserat felet till expansionskärlet. Trycket där pendlade mellan 0 och 1 i vintras.
Har nu med hjälp av AI lyckats förstå att jag måste stänga av bergvärmesystemet innan jag fixar trycket.
Dock vet jag inte hur jag fixar trycket. Finns ingen manual till kärlet. AI föreslår cykelpump men jag hittar ingen ventil.
Sedan föreslår AI att jag ska vrida på den blå ratten för att släppa in vatten men det kommer inte in ngt vatten (rann ut lite vatten dock)
Var häller jag i vattnet? Det står en stor dunk vatten här så jag antar att tidigare ägare hällde på vatten ibland.
Tacksam för svar!
Har nu med hjälp av AI lyckats förstå att jag måste stänga av bergvärmesystemet innan jag fixar trycket.
Dock vet jag inte hur jag fixar trycket. Finns ingen manual till kärlet. AI föreslår cykelpump men jag hittar ingen ventil.
Sedan föreslår AI att jag ska vrida på den blå ratten för att släppa in vatten men det kommer inte in ngt vatten (rann ut lite vatten dock)
Var häller jag i vattnet? Det står en stor dunk vatten här så jag antar att tidigare ägare hällde på vatten ibland.
Tacksam för svar!
Där man fyller på luft är en ventil på undersidan av expkärlet. När man kollar tryck och/eller fyller på luft så ska det inte finnas vatten som skapar ett mottryck. Det är det ditt AI föreslår att öppna säkerhetsventilen så vattnet kan rinna ut när man fyller eller kollar trycket på luftbubblan . Sen fylla på gör man på en sk påfyllningsventil på något kallvattenrör runt värmepumpen. Sen så kan ju golv vara kalla ändå med tanke på att vi inte än har egentligen kallt i stora delar av sverige Min vp har inte än gjort någon svätt värme...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur höjer vi trycket?
Värme allmänt -
Hur justerar man grundtrycket i expansionskärlet?
Värme allmänt -
Problem med värme i element och trycket i expansionskärlet
Värmepumpar -
Trycket sjunker i det röda expansionskärlet
Värmepumpar -
Expansionskärlets spilledning droppar vatten konstant och trycket faller
Värmepumpar