Ska bygga ett vägghängd mdf skåp ovan dörröppningen mellan garderoberna.
Hur hade ni fäst in detta på smidigast sätt?
Jag vill ha dold infästning och skruvar på undersida. Insida spelar inte jätte stor roll!
Klurar mest på botten hur jag fäster dem på bästa sätt. Helst vill jag också bygga så mycket som möjligt innan jag sedan skruvar upp det.
 
  • Vägghängd placering ovan dörröppning med synliga garderober i beige färg, person går i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Menar du hur du skruvar ihop skåpet eller hur du ska fästa upp det på väggen?

Vad är det som ska vara dolt/osynligt när du tittar på skåpet från utsidan?
 
T Testarn skrev:
Menar du hur du skruvar ihop skåpet eller hur du ska fästa upp det på väggen?

Vad är det som ska vara dolt/osynligt när du tittar på skåpet från utsidan?
Både och faktiskt.. Smidigast lösning.
Jag vill inte ha några skruvhuvuden, vinklar etc på undersida skåp och utsida
 
T
När det gäller skåpet som sådant så kan du sätta ihop det med plugg och lim så blir det dold sammanfogning. Skruvar du så kommer du kunna spackla igen skallarna innan du målar skåpet.

För upphängning så kan du sätta vinklar på insidan av skåpet och sedan ha skruv i väggen, se t ex IKEAs skåp och beslag eller så sätter du en tvärgående bräda med plugg i överkant, bakom bakstycket, som du sen skruvar igenom in i väggen. Så är våra köksöverskåp från Marbodal byggda.
 
T Testarn skrev:
När det gäller skåpet som sådant så kan du sätta ihop det med plugg och lim så blir det dold sammanfogning. Skruvar du så kommer du kunna spackla igen skallarna innan du målar skåpet.

För upphängning så kan du sätta vinklar på insidan av skåpet och sedan ha skruv i väggen, se t ex IKEAs skåp och beslag eller så sätter du en tvärgående bräda med plugg i överkant, bakom bakstycket, som du sen skruvar igenom in i väggen. Så är våra köksöverskåp från Marbodal byggda.
Om jag ska bygga ihop skåpet själv med mdf då? Hur hade du då gjort.. för bäst och dold infästning + att under skivan inte ska bågna nedåt
 
T
Som jag skrev i mitt första stycke i det du citerar med plugg eller skruv. Sätt under- och överstycke mellan sidorna så att botten "hänger" på plugg/skruv från sidan och inte tvärt om så botten hänger i skruvens gängor eller limmad plugg.
Kolla på köksstommarna så ser du hur de är gjorda.

När det gäller bågna så är det en fråga om last och bredd på skåpet. Hur djupt och brett ska det vara och ur mycket last är det du tänker i skåpet?
 
T Testarn skrev:
Som jag skrev i mitt första stycke i det du citerar med plugg eller skruv. Sätt under- och överstycke mellan sidorna så att botten "hänger" på plugg/skruv från sidan och inte tvärt om så botten hänger i skruvens gängor eller limmad plugg.
Kolla på köksstommarna så ser du hur de är gjorda.

När det gäller bågna så är det en fråga om last och bredd på skåpet. Hur djupt och brett ska det vara och ur mycket last är det du tänker i skåpet?
Sorry men förstår inte.. Lust att göra en skiss eller något? Mdf skåpet är typ 800 brett (så som öppningen) tänker jag och lasten är vanlig förvaring. Har nu 12mm men tänker nog byta till 16mm
 
T Testarn skrev:
Kolla de här videorna så förklarar han bra.
[länk]

Sen kan man kolla nedböjning här:
[länk]
Det du/videon säger är att det räcker att bygga ihop det med stålstift? Isf är jag riktigt lycklig och smäller ihop detta under dagen!!
 

Bästa svaret

T
Det var ett tag sedan jag tittade på de här filmerna (och jag vet inte om jag sett alla...) men som han säger i första så ska man ha sidorna hela skåpets höjd och fästa in botten från sidan för att utnyttja styrkan i fästdonet. Skjuvkrafter för att kapa en spik/skruv/plugg behöver vara mycket större än att dra ur en spik ur MDF etc.
Sen, om det är så att botten bågnar ner så kommer det även att bli en kraft som drar ur spiken så det kan vara värt att limma också.

I ditt fall kanske du ska dra en limsträng och sen sätta spik/stift och se till att de stift du använder går in ordentligt i botten, minst dubbelt så långt som tjockleken på materialet.
Angående material så använder han i videon en lite hårdare MDF-skiva men jag gissar att du kan använda en "normal" MDF och då 16 mm om det int är för brett skåp - då kanske du ska gå upp ytterligare i tjocklek.
Den dimensioneringen kan du göra efter att ha tagit fram den tänkta vikten i skåpet och använda "Sagulator" som jag länkade till. Värt att tänka på är att MDF har en tendens and böja ner över tid under last även om det ser bra ut från början.
Jag har själv varit med om bokhyllor som inledningsvis ser bra ut men efter ett tag börjar uppvisa viss nedböjning. (Nu är ju böcker/papper rätt tungt och även porslin så om du tänker ha kläder och/eller lite allmänt jox i skåpet så är det nog tillräckligt med 16 mm)

Lycka till!
 
Du bygger först en passande låda med sidodelar, bottendel och överdel. Om du vill ha ett bakstycke räcker det med ganska tunn MDF eller masonit.
MDF är ganska tungt så bottendelen kommer att bågnar om du inte förstärka det. Säkrast är en liten vinkelprofil i stål/alu som du skruvar i framkant. Bauhaus har många olika profiler.
Att skruva i MDF kräver förborrning.
Är lådan klar lyfter du den och fästa den med dessa skruvar:
Skruv och gängad hylsa, båda i metall, ligger mot en vit bakgrund; används för att fästa saker i exempelvis MDF.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i sidostyckena på garderoberna, övre del.
Du bör vara flera stycken i detta moment för lådab kommer vara astung.
 
  • Gilla
Saalve
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.