23 757 läst ·
27 svar
24k läst
27 svar
Hur hitta befintliga borrhål till bergvärme
Det normala är nog att ha separata ledningar dvs parallellkopplat, men båda varianterna förekommer så det går inte att ta gift på varken det ena eller det andra.
Går det inte att se var rören går med en IR-mätare?
Går det inte att se var rören går med en IR-mätare?
Kidnappar den här tråden lite..
Vi bor på Östergårdsgatan 2 i Vikingstad i fastighet Fålåsa 1:24, problemet jag har är att förmodligen är borrhålet angivet på SGU fel.. Dels är borrdatumet felaktigt och dels har grannen på 1:25 bergvärme utan att det syns på SGU..
Hur kan en gå till väga för att verifiera detta?
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Vi bor på Östergårdsgatan 2 i Vikingstad i fastighet Fålåsa 1:24, problemet jag har är att förmodligen är borrhålet angivet på SGU fel.. Dels är borrdatumet felaktigt och dels har grannen på 1:25 bergvärme utan att det syns på SGU..
Hur kan en gå till väga för att verifiera detta?
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Det är borraren som är skyldig att rapportera in till SGU. I brunnsregistret visas bara rakt av det som myndigheten får in.
Är det fel i registret, kontakta borraren och se om han (ja, troligen en han) har någon mer info om ert borrhål.
Det samma gäller grannen.
Är det fel i registret, kontakta borraren och se om han (ja, troligen en han) har någon mer info om ert borrhål.
Det samma gäller grannen.
Huvudsakligen ligger borrpunkten på rätt fastighet, vilket räcker i många fall. Exempelvis används data från brunnsregistret i flera av SGUs uppskattningar av markförhållandena på områdesnivå, som uttagskapacitet, jorddjup osv. Det används till andra saker också i samhällsplanering bland annat. Och då räcker noggrannheten bra.C cpalm skrev:
Men är man som fastighetsägare intresserad av att veta var på fastigheten brunnen är belägen, ja då kan det vara för dåligt. Återigen, det är exakt så bra som borraren har redovisat 🙂
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Ja, punkterna ritas i regel i mitten av fastigheten. Klickar man upp data på brunnen så finns ett fritextfält (som borraren fyllt i själv) som ibland är innehåller typ "4m NV bostadshus", det ger ju viss vägledning.C cpalm skrev:
Kan också finnas koordinater som text, som inte är fastighetens mittpunkt. Då är de ett ännu hetare tips.
Jag menar bokstavligen just mitt i huset. Klickade fram ett random exempel:Karrock skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert också tillräckligt bra för många ändamål, absolut.G Genomklok skrev:
Men jag tänker inte minst vid projektering för borrning i t.ex. villaområden där det är tätt mellan hålen och man behöver planera borrningen med hänsyn till kringliggande hål. Finns det då bättre data från någon annan källa, t.ex. kommunen?
Annars begriper jag inte riktigt hur det går till?
Ja, det verkar ha varit en taktik att sätta punkten på bostadshuset. Eftersom det är ett rimligt antagande att brunnen ligger nära huset. En förenkling, helt klart.C cpalm skrev:
Borrning kräver ju en anmälan till kommunen, så de kan absolut ha mer information. Det varierar säkert mellan kommuner hur lättillgängligt det är dock. Skillnaden i kommunens register är att det är just anmälningar i förväg, de kan inte veta vilka brunnar som faktiskt utförts sedan.C cpalm skrev:Säkert också tillräckligt bra för många ändamål, absolut.
Men jag tänker inte minst vid projektering för borrning i t.ex. villaområden där det är tätt mellan hålen och man behöver planera borrningen med hänsyn till kringliggande hål. Finns det då bättre data från någon annan källa, t.ex. kommunen?
Annars begriper jag inte riktigt hur det går till?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vrede till ”Ballofix” kulkoppling, var hittar jag passande?
Vatten & Avlopp -
Hur hittar jag borrhål för bergvärmepump
Värmepumpar -
Hitta nya kakel med samma nyans som befintliga i badrum
Badrum -
Bergvärmepump på ny plats, behålla befintliga borrhål
Värmepumpar -
Hitta gamla borrhål efter spackling och målning
Färg, Måla & Tapetsera