Hej har ett reningsverk dit vi flyttat hittar inte någon info på de, den enda texten jag hittar på de som jag förstår är monoBLOC model delfin PRO och sen är de bara polska.. har googlat utan resultat men skulle gärna få tag på en instruktion på svenska eller engelska om de är någon som har något liknande eller vet va de kan vara?
Hej och välkommen till forumet på Byggahus.se @MiffloMifflo skrev:
Hej har ett reningsverk dit vi flyttat hittar inte någon info på de, den enda texten jag hittar på de som jag förstår är monoBLOC model delfin PRO och sen är de bara polska.. har googlat utan resultat men skulle gärna få tag på en instruktion på svenska eller engelska om de är någon som har något liknande eller vet va de kan vara?
Jag hittar inte heller någon matnyttig info på engelska beträffande detta reningsverk. 😟😟
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske går att översätta de olika textblocken med googel translate eller motsvarande - kanske fins maskinöversättare som kan ta hela pdf på en gång.
Resultatet är förmodligen ganska crappigt men man kanske ändå förstår andemeningen av det...
Ett gått råd om man har minireningsverk är att skaffa en billig ~300:- elektronisk pH-mätare på amazon eller motsvarande. Och det speciellt om man också tillsätter fosforflock/bindningsmedel och har mjukt vatten i kombination då det är kraftigt försurande när de fäller ut fosforn till slam (metalljonerna försvinner till fast form och fälls ut som icke joniskt aktiv slam medans syradelen i medlet (klorid eller sulfat-jon) blir kvar och förbrukar alkalitet)
Har man inte depå av alkalitet som i hårdare vatten som pH-buffrar eller man lagt i kalk i verket - så sjunker pH. Även bildade nitratet från urean i urinen har försurande verkan och fungerar inte denitrifieringen så kan det dra ned pH ordentligt i minireningsverket i en ond cirkel då denitrifieringsbakterierna som med nedbrytning av nitrater ger tillbaka alkalitet och därmed pH-höjande verkan, inte tål pH-mässigt sur miljö och stänger ned helt vid under pH 5 och dör fort av när man går ned under pH 4,5 och återväxten långsam när pH går högre igen .
Med ovanstående verk så räcker det förmodligen att mäta pH på den utgående vattnet (kammaren till höger) och vattnet är inte lika otrevligt som på inkommande sidan, och det man skall titta efter är att pH helst minst är 5,5 och högre, är den under pH 5 och närma sig pH 4,5 så behöver man akut hjälpa till att höja pH med 1-2 dl natriumsoda (tex. pH-plus för poolbruk) som spolas i vasken med mycket vatten. och därefter kalka minireningsverket med några kilo kalk-granulat modell trädgårdskalk som inte är för finmalt i kammare med omsättning av vatten (kammaren som luftas och sista kammaren för slamfällning, alltså mitten och till höger i bilden i inlägget innan) så att kalket inte täcks med med slam och blir overksam.
Kör man diskmaskin ofta så hjälper den till för att hålla pH högre och man kanske inte behöver kalka då diskmaskinspulver/tabletter består till stor del av natriumsoda och natriumsilikat vilket båda har pH-höjande effekt iom. att de är ganska starkt alkaliska.
----
Många som har problem med slamöversvämmande minireningsverk med akuta slamtömmningar etc. har ofta utan att veta om det, problem med för låg pH-värde i minireningsverket och då stannar slamnedbrytningen av och verket blir fort överfylld med bara delvis nedbruten slam - vilket i volymstorlek kan genera dubbelt till 3-dubbelt mer slamvolym mot när verket fungerar som den skall. Och dessutom fungera inte nitratnedbrytningen i dessa situationer och tekniskt sett så bryter man mot sitt avloppstillstånd i avseende kväveutsläpp om man har förhöjd krav.
Resultatet är förmodligen ganska crappigt men man kanske ändå förstår andemeningen av det...
Ett gått råd om man har minireningsverk är att skaffa en billig ~300:- elektronisk pH-mätare på amazon eller motsvarande. Och det speciellt om man också tillsätter fosforflock/bindningsmedel och har mjukt vatten i kombination då det är kraftigt försurande när de fäller ut fosforn till slam (metalljonerna försvinner till fast form och fälls ut som icke joniskt aktiv slam medans syradelen i medlet (klorid eller sulfat-jon) blir kvar och förbrukar alkalitet)
Har man inte depå av alkalitet som i hårdare vatten som pH-buffrar eller man lagt i kalk i verket - så sjunker pH. Även bildade nitratet från urean i urinen har försurande verkan och fungerar inte denitrifieringen så kan det dra ned pH ordentligt i minireningsverket i en ond cirkel då denitrifieringsbakterierna som med nedbrytning av nitrater ger tillbaka alkalitet och därmed pH-höjande verkan, inte tål pH-mässigt sur miljö och stänger ned helt vid under pH 5 och dör fort av när man går ned under pH 4,5 och återväxten långsam när pH går högre igen .
Med ovanstående verk så räcker det förmodligen att mäta pH på den utgående vattnet (kammaren till höger) och vattnet är inte lika otrevligt som på inkommande sidan, och det man skall titta efter är att pH helst minst är 5,5 och högre, är den under pH 5 och närma sig pH 4,5 så behöver man akut hjälpa till att höja pH med 1-2 dl natriumsoda (tex. pH-plus för poolbruk) som spolas i vasken med mycket vatten. och därefter kalka minireningsverket med några kilo kalk-granulat modell trädgårdskalk som inte är för finmalt i kammare med omsättning av vatten (kammaren som luftas och sista kammaren för slamfällning, alltså mitten och till höger i bilden i inlägget innan) så att kalket inte täcks med med slam och blir overksam.
Kör man diskmaskin ofta så hjälper den till för att hålla pH högre och man kanske inte behöver kalka då diskmaskinspulver/tabletter består till stor del av natriumsoda och natriumsilikat vilket båda har pH-höjande effekt iom. att de är ganska starkt alkaliska.
----
Många som har problem med slamöversvämmande minireningsverk med akuta slamtömmningar etc. har ofta utan att veta om det, problem med för låg pH-värde i minireningsverket och då stannar slamnedbrytningen av och verket blir fort överfylld med bara delvis nedbruten slam - vilket i volymstorlek kan genera dubbelt till 3-dubbelt mer slamvolym mot när verket fungerar som den skall. Och dessutom fungera inte nitratnedbrytningen i dessa situationer och tekniskt sett så bryter man mot sitt avloppstillstånd i avseende kväveutsläpp om man har förhöjd krav.
Redigerat:
Tack för svaret, men finns inte mycket att försöka översätta heller hittar inga serienummer eller modellnr så hittar inget alls om reningsverket tyvärr. Finns en polska lapp med inkoppling och en styrlåda på polska som jag inte kan navigera mig i men som jag försökt översätta så gott de går. men brunnen ser ut som bilden ovan. Senast kommunen skulle slamsuga den hittade dom inget eller hur man skulle göra så dom åkte igen🤔X xxargs skrev:Det kanske går att översätta de olika textblocken med googel translate eller motsvarande - kanske fins maskinöversättare som kan ta hela pdf på en gång.
Resultatet är förmodligen ganska crappigt men man kanske ändå förstår andemeningen av det...
Ett gått råd om man har minireningsverk är att skaffa en billig ~300:- elektronisk pH-mätare på amazon eller motsvarande. Och det speciellt om man också tillsätter fosforflock/bindningsmedel och har mjukt vatten i kombination då det är kraftigt försurande när de fäller ut fosforn till slam (metalljonerna försvinner till fast form och fälls ut som icke joniskt aktiv slam medans syradelen i medlet (klorid eller sulfat-jon) blir kvar och förbrukar alkalitet)
Har man inte depå av alkalitet som i hårdare vatten som pH-buffrar eller man lagt i kalk i verket - så sjunker pH. Även bildade nitratet från urean i urinen har försurande verkan och fungerar inte denitrifieringen så kan det dra ned pH ordentligt i minireningsverket i en ond cirkel då denitrifieringsbakterierna som med nedbrytning av nitrater ger tillbaka alkalitet och därmed pH-höjande verkan, inte tål pH-mässigt sur miljö och stänger ned helt vid under pH 5 och dör fort av när man går ned under pH 4,5 och återväxten långsam när pH går högre igen .
Med ovanstående verk så räcker det förmodligen att mäta pH på den utgående vattnet (kammaren till höger) och vattnet är inte lika otrevligt som på inkommande sidan, och det man skall titta efter är att pH helst minst är 5,5 och högre, är den under pH 5 och närma sig pH 4,5 så behöver man akut hjälpa till att höja pH med 1-2 dl natriumsoda (tex. pH-plus för poolbruk) som spolas i vasken med mycket vatten. och därefter kalka minireningsverket med några kilo kalk-granulat modell trädgårdskalk som inte är för finmalt i kammare med omsättning av vatten (kammaren som luftas och sista kammaren för slamfällning, alltså mitten och till höger i bilden i inlägget innan) så att kalket inte täcks med med slam och blir overksam.
Kör man diskmaskin ofta så hjälper den till för att hålla pH högre och man kanske inte behöver kalka då diskmaskinspulver/tabletter består till stor del av natriumsoda och natriumsilikat vilket båda har pH-höjande effekt iom. att de är ganska starkt alkaliska.
----
Många som har problem med slamöversvämmande minireningsverk med akuta slamtömmningar etc. har ofta utan att veta om det, problem med för låg pH-värde i minireningsverket och då stannar slamnedbrytningen av och verket blir fort överfylld med bara delvis nedbruten slam - vilket i volymstorlek kan genera dubbelt till 3-dubbelt mer slamvolym mot när verket fungerar som den skall. Och dessutom fungera inte nitratnedbrytningen i dessa situationer och tekniskt sett så bryter man mot sitt avloppstillstånd i avseende kväveutsläpp om man har förhöjd krav.
Det är inte denna eller liknande?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECFsQAQ&usg=AOvVaw2Kt1LjOriXIT1PNzTVGiGC
Om du laddar ner den på pc borde du kunna översätta den med Google översätt.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECFsQAQ&usg=AOvVaw2Kt1LjOriXIT1PNzTVGiGC
Om du laddar ner den på pc borde du kunna översätta den med Google översätt.
Min gissning är att det är kammaren till vänster - dvs med ingående avloppet som skall slamsugas eftersom det är där allt slam hamnar till slut vare sig det är ny avlopp från bostaden eller slam som pumpats tillbaka från fällningskammaren vid utloppet av verket över tiden.Mifflo skrev:
Tack för svaret, men finns inte mycket att försöka översätta heller hittar inga serienummer eller modellnr så hittar inget alls om reningsverket tyvärr. Finns en polska lapp med inkoppling och en styrlåda på polska som jag inte kan navigera mig i men som jag försökt översätta så gott de går. men brunnen ser ut som bilden ovan. Senast kommunen skulle slamsuga den hittade dom inget eller hur man skulle göra så dom åkte igen🤔
edit:
lyckades läsa dokumentationen tillräckligt efter översättning och det är kammaren (vänstra sidan i bilden tidigare) med inkommande avloppet som skall tömmas och de skriver att om sedimentlagret (under eventuell slamtäcke på ytan) är mindre än 40 cm nedanför underkanten av inloppet så skall kammaren slamsugas. Det stod också fallet att börja det lukta väldigt illa (stark avloppsdoft och svavelväte) så skall man blanda in 0.4 - 0.8 kg lime (kalk) utblandat med 10 liter vatten och hälla i den inkommande kammaren - det är för att pH gått för lågt och man får en fermentering/rötning istället och det är inte så verket jobbar - och fungerar inte det efter kalkning och antal dygns avvaktande så rekommenderar dom slamtömmning.
- slam som inte är helt syrefri - dvs. inte rötar, är 'bajsbrun' medans slam som blivit svart (och ljusnar när det är i luft ett tag) och oftast luktar väldigt mycket avlopp är slam som rötar och är inte önskvärd i sådana här anläggningar med aktiv slam. denitrifiering sker i syrefattig miljö men inte i syrefri miljö så långt att det börja röta. och som jag redan skrivit tidigare - pH är viktigt att hålla på rätt sida (>= pH 5) då när det blir för surt pH mässigt så slutar den önskade bakterielivet att fungerar och det övergår till rötning och det börja bildas massa metangaser och svavelväte och mycket dofter och nedbrytningen blir väldigt dålig och med stor slamtillväxt och kan resultera i översvämmad minireningsverk med slam och akut slamtömmning om det inte upptäcks i tid
Själv skulle jag hälla i lite mer kalk om man har problemet med att pH går för lågt (under pH 5) för att det skall finnas alkali-depå - men kanske inte den kammaren då risken för att täckas över slam och blir inaktiv är stor. - tex. en halvliter kalkgranulat i luftningskammaren och halvliter i fällningstanken (utgående kammare) skadar troligen inte - kalkpulvret är tungt så det är inte speciellt stora volymer och det kommer att lösas upp sakta av sig själv om processvattnet går mot låg pH av sig själv - såvida det inte är täkt av slam.
när det gäller kontrollern som styr luftpumpen och luftflödena ned till mammuth-pumparna och luftningskammareni så verkar det inte vara mycket att göra och förmodligen möts av att måste ha PIN-nummer innan du kan ändra något.
---
Jag får sätta upp en inplastad tömningsinstruktion i min minireningsverks närhet när det är dags för slamsugning och detta borde går att hitta i dokumentationen/huspärmen kan jag tycka - annars får du tillverka en sådan på svenska och plasta in.
Redigerat:
Klicka här för att svara
