Maskinen började läcka som ett såll och gav inget vidare tryck längre. Har köpt den beggat av en bekant och den har verkligen alla tillbehör så vill ogärna köpa en ny. Monterade därför isär den i molekyler och konstaterade att det stod en stråle ut ur denna ventil.
Man ser otydligt på sista bilden att plasten är sprucken och att en liten bit packning ätit sig ut genom sprickan.
Antingen är det här en start-stopp ventil eller en överströmningsventil. Det sitter någon sorts givare/motor över ventilen när det är monterat rätt.
Modellbeteckningen är C130.2 men när jag söker efter ventiler till denna så får jag liksom bara med platt botten och en svart packning. Min är konisk och så är också godset i botten på ventilinneslutningen.
Någon som vet någon bra återförsäljare av reservdelar över disk i Stockholmsområdet? Eller är det internet som gäller och beställa och hoppas på att den passar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man ser otydligt på sista bilden att plasten är sprucken och att en liten bit packning ätit sig ut genom sprickan.
Antingen är det här en start-stopp ventil eller en överströmningsventil. Det sitter någon sorts givare/motor över ventilen när det är monterat rätt.
Modellbeteckningen är C130.2 men när jag söker efter ventiler till denna så får jag liksom bara med platt botten och en svart packning. Min är konisk och så är också godset i botten på ventilinneslutningen.
Någon som vet någon bra återförsäljare av reservdelar över disk i Stockholmsområdet? Eller är det internet som gäller och beställa och hoppas på att den passar?
Kolla mina bilder jämfört med produktbilden från Clas Ohlson. Svårt att avgöra men jag har fått ur alla plastdelar ut ventilinneslutningen som du ser på första bilden i inlägg #1. Tycker inte alls att de ser lika dana ut alls om man jämför produktbilden med bild två tre och fyra i samma inlägg. Vad tycker du? Jag har tyvärr inga tidigare erfarenheter av att laga högtryckstvättar. Passar olika ventiler i samma ventilhus? Läser också att den här ska vara kompatibel med E130.2 istället för C130.2, samma maskin, olika geografiaka marknader? Därav den ärliga skeptiska frågan. Supersvårt att hitta reservdelar.S Stubai skrev:
Redigerat:
Det där har hänt på båda nilfisk jag ägt, sist det skedde slog jag till på en Ava P60 X evolution.
Men här står att det är olika ventiler beroende på serienummer. Kolla upp ditt och ring och hör.
https://fixpart.se/produkt/nilfisk-...xjDUDEXLb2jPhcrVigEXViEqJN44tGJBoCPDIQAvD_BwE
https://fixpart.se/produkt/nilfisk-...xjDUDEXLb2jPhcrVigEXViEqJN44tGJBoCPDIQAvD_BwE
Beställ en med plan botten, flytta över dina koniska del?
Köpt maskinen beggat var ordet...
Gammal överst. Ny underst. Borde mätt ventilinneslutningens djup så hade jag förstått. Någon har garanterat öppnat den här och verkligen KLÅFINGRAT och således av oklar anledning tappat bort bottendelen. Utan tvekan orsaken till komponentens haveri.
Logga in
Skapa konto
Gammal överst. Ny underst. Borde mätt ventilinneslutningens djup så hade jag förstått. Någon har garanterat öppnat den här och verkligen KLÅFINGRAT och således av oklar anledning tappat bort bottendelen. Utan tvekan orsaken till komponentens haveri.
Redigerat:
Klicka här för att svara