Hej, sitter här och kollar litet på januarifakturor några år bakåt, blir förbannad över hur mycket fjv ökat.

Elnätskostnader och fjärrvärmekostnader nedan, 250 kmv uppvärmd yta 1 1/2 plan plus källare och kåken från 1972.

Ungefär samma uppvärmningsbehov över dessa år och liknande vv-förbrukning med utflyttade ungar. Olika kalla vintrar såklart, minns inte riktigt jan 2022, men jan -23 var inte särskilt kall, jan -24 betydligt kallare.

Jan 2022: (LLVP aktiv för uppvärmning under höst vinter vår precis som tidigare år, fjv som komplement perifera delar av huset plus källare)
- el: 892 kWh -- summa 814 kr (säkringsavgift 16A 227 kr/mån, överföringsavgift 186 kr, elskatt 401 kr)
- fjv: 1813 kWh -- summa 1570 kr (fast pris 372 kr/mån, rörligt 66 öre/kWh = 1198 kr)

Jan 2023: (LLVP *avstängd* för uppvärmning under höst vinter vår, pga höga elpriser från sommaren och över vintern - all uppvärmning via fjv)
- el: 368 kWh -- summa 514 kr (säkringsavgift 16A 236 kr/mån, överföringsavgift 98 kr, elskatt 180 kr)
- fjv: 1969 kWh -- summa 1724 kr (fast pris 383 kr/mån, rörligt 68 öre/kWh = 1341 kr)

Jan 2024: (LLVP aktiv för uppvärmning under höst vinter vår, fjv som komplement perifera delar av huset plus källare)
- el: 939 kWh -- summa 977 kr (säkringsavgift 16A 230 kr/mån, överföringsavgift 124 kr, elskatt 502 kr, effektavgift 2,89 kW* 42 kr/kW = 121 kr)
- fjv: 1142 kWh -- summa 1713 kr (!) (fast pris 433 kr/mån, rörligt 86 öre/kWh = 1280 kr)

Noterar att många är bekymrade över elräkningarna och nätavgifterna.

Prisutvecklingen på fjärrvärmen senaste året är helt bisarr, givet våra förbrukningssiffror:

86 öre / kWh januari 2022
87 öre / kWh januari 2023
150 öre / kWh januari 2024 ... WTF?

Trots att vi med alla tillgängliga medel försökt dra ner den dyra fjärrvärmen nu under vintern via LLVP på fullt blås så betalar vi i princip lika mycket för 1142 kWh jan-24 som vi gjorde förra året jan-23 för 1969 kWh.

Tacka fan för att folk gör vad det kan, om de kan, för att mitigera dessa vansinnigt höga prisökningar.

Ska fjärrvärmemonopolen fortsätta i denna bana så kommer det att leda till en massflykt, folk kopplar bort sig från fjv-systemet och det blir så orimligt dyrt för de som tvingas vara kvar att hela systemet kollapsar.

Hur gör ni andra för att hantera dessa extrema prisökningar på fjärrvärmen?

• Ledsen
  • Gilla
Shpendi och 1 till
  • Laddar…
Det är väl rätt naturligt att snittkostnaden per kWh blir högre vid en lägre förbrukning då en relativt hög fast kostnad är involverad.

Det finns ingen möjlighet att byta upp er till en annan prissättningsmodell utan fast avgift? I min kommun finns tre modeller, en med hög fast avgift och väldigt låg installationskostnad, en mellanmjölk och en dyr men utan fast månadskostnad.

När vi köpte huset betalade vi cirka 100’ för att gå från ettan till trean vilket innebar markant lägre månadskostnad och efter cirka sex år var hela 100’ intjänat och nu går vi ”plus” varje månad.

Fjärrvärmen är väl i tanken god med visar också på hur volatilt det är. Om man behöver ha in pengar så är det bara att öka priset.
Det är inte så många det drabbar och man har inga valmöjligheter då man är ansluten fysiskt till ett visst bolag.

Om man istället ser till elen så ”drabbar” det alla och man får ett kollektivt påtryckningsmedel.

Jag valde att fortsätta satsa på gas förra året. Pannan som kom med huset (köpte feb -23) var för gammal och vid ett ras var den inte lönt (finns inte delar) att reparera. Jag köpte istället en 7 år gammal (som ny) för en tusing. Trots förra vinterns katastrofpriser på gas (och allt annat) så kunde vi inte heller investera i LVVP för pengarna finns inte för tillfället.

Jag kan konstatera att satsningen har gått hem hittills då en LVVP med COP på ca 2-3 hade gett samma kostnader. MEN då hade jag också fått investera 150’

Dessutom är vårt värmesystem inte optimerat för lågvärme då vi har få element. Men det kommer att kompletteras och i förlängningen står det en LVVP på önskelistan.

Blev ett sidospår men som gas-brukare så blir ditt inlägg en påminnelse om att man som minoritet inte sitter säkert…

Både fjärrvärme och gas används väl av industrier på orterna där det finns så man kunde ju hoppats att dom hjälpte till med att hålla nere priserna. Men dom förhandlar väl säkert själva så det kanske är klen tröst för gemene man.

G Gunnar Johansson69 skrev:
Det är väl rätt naturligt att snittkostnaden per kWh blir högre vid en lägre förbrukning då en relativt hög fast kostnad är involverad.

Det finns ingen möjlighet att byta upp er till en annan prissättningsmodell utan fast avgift? I min kommun finns tre modeller, en med hög fast avgift och väldigt låg installationskostnad, en mellanmjölk och en dyr men utan fast månadskostnad.

När vi köpte huset betalade vi cirka 100’ för att gå från ettan till trean vilket innebar markant lägre månadskostnad och efter cirka sex år var hela 100’ intjänat och nu går vi ”plus” varje månad.
Nej, det finns inga alternativa prismodeller för oss.

Snittkostnaden per kWh inkl allt blev ju som sagt extremt hög nu 2024 i jämförelse med föregående åren.

Visst, vi drog i nödbromsen här när de nya priserna kom för fjärrvärmen, ställde om so gott vi kunde.

Det viktiga är den faktiska prisökningen som skett bara från ett år till annat 2023 tilll 2024, kolla här.

Skulle vi förbrukat lika mycket fjv som vi gjorde föregående år under januari:
- januari 2024: 1969 kWh * 85,7 öre / kWh = 1687 kr, + 433 kr/mån = 2120 kr.

Föregående års pris för samma mängd fjv-energi var som jag skrev ovan 1724 kr.

Detta betyder en prisökning med hela 23%!! Från 2023 till 2024.

Sug på detta, en i min mening helt vansinnig prisökning.

Folk borde gå man ur huse, för i h-e!

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Måste bara fråga mig: var är alla? Jag är ju inte precis den ende stackars fjärrvärmekunden...

23% ökning från förra året, snälla vakna. Även om just ni "bara" fått säg 15% ökning.

Hur hanterar ni detta är min fråga.

Ja. Det verkar vara dyrtider nu. 😐.
Även fjärrvärmen har stigit.

A
H Harald Blåtumme skrev:
Måste bara fråga mig: var är alla? Jag är ju inte precis den ende stackars fjärrvärmekunden...
23% ökning från förra året, snälla vakna. Även om just ni "bara" fått säg 15% ökning.
Hur man hanterar det man betalar...

Men sluta att titta på kostnaden för en månad mitt i vintern när det dessutom varit ovanligt kallt, totalpriset per kWh blir ännu värre mitt i sommaren när du inte har någon förbrukning även om räkningen är lägre.

Du betalar 5200kr om året i fast kostnad för fjv och 85,7öre/kWh på det. Går det att byta uppvärmning till luft-vatten så du slipper den fasta kostnaden? Klarar nuvarande elabonnemang det eller måste du kasta ut några tusen extra om året för att säkra upp? Vad kostar en kWh färdig värme (inte el) då under "normal" vinter? Och vad kostar det att installera? Går det att räkna hem på vettigt antal år?

Fördelen med fjv är att priset är fast ett år och underhållet är minimalt, möjlig effekt är hög och investeringen är redan gjord, billigt är det inte!

Här har vi så höga säkringspriser att det inte lönar sig för mig att gå upp från 16A till 20/25A för att få el baserad uppvärmning det jag skulle spara på att slippa fasta avgiften på fjv går åt till att höja säkringen istället och sedan 100k eller något för en luft-vatten pump gör det inte lönt. Jag betalar 4670 + 87öre för fjv och att höja från 16 till 25A kostar 1300 mer än den fasta avgiften för fjv.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Precis, det gäller att titta på totalkostnad för hela livscykeln, alltså göra en livscykelanalys där bl.a. materialinköpskostnad, installationskostnad, abonnemangskostnader, rörliga kostnader (tex el), servicekostnader, mm, allt delat på förväntad livslängd.

Livslängden på en fjv-central är 25-40 år.
Livslängden på en värmepump är 15-25 år.

H Harald Blåtumme skrev:

Räknar på totalen och är glad över ett tillförlitligt och enkelt värmesystem med god totalekonomi och oändlig tillgång på varmvatten.

Vi har ett stort hus (~200 m2) och gott inneklimat trots byggår 1920. Total uppvärmningskostnad landar på cirka 20 000 på ett helår, eller under 2000/mån.
Demmpa Demmpa skrev:
Precis, det gäller att titta på totalkostnad för hela livscykeln, alltså göra en livscykelanalys där bl.a. materialinköpskostnad, installationskostnad, abonnemangskostnader, rörliga kostnader (tex el), servicekostnader, mm, allt delat på förväntad livslängd.

Livslängden på en fjv-central är 25-40 år.
Livslängden på en värmepump är 15-25 år.
…och en fjv-central kostar ~35’ inklusive installation och en värmepump (bergvärme eller luft-vatten) ~100’.

Utslaget per år får man då cirka 1000 SEK på en fjv-central och cirka 5000 SEK på en värmepump.

• Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.