J jonaserik skrev:
På egen tomt får man leta efter metallförmål, finns att hyra dom som är bra och går djupt. Sen bara dela in tomten i sektioner med snören och söka. Bonden som granne har en kraftig rackare.
Var hittar du det undantaget?

Får man använda metalldetektor på sin tomt?

Tillstånd är obligatoriskt

Enligt Kulturmiljölagen är det förbjudet att medföra och använda metallsökare utan tillstånd från Länsstyrelsen. Ett beviljat tillstånd att medföra och använda metallsökare innebär inte att sökanden är tillståndsbefriad från markägare och andra lagstiftningar.

Alla som vill använda metallsökare måste ha tillstånd, även om du endast planerar att gå på din egen tomt/fastighet.
https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/samhalle/kulturmiljo/metallsokare.html

D Dilato skrev:
Var hittar du det undantaget?

Får man använda metalldetektor på sin tomt?

Tillstånd är obligatoriskt

Enligt Kulturmiljölagen är det förbjudet att medföra och använda metallsökare utan tillstånd från Länsstyrelsen. Ett beviljat tillstånd att medföra och använda metallsökare innebär inte att sökanden är tillståndsbefriad från markägare och andra lagstiftningar.

Alla som vill använda metallsökare måste ha tillstånd, även om du endast planerar att gå på din egen tomt/fastighet.
[länk]
OK klara direktiv tydligen, Får och Får , vem ska anmäla en sökning då, grannen eller vem. Har letat efter tomtrören med lånat instrument och ingen har sagt något. Men får är snälla djur, det vet vi som bor på landet.

• Gilla
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alla som vill använda metallsökare måste ha tillstånd
Även om du letar elledningar eller armeringsjärn i din vägg?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag var upp på kommunen och lånade en metalldetektor för att prova hitta ett rör

Alfredo Alfredo skrev:
Även om du letar elledningar eller armeringsjärn i din vägg?
Risken att hitta fornlämningar i väggar eller golv är väl tämligen begränsad och är väl inte heller "under markytan".

"Metallsökare, eller metalldetektor, definieras i kulturmiljölagen som ”en apparat som kan användas för att på elektronisk väg spåra metallföremål under markytan”.

D Dilato skrev:
och är väl inte heller "under markytan".
Letar man i källarväggen så... 🤓😂

• Gilla
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Fast en sådan får du inte använda utan avgiftsbelagt tillstånd från länsstyrelsen.
Är du Byggahus egna polis?

• Haha
  • Gilla
Soren11 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Är du Byggahus egna polis?
Nej han ingår med mig och många andra i en stor kår. 😉😂👮‍♂️🚔🚓

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Nej han ingår med mig och många andra i en stor kår. 😉😂👮‍♂️🚔🚓
Redde vi inte ut att du vart på den andra sidan så att säga igår🙄

J Jansson69 skrev:
Redde vi inte ut att du vart på den andra sidan så att säga igår🙄
Jag är flexibel.

• Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är flexibel.
Hatten av för ärligheten..

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Hur gör el- och VA-bolag när dom letar kablar och rör? Skickar dom in en ansökan till länsstyrelsen och väntar på tillståndet innan dom börjar felsöka?

useless useless skrev:
Hur gör el- och VA-bolag när dom letar kablar och rör? Skickar dom in en ansökan till länsstyrelsen och väntar på tillståndet innan dom börjar felsöka?
Tack för tipsen @useless och @Dilato. Min nya hobby blir att gripa gubbar som letar rör och kablar. Vet någon vad man får i belöning per gubbe? 😎

• Haha
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom använder andra instrument, men jag tror vi kan släppa det utifrån tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.