Det finns ingen markering på sockeln. Varken SGU, kommunen eller borrfirman kan ge exakta positioner.

Enkla svaret är att då vet man inte. Hur stor är bergvärmepumpen och vilket år är den från?

Troligen bara förra ägaren som borrade hålet som vet.

Jag har samma problem, tänker att man får väl gräva från huset och följa slangen till hålet

Var lite snabb i mitt svar. Läste att du inte visste djupet. Du kan hyra en värmekamera så borde du kunna utröna ungefär vart det ligger.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Då får man gräva.. kolla var slangarna går ut och gräva..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det kan ju vara en liten sänka i gräsmattan och/ eller växa dåligt med gräs där slangar och borrhål går . Om man har tur....

Eller metalldetektor för att hitta foderrör, sedan brukar man gräva närmaste/bästa vägen till där pumpen står.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller metalldetektor för att hitta foderrör, sedan brukar man gräva närmaste/bästa vägen till där pumpen står.
Fast en sådan får du inte använda utan avgiftsbelagt tillstånd från länsstyrelsen.

D Dilato skrev:
Fast en sådan får du inte använda utan avgiftsbelagt tillstånd från länsstyrelsen.
Allt går att lösa om man ser möjligheter...😇

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Allt går att lösa om man ser möjligheter...😇
En detektor kostar mindre (799 på jula) än ett tillstånd (990).😮
Det är helt sjukt att inte lagligt få leta metall som gränspinnar på sin egen tomt (inte ens i tätbebyggt område) utan att betala avgift!
Vilka fornfynd tror dom finns där mitt i villamattan🤔

Vissa lagar struntar man bara i. I alla fall under vissa omständigheter.

• Gilla
Fredrik-G och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man får inte köra för fort heller...

Alfredo Alfredo skrev:
Man får inte köra för fort heller...
Därför gör jag inte det..det drar bara bensin i onödan och man kommer fram i princip samma tid ändå.

D Dilato skrev:
På egen tomt får man leta efter metallförmål, finns att hyra dom som är bra och går djupt. Sen bara dela in tomten i sektioner med snören och söka. Bonden som granne har en kraftig rackare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.