Vad har jag för alternativ för att hålla grannarnas hundar utanför vår nysådda gräsmatta?
Dom klafsar runt i det blöta och gör rejäla spår....jag har ju inte tid att sätta staket eller nät eller liknande. (Det är som rena E6an för hundar här)
Det finns djurskrämmor med rörelsedetektor och ultraljudston.
Jag behöver en sådan men den skall täcka en 100m lång spikrak tomtgräns mot vägen där hundrackarna springer runt. Men den får ju inte täcka vägen...
Kanske skulle ett elstängsel eller taggtråd hinnas med att sättas upp, men det känns som lite overkill....får tänka på grannsämjan!

Men vadå? Springer grannarnas hundar lösa utan tillsyn?

Jag hitatde en linjedetektor i gömmorna, nu behövs bara något som alstrar ultraljud. Någon som har tips på vad man hittar sånt?

• Gilla
Klingan_
  • Laddar…
Ja och inte bara grannarnas. Folk vallfärdar hit för att rasta sina hundar, och släpper dom lösa!
Dom tycker att dom är på landet så här är det bara för voffsingarna att springa runt, tycker hundägarna.
Jag gillar hundar, men inte andras stora hundar i min nysådda gräsmatta. Dessutom så bajsar dom men inget blir uppplockat, utan ligger kvar. När skall folk fatta?

• Gilla
cbdnordle
  • Laddar…
Koppla upp loppebona och ring polisen och be dem hämta en herrelös hund...eller flytta skiten till ägarens gräsmatta.

Sätt upp en skylt med text i stil med "Privat villatomt, rasta ej era hundar här tack" så kanske de fattar?

ok Conrad har en ultraljudsgenerator "Ultrasonic high power pulse generator" :
avger knalliknande ultraljudstoner (max. 120 dB) som har en akustisk räckvidd på upp till 300 meter

knallliknande toner är nog inget loppebona uppskattar. Nu ska dom få.
Dom springer ju inte där när jag tittar, men när jag kommer hem från jobbet så är det nya spår, tom 2 bilar har varit inne och kört med ena hjulparet i det nysådda blöta....en lastbil har varit inne och vänt på vår uppfart och kört rakt på en plattlagd gångstig. Hallao eller!!! Vad kom den lastbilen ifrån?

Vart fan bor du? High Chaparall?

Elstängsel?

taggtråd elstängsel plus 2m betongmur ;-P

Jag har hört att ammoniak skall fungera. Hundar har ju 1000 tals ggr bättre luktsinne än människor och det kanske inte behövs många droppar på strategiska ställen för att hundarna skall undvika att stanna där. Hundägare låter ju t.o.m sina kopplade hundar beträda andras gräsmattor för att göra sina behov.
När skall det lagändring kring detta. Om jag kissar på allmän plats så är det olagligt......vad är skillnaden.....urin som urin. Det finns ju hundrastplatser....

Ammoniak är väldigt flyktigt så det avdunstar tyvärr snabbt.

Markera gränsen med pinnar och vanlig band. Många vet inte ens att det är din tomt! Jag hade liknande problem för några år sen då jag bodde i Malmö.
Folk tror att är det kommunal tomt, kan man göra vad som helst.
Skulle det inte hjälpa, kan du göra annat.
Själv har jag en svag airsoft pistol som jag skrämmer dom med.
Man får inte skada dom! Har egna hundar och skulle bli arg om någon hade skadat mina älsklingar.

Hundägare är tyvärr en annan art. Dom tycker att det är ok att deras hund går in mellan våran thujahäck och kissar. Dom stannar snällt och väntar. Eller när hundarna kissar på postlådan och hundägaren står och tittar på utan att ens dra i kopplet. Jag har alltid undrat varför dom lämnar sin egen tomt. Där finns det ju gott om plats att utföra sina behov för hundarna. Eller så kanske jag skall gå dit och kissa på deras tomt, det måste vara helt ok då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.