Hej,

Har köpt en tomt på 604kvm och jag och min fru gillar denna planlösning med lite små justeringar som passar vår livsstil. Men jag vill även få fler goda idéer och förslag av er eller hur hade ni själv tänkt?

Tack!

• Karta över tomt på 604 kvm med markhöjder och väglinjer markerade, använd för att diskutera planlösning och byggidéer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning för ett husprojekt på 604 kvm tomt, med olika rum och förslag på justeringar för anpassning till livsstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M MeSp123 skrev:
Hej,

Har köpt en tomt på 604kvm och jag och min fru gillar denna planlösning med lite små justeringar som passar vår livsstil. Men jag vill även få fler goda idéer och förslag av er eller hur hade ni själv tänkt?

Tack!
Köket ser lite trångt ut om man ska jobba två samtidigt. Den som använder spisen kommer krocka med den som plockar disk.
Fönster bakom sängen i master bedroom ser lite konstigt ut, men det kanske är ett fönster högt upp? Litet fönster i dressing room gör att det blir mörkt och svårt att omvandla rummet till något annat om man vill det.
Hade varit bra med en toalett i hallen där grovköket är.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Som Alfons skriver så skulle jag ha WC närmare hall/ytterdörr. Sedan känns köket litet och hopklämt. Kanske hitta någon annan lösning utan pulpet? Ni kommer ändå alltid sitta vid bordet när ni äter.

• Gilla
MeSp123
  • Laddar…
Jag tycker också det behöver finnas en till toa åtkomlig utan att man ska gå igenom ett sovrum, fast om man alltid har bäddat och snyggt och inte sover på dagarna spelar det väl ingen större roll.

Jag vet inte hur stora barn ni har, men jag skulle inte vilja ha småbarn sovande i andra änden av huset utan isånafall räkna med att själv använda ett av de små sovrummen något år.

Kan hålla med om att själva köket ser lite trångt ut, särskilt i förhållande till de rätt stora ytorna om är i matrum/vardsgarum

M MeSp123 skrev:
Hej,

Tack!
Jag tycker den planlösningen ser väldigt trevlig ut men huset ser ganska stort ut och tomten är ganska liten. Har ni testat placera ut det på tomten och kollat så det uppfyller kraven enligt detaljplan? Att det går att nyttja tomten på ett bra sätt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Köket ser lite trångt ut om man ska jobba två samtidigt. Den som använder spisen kommer krocka med den som plockar disk.
Fönster bakom sängen i master bedroom ser lite konstigt ut, men det kanske är ett fönster högt upp? Litet fönster i dressing room gör att det blir mörkt och svårt att omvandla rummet till något annat om man vill det.
Hej, tack för ditt svar!

Vi tänkte flytta köket längst med vägen vid matbordet istället och flytta matplats där köket ursprungligen står planerad.

L lillanutten skrev:
Jag tycker den planlösningen ser väldigt trevlig ut men huset ser ganska stort ut och tomten är ganska liten. Har ni testat placera ut det på tomten och kollat så det uppfyller kraven enligt detaljplan? Att det går att nyttja tomten på ett bra sätt?
Inte ännu, återstår sitta ner med arkitekt och planera in det till detalj. Vill få in ett attefallshus på tomten också.

A Alfons3301 skrev:
Hej Alfons,

Vi tänkte flytta köket till vägen vid matplatsen och matplats ner vart ursprungliga köket står. I master bedroom tänkte vi ha dörr och fönster ut mot trädgård. Dressing room tänkte vi flytta i mitten av sovrum och badrum och ha ett takfönster.

Kring toralett får vi fundera ut något närmare entré ja, håller med!

BirgitS
M MeSp123 skrev:
Vi tänkte flytta köket längst med vägen vid matbordet istället och flytta matplats där köket ursprungligen står planerad.
Blir det inte trångt kring matbordet då?
Det blir dyrare när rum med vatten, avlopp och frånluft inte är samlade.
M MeSp123 skrev:
Inte ännu, återstår sitta ner med arkitekt och planera in det till detalj. Vill få in ett attefallshus på tomten också.
Det blir vanligen bättre att planera husets form och rumsplacering efter tomten i stället.

Det ser ut att vara rätt mycket outnyttjad golvyta i tvättstuga, högra badrummet, klädkammaren och sovrummet. Borde lätt gå att göra huset kring en halvmeter smalare genom att göra de rummen smalare.

Det är ofta bra att undvika att ha sovrum i söder och väster eftersom de är så väldigt varma sommartid när det är dags att sova.

• Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.