Ska hägna in tomten på baksidan med typ Gunnebostängsel. Vi har en granne med hund och dessvärre avskyr en av våra och den varandra. Vår hund är stor och har tidigare hoppat över ett 1.20 stängsel.

Nu tittar vi på nät som är 2 m högt. Jag har läst att nätstängsel som är minst 80% genomsynligt inte behöver bygglov. Någon som vet hur reglerna faktiskt ser ut?

Tack på förhand

Det kan vara hur högt som helst om det är ett nätstaket.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det kan vara hur högt som helst om det är ett nätstaket.
Så har jag uppfattat det, men dottern som jobbar som enhetschef inom kommun, ville ha ett gunnebo uppsatt runt en lekplats på ett LLS boende och dom krävde bygglov om det skulle vara 1.80.

Mycket förvirrande

Det är olika i olika kommuner, här krävs bygglov om det är högre än 1,20 m oavsett hur öppet det är. Kolla med kommunen

J Johan_swe skrev:
Det är olika i olika kommuner, här krävs bygglov om det är högre än 1,20 m oavsett hur öppet det är. Kolla med kommunen
Ja tack det är väl säkrast att jaga fatt på byggkontoret.....dom är en aning svåra att få tag på i den här kommunen 😬

Jag kollade reglerna här och det är alltid ett plank om det är över 110 cm oavsett material och ”genomskinlighet” och högre än 180 cm verkar inte gå alls.

Fast i praktiken verkar det inte vara så. Kommunen vet att jag satt upp ett viltstängsel som är drygt två meter högt, då det gränsar mot deras bygge och jag har till och med stått och pratat med en bygglovshandläggare genom stängslet.

Vissa kommuner fattar
Text från Österåkers kommun om genomskinligt stängsel som inte kräver bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sätter gränser
Text om staketregler där staket max får vara 1,10 meter högt och nätstängsel max 2 meter utan bygglov.
Det är helt sjukt att ett i princip osynligt stängsel ska ha begränsningar alls.

Hep Hep skrev: