Hej! Jag ska ansluta en klassisk toalett (se bild) till avloppet (se bild). När hantverkarna var färdiga och jag kommenterade höjden på avloppet (ca 11-12 cm ovan golvet) så sade de att man bara kapar det och sätter på ett stos. Men ganska så omgående börjar ju vinklingen i avloppsröret, så då blir det svårt att kapa tänker jag. Hur löser man det då med inkopplingen av toaletten?

• Mörkt rum, ljusstråle, blå hink, kartong, skuggor, odefinierat utrymme, dammigt, försummelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny toalett med mörkt lock, plastförpackade delar, obehandlat betonggolv, orenoverad källare med byggmaterial.
    Skapa konto
Herregud, ser ju omöjligt ut att få till bra.

Be dom kapa det då om det är så jävla enkelt!

Byt toastol till en med utlopp nedåt.

• Gilla
Jan Arie och 3 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Tror modellen inkluderar en böj rakt ner mot golvet.

Bara att kapa röret i golvet i i med en adapterstos.

• Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
Det som är i golvet är en ganska vedertagen metod idag. Man drar slätrör högt och kan sen lägga golvvärme och plattor och allt vad det ska vara utan att det påverkar avloppet. Själva anslutningen fixar man sen när man vet höjden på allt.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Herregud, ser ju omöjligt ut att få till bra.

Be dom kapa det då om det är så jävla enkelt!
Ja, sant.

• Gilla
Chrannach
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det finns ju flera stos som vinklar 90 grader, men mitt problem är höjden på röret i kombination med att röret lutar rätt så omgående.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror modellen inkluderar en böj rakt ner mot golvet.

Bara att kapa röret i golvet i i med en adapterstos.
Tack för svar, vad för adapterstos använder man isåfall? Det kommer ju att vara ett rör som lutar som jag ska koppla in i.

S Stefan1972 skrev:
Det som är i golvet är en ganska vedertagen metod idag. Man drar slätrör högt och kan sen lägga golvvärme och plattor och allt vad det ska vara utan att det påverkar avloppet. Själva anslutningen fixar man sen när man vet höjden på allt.
Ja, men problemet är att endast några cm (ca 6 cm) ned i detta rör så är det vinklat med fall dvs ej rakt ner i golvet, vilket försvårar kapningen tänker jag.

Kanske men ska toan stå direkt på betongen då?

• Gilla
A.Lindvall
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Kanske men ska toan stå direkt på betongen då?
Nej det ska ju till klinkers också, men blir ändå på gränsen om vi kan koppla in med en kapad 90-gradersstos pga så högt beläget rör. Inte blir det estetiskt tilltalande heller tyvärr...

RoTe
FixarPillan FixarPillan skrev:
Min plan nu är att kapa denna och då går det kanske preciiiis att koppla toaletten till befintligt rör, men estetiskt smärtsamt blir det att se eländet.
[länk]
Ursäkta men hur hade DU tänkt att det skulle bli?

• Vit plast, VVS-komponent, böjformad, rörkoppling, avloppstillsats, isolerad mot vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ursäkta men hur hade DU tänkt att det skulle bli?
Ungefär ett sånt porslinsstos som skickades bild på här ovan. Men då hamnar stoset för högt i förhållande till ingången i toaletten, eftersom röret i golvet är så högt placerat, och inte kan kapas pga att det omgående har fall... Jag hade önskat att hantverkarna satte golvröret lägre, alt att genomföringen var helt rak så att man kunnat kapa röret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.