Ska hägna in tomten på baksidan med typ Gunnebostängsel. Vi har en granne med hund och dessvärre avskyr en av våra och den varandra. Vår hund är stor och har tidigare hoppat över ett 1.20 stängsel.

Nu tittar vi på nät som är 2 m högt. Jag har läst att nätstängsel som är minst 80% genomsynligt inte behöver bygglov. Någon som vet hur reglerna faktiskt ser ut?

Tack på förhand

Det kan vara hur högt som helst om det är ett nätstaket.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det kan vara hur högt som helst om det är ett nätstaket.
Så har jag uppfattat det, men dottern som jobbar som enhetschef inom kommun, ville ha ett gunnebo uppsatt runt en lekplats på ett LLS boende och dom krävde bygglov om det skulle vara 1.80.

Mycket förvirrande

Det är olika i olika kommuner, här krävs bygglov om det är högre än 1,20 m oavsett hur öppet det är. Kolla med kommunen

J Johan_swe skrev:
Det är olika i olika kommuner, här krävs bygglov om det är högre än 1,20 m oavsett hur öppet det är. Kolla med kommunen
Ja tack det är väl säkrast att jaga fatt på byggkontoret.....dom är en aning svåra att få tag på i den här kommunen 😬

Jag kollade reglerna här och det är alltid ett plank om det är över 110 cm oavsett material och ”genomskinlighet” och högre än 180 cm verkar inte gå alls.

Fast i praktiken verkar det inte vara så. Kommunen vet att jag satt upp ett viltstängsel som är drygt två meter högt, då det gränsar mot deras bygge och jag har till och med stått och pratat med en bygglovshandläggare genom stängslet.

Vissa kommuner fattar
Text från Österåkers kommun om genomskinligt stängsel som inte kräver bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sätter gränser
Text om staketregler där staket max får vara 1,10 meter högt och nätstängsel max 2 meter utan bygglov.
Det är helt sjukt att ett i princip osynligt stängsel ska ha begränsningar alls.

Hep Hep skrev:
Jag kollade reglerna här och det är alltid ett plank om det är över 110 cm oavsett material och ”genomskinlighet” och högre än 180 cm verkar inte gå alls.

Fast i praktiken verkar det inte vara så. Kommunen vet att jag satt upp ett viltstängsel som är drygt två meter högt, då det gränsar mot deras bygge och jag har till och med stått och pratat med en bygglovshandläggare genom stängslet.
Jag har förstått i andra sammanhang att vissa kommuner väljer att "inte se" vissa övertramp.

Har svårt att förstå regeln....om man obehindrat kan se igenom innebär det ju ingen fara på något sätt.

Jag kikade på viltstängsel också, tycker du det är stabilt? Vad för stolpar använde du?

Vår kluns som har en konflikt med grannens hund väger 70+ kg om han ställer sej mot staketet får det liksom inte böja sej.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vissa kommuner fattar
Det är just sånt jag har läst men får också info om helt andra regler.

Ja hur är det här med olika kommuner och olika regler egentligen? Är de giltiga om man orkar bråka till högsta instans eller gäller lagen lika I hela landet?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vet att många protesterar men men det har fungerat mycket bra med elstängsel för min förre, mycket potente hane som gärna ville bråka med förbipasserande hanar. Han patrullerade kraftfullt hörntomten - 1 meter in i trädgården.

yonna yonna skrev:
Vet att många protesterar men men det har fungerat mycket bra med elstängsel för min förre, mycket potente hane som gärna ville bråka med förbipasserande hanar. Han patrullerade kraftfullt hörntomten - 1 meter in i trädgården.
Elstängsel funkar såklart men lite onödigt kan jag tycka då nät funkar bra med. Skillnad på att stänga in kreatur som väger ett halvt ton, så är det svårt med rent fysiska hinder.

S Staffan-N skrev:
Ja hur är det här med olika kommuner och olika regler egentligen? Är de giltiga om man orkar bråka till högsta instans eller gäller lagen lika I hela landet?
Jadu man kan tycka att det borde vara samma regler i hela landet. Boverket har ju paragrafer och regler. Men det är nog väldigt godtyckligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Elstängsel funkar såklart men lite onödigt kan jag tycka då nät funkar bra med. Skillnad på att stänga in kreatur som väger ett halvt ton, så är det svårt med rent fysiska hinder.
Har haft hästar och självklart stor skillnad på stängsel men min stora hane 70+ kg blir tokig när grannens hund skäller på honom. Vi tror att när skulle fungera (vårt 1.20 hoppade han över) men måste vara så högt att han inser att det inte ens är någon idé att försöka.

yonna yonna skrev:
Har du nät under och ett elband överst eller hur har du löst det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.