7 776 läst ·
101 svar
8k läst
101 svar
Hur har värmepumpen lagt av…?
Jo av 14000MW installerad vindkraft får vi nu ut 784MW dvs 5-6%😂MultiMan skrev:
Och det saknas då 500MW från Forsmark.
Elförbrukningen blir exponentiellt högre vid lägre utomhustemperatur för en LVVP.S sepani skrev:
Din graf visar kanske ca 1,5 kW el till kompressorn som ger kanske ca 3,5 kW värme men eftersom värmebehovet är 6 kW krävs ca 2,5 kW från eltillsats, dvs totalt 4 kW x 24h = närmare 100 kWh per dygn.
Vid en högre utomhustemperatur krävs istället 4 kW värmeeffekt, 3,5 kW från kompressorn (värme utvunnen från uteluften) som då drar 1 kW (högre COP pga mer energi som utvinns i högre tempererad utomhusluft) + 0,5 kW eltillsats, totalt 1,5 kW x 24h = omkring 35 - 40 kWh per dygn.
Men utedelen går alltså inte? Så kompressorn är inte i spel….och med elpatronen går det ca 100 kWh vid -8C….B Boende45 skrev:Elförbrukningen blir exponentiellt högre vid lägre utomhustemperatur för en LVVP.
Din graf visar kanske ca 1,5 kW el till kompressorn som ger kanske ca 3,5 kW värme men eftersom värmebehovet är 6 kW krävs ca 2,5 kW från eltillsats, dvs totalt 4 kW x 24h = närmare 100 kWh per dygn.
Vid en högre utomhustemperatur krävs istället 4 kW värmeeffekt, 3,5 kW från kompressorn (värme utvunnen från uteluften) som då drar 1 kW (högre COP pga mer energi som utvinns i högre tempererad utomhusluft) + 0,5 kW eltillsats, totalt 1,5 kW x 24h = omkring 35 - 40 kWh per dygn.
OK, men det är inte orimligt med 3 - 4 kW tillskottsvärme från elpatron/eltillsats vid -8C.S sepani skrev:
Fråga någon granne som har en äldre FLVP. Där står elpatronen för huvuddelen av värmen vid liknande utomhustemperaturer. En äldre FLVP ger oftast inte mer än ca 2 kW från kompressorn, gratisenergin utvunnen ur frånluften, resten tas från elpatron.
Det står att kompressorn är spärrad -18 grader C och utetemperaturen är också -18 grader C
så där har du förmodligen förklaringen till att kompressorn inte arbetar.
Om det är mycket varmare i praktiken än -18 grader så är det något som släpar efter temperaturmässigt där temperatursensorn sitter eller att den visar fel på ett antal grader.
---
värmebidraget är inte så stort med LVVP om det skall hämta värme från -18 - -20 minusgrader evaporatortemperatur till +50 grader varmvatten eller typ 35 grader C ut mot elementen. - kanske bara 1.5 ggr insatt elmängd samt att kompressorn går rätt varmt i det läget (hetgas troligen en bit över 100 grader C vid varmvattenproduktion) så ur driftsäkerhet på lång sikt är det klokt att spärra kompressorn i dessa lägen.
det beror också på använd köldmedel hur djupt i temperatur man kan pumpa innan hetgasen blir för varm och man kan köra längre i temperatur med tex. R404A än med R407C men med nackdelen att R404A har lite sämre teoretisk COP än med R407C resten av tiden även när det är varmare - det är ett ge och ta i optimeringen...
egentligen har man samma situation med LLVP att hetgasen blir väldigt het när det pumpar mot stark kyla och speciellt med R32 om man i kompressorn inte gjort speciella åtgärder för att kyla gasen under kompressionen, men också i huvudsak att en LLVP är billigare att ersätta när den går sönder och har inte samma förväntade drifttid som en LVVP eller bergvärme och man tillåter dem köra sönder på annat sätt med tex. höga temperaturer i kompressorn.
så där har du förmodligen förklaringen till att kompressorn inte arbetar.
Om det är mycket varmare i praktiken än -18 grader så är det något som släpar efter temperaturmässigt där temperatursensorn sitter eller att den visar fel på ett antal grader.
---
värmebidraget är inte så stort med LVVP om det skall hämta värme från -18 - -20 minusgrader evaporatortemperatur till +50 grader varmvatten eller typ 35 grader C ut mot elementen. - kanske bara 1.5 ggr insatt elmängd samt att kompressorn går rätt varmt i det läget (hetgas troligen en bit över 100 grader C vid varmvattenproduktion) så ur driftsäkerhet på lång sikt är det klokt att spärra kompressorn i dessa lägen.
det beror också på använd köldmedel hur djupt i temperatur man kan pumpa innan hetgasen blir för varm och man kan köra längre i temperatur med tex. R404A än med R407C men med nackdelen att R404A har lite sämre teoretisk COP än med R407C resten av tiden även när det är varmare - det är ett ge och ta i optimeringen...
egentligen har man samma situation med LLVP att hetgasen blir väldigt het när det pumpar mot stark kyla och speciellt med R32 om man i kompressorn inte gjort speciella åtgärder för att kyla gasen under kompressionen, men också i huvudsak att en LLVP är billigare att ersätta när den går sönder och har inte samma förväntade drifttid som en LVVP eller bergvärme och man tillåter dem köra sönder på annat sätt med tex. höga temperaturer i kompressorn.
Tack. Ute är det inte minus 18 utan snarare minus 8…som kallast kan det ha varit -13. Men det kanske går på ”upplevd” temperatur och om det blåser lite kan det bli kallare? Frågan är hur gör jag för att få igång den igen…🙀🙀X xxargs skrev:Det står att kompressorn är spärrad -18 grader C och utetemperaturen är också -18 grader C
så där har du förmodligen förklaringen till att kompressorn inte arbetar.
Om det är mycket varmare i praktiken än -18 grader så är det något som släpar efter temperaturmässigt där temperatursensorn sitter eller att den visar fel på ett antal grader.
---
värmebidraget är inte så stort med LVVP om det skall hämta värme från -18 - -20 minusgrader evaporatortemperatur till +50 grader varmvatten eller typ 35 grader C ut mot elementen. - kanske bara 1.5 ggr insatt elmängd samt att kompressorn går rätt varmt i det läget (hetgas troligen en bit över 100 grader C vid varmvattenproduktion) så ur driftsäkerhet på lång sikt är det klokt att spärra kompressorn i dessa lägen.
det beror också på använd köldmedel hur djupt i temperatur man kan pumpa innan hetgasen blir för varm och man kan köra längre i temperatur med tex. R404A än med R407C men med nackdelen att R404A har lite sämre teoretisk COP än med R407C resten av tiden även när det är varmare - det är ett ge och ta i optimeringen...
egentligen har man samma situation med LLVP att hetgasen blir väldigt het när det pumpar mot stark kyla och speciellt med R32 om man i kompressorn inte gjort speciella åtgärder för att kyla gasen under kompressionen, men också i huvudsak att en LLVP är billigare att ersätta när den går sönder och har inte samma förväntade drifttid som en LVVP eller bergvärme och man tillåter dem köra sönder på annat sätt med tex. höga temperaturer i kompressorn.
Edit vi har en innertemperatur om ca 11C vid ca -8C ute en dygnsförbrukning om 95kwh ca. Så jag håller tummarna att den går igång snart…men det skulle på något sätt kännas förvånande om den gör det då den inte visar några tecken så här långt….🙀🙏
Upplevd temperatur gäller oss människor när vi har värme i kroppen som blåser bort - det gäller inte en sensor som är i kanske 100-delar av en grad varmare än luften, värmd av mätströmmen.S sepani skrev:
så länge sensorns mätkrets tycker att det är -18 grader C så kommer inte din kompressor att starta.
jag skulle letar rätt var sensorn sitter någon stans om det är en utomhus-sensor som sitter på byggnaden och kolla dessa anslutningar och är det skruvförband eller 'sockerbit'/skruvplint - ta loss, rengöra och kanske putsa på benen så att det syns metallblankt igen och ansluta tillbaka - vilket också gäller kabelns tåtar till skruvförbandet och skruvförbandet själv - ta och fotografera sensorn/termistorns färgmärkning noga och att bilden stämmer överens med vad dina ögon ser. Ofta är det en NTC-termistor för bara några kronor styck och om den har spruckit av mekaniska spänningar och ramlar isär i bitar när du hantera denna så blir det att skaffa nytt.
har du eller i bekantskapskretsen en motstånd på typ 10 till 22 kOhm så kan man troligen lura systemet så att kompressorn startar igen och börja generera värme tills du har löst problemet med termistorn.
olika motståndsvärden kommer få panelen att visa olika utomhustemperaturer och har man motstånds sortiment så kan man välja ett värde till lagom att kompressorn startar igen och inte är i spärr.
det kan stå i manualen/service-handbok vad det är för NTC-termistor med värde som typ 3 kOhm vid 20 grader C - och kanske tom. går att hitta på kjell&company för bara några kronor. Vet att i annan tråd helt nyligen så fans det en tabell i för dess LVVP i servicehandbok med vilka värden termistorn har vid olika temperaturer och det gäller att hitta en som matchar hyffsat.
Redigerat:
OK, det är nog den givaren som det handlar om - eftersom jag aldrig sett maskinen så har jag ingen aning om var den sitter.T tobbetk skrev:
Sedan har jag slutat att förvåna mig i hur illa och ogenomtänkta sådana saker brukar vara placerat i olika produkter och bokstavligen ber om att bli dränkta, igensnöade, sönderslagna, solutsatta eller igenfrusna med vatten, och förstås går sönder efter en tid...
Jag tycker att det står -10 i bilden med utetemperaturen, och då borde ju kompressorn kunna kicka in.
Finns det inte någon meny för avancerad driftinfo/inställningar i innedelen? Vi hade en likadan i förra huset, men nu är det några år sedan vi flyttade så jag minns inte riktigt.
Finns det inte någon meny för avancerad driftinfo/inställningar i innedelen? Vi hade en likadan i förra huset, men nu är det några år sedan vi flyttade så jag minns inte riktigt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vaermepumpen-lagt-av.508519/#post-5572015
bild 4 några rader ned står i displayen -18 grader C för VP ute och översta raden säger att kompressorn är spärrad vid -18 grader C
det kan finnas flera sensorer vara några visar rätt och andra fel och det är inte givet vilken sensor som styr vad
bild 4 några rader ned står i displayen -18 grader C för VP ute och översta raden säger att kompressorn är spärrad vid -18 grader C
det kan finnas flera sensorer vara några visar rätt och andra fel och det är inte givet vilken sensor som styr vad
nej ingen där jag kan ändra något...(i alla fall inte vad jag kan se)...mrsnhp skrev: