2 620 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hur hantera byggdamm vid fönsterbyte
Föreningen ska byta alla fönster i vår lägenhet. Har fått höra att det är värre avseende byggdamm än vid stambyte.
Hur skyddar jag bäst mot damm? Inte bara under själva bytet om tar 2 dagar, kanske även under längre tid då damm "far runt".
Under tiden dammet uppstår kan jag inte skapa undertryck i rummen.
Tack på förhand för era tips och kommenarer
Hur skyddar jag bäst mot damm? Inte bara under själva bytet om tar 2 dagar, kanske även under längre tid då damm "far runt".
Under tiden dammet uppstår kan jag inte skapa undertryck i rummen.
Tack på förhand för era tips och kommenarer
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Vi har totalrenoverat vårt hus i omgångar och just fönsterbyte var inte det som skapade mest byggdamm, men det beror kanske på hur de tar ut de gamla fönstren.
Om de måste såga ut karmen, kan du be dem (eller göra det själv) att någon står bredvid med en grovdammugare precis vid sågen. Det gör jättestor skillnad.
Annars om det dammar mycket är det viktigt att täta dörren mot andra rum så att det inte sprids i lägenheten. Och flytta undan eller täcka in textilier och stoppmöbler.
Om de måste såga ut karmen, kan du be dem (eller göra det själv) att någon står bredvid med en grovdammugare precis vid sågen. Det gör jättestor skillnad.
Annars om det dammar mycket är det viktigt att täta dörren mot andra rum så att det inte sprids i lägenheten. Och flytta undan eller täcka in textilier och stoppmöbler.
bra tips att stå brevid med grovdammsugare. tackMarlen Eskilsson skrev:
Vi har totalrenoverat vårt hus i omgångar och just fönsterbyte var inte det som skapade mest byggdamm, men det beror kanske på hur de tar ut de gamla fönstren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska jag hantera värmepumpen vid rörarbete.
Värme allmänt -
Hur hantera sättningar i vägg vid målning (spricka mellan gips)
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur hantera bygglov vid utbyggnad av carport
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur hanteras nollan för grupper utanför jfb vid femledarsystem?
El -
Hur hanterar jag dränering och utvändig isolering vid sänkning av källargolv nära en befintlig betongplatta?
Grund & Markarbeten