Hej!

Är i processen att bygga en bokhylla runt ett valv. Se bild. Det gröna är valvet i fråga där hela övre sektionen är en limträbalk, ca 40cm hög. Det svarta är två bokhyllor jag redan har, medan den röda tvärliggande "bokhyllan" är det jag behöver bygga.

Mitt problem är hur man skall kunna fixera denna i balken på ett säkert sätt utan att a) infästningarna syns, b) inte göra alltför många hål i balken.

Jag vill kunna ställa böcker på den undre hyllan, medan den övre endast är där visuellt, den hyllan blir för nära taket så inget kommer ställas där. Jag har funderat om man kan köpa konsoler som man sätter vid de vertikala "avgränsarna", och bygger in dessa med någon tunn skiva, men hittar inga smarta konsoler som man kan fästa både en hylla över och under i.

Jag har även funderat på att helt sonika sätta en 3cm tjock träskiva, sågad till samma mått som avgränsarna, och sätta dessa i väggen med L-järn som sätts ungefär mitt i hyllan för att a) döljas bakom böckerna, och b) inte skruvas för lågt i balken då jag har läst att detta inte är bra för hållfastheten.

Sedan är planen att skruva fast det undre hyllplanet underifrån med skruv, sedan spackla skallarna + måla för att dölja dessa.

Några tips på hur detta görs enklast?

• Ritning av bokhylla som bygger runt valv. Gröna konturer visar valvet och balken, svarta sektioner är befintliga hyllor, röd sektion är planerad hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.