Ska bygga ett vägghängd mdf skåp ovan dörröppningen mellan garderoberna.
Hur hade ni fäst in detta på smidigast sätt?
Jag vill ha dold infästning och skruvar på undersida. Insida spelar inte jätte stor roll!
Klurar mest på botten hur jag fäster dem på bästa sätt. Helst vill jag också bygga så mycket som möjligt innan jag sedan skruvar upp det.
Hur hade ni fäst in detta på smidigast sätt?
Jag vill ha dold infästning och skruvar på undersida. Insida spelar inte jätte stor roll!
Klurar mest på botten hur jag fäster dem på bästa sätt. Helst vill jag också bygga så mycket som möjligt innan jag sedan skruvar upp det.
Produkter som diskuteras: "dold skruvar"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
635 kr inkl moms
Läs mer
När det gäller skåpet som sådant så kan du sätta ihop det med plugg och lim så blir det dold sammanfogning. Skruvar du så kommer du kunna spackla igen skallarna innan du målar skåpet.
För upphängning så kan du sätta vinklar på insidan av skåpet och sedan ha skruv i väggen, se t ex IKEAs skåp och beslag eller så sätter du en tvärgående bräda med plugg i överkant, bakom bakstycket, som du sen skruvar igenom in i väggen. Så är våra köksöverskåp från Marbodal byggda.
För upphängning så kan du sätta vinklar på insidan av skåpet och sedan ha skruv i väggen, se t ex IKEAs skåp och beslag eller så sätter du en tvärgående bräda med plugg i överkant, bakom bakstycket, som du sen skruvar igenom in i väggen. Så är våra köksöverskåp från Marbodal byggda.
Om jag ska bygga ihop skåpet själv med mdf då? Hur hade du då gjort.. för bäst och dold infästning + att under skivan inte ska bågna nedåtT Testarn skrev:När det gäller skåpet som sådant så kan du sätta ihop det med plugg och lim så blir det dold sammanfogning. Skruvar du så kommer du kunna spackla igen skallarna innan du målar skåpet.
För upphängning så kan du sätta vinklar på insidan av skåpet och sedan ha skruv i väggen, se t ex IKEAs skåp och beslag eller så sätter du en tvärgående bräda med plugg i överkant, bakom bakstycket, som du sen skruvar igenom in i väggen. Så är våra köksöverskåp från Marbodal byggda.
Som jag skrev i mitt första stycke i det du citerar med plugg eller skruv. Sätt under- och överstycke mellan sidorna så att botten "hänger" på plugg/skruv från sidan och inte tvärt om så botten hänger i skruvens gängor eller limmad plugg.
Kolla på köksstommarna så ser du hur de är gjorda.
När det gäller bågna så är det en fråga om last och bredd på skåpet. Hur djupt och brett ska det vara och ur mycket last är det du tänker i skåpet?
Kolla på köksstommarna så ser du hur de är gjorda.
När det gäller bågna så är det en fråga om last och bredd på skåpet. Hur djupt och brett ska det vara och ur mycket last är det du tänker i skåpet?
Sorry men förstår inte.. Lust att göra en skiss eller något? Mdf skåpet är typ 800 brett (så som öppningen) tänker jag och lasten är vanlig förvaring. Har nu 12mm men tänker nog byta till 16mmT Testarn skrev:Som jag skrev i mitt första stycke i det du citerar med plugg eller skruv. Sätt under- och överstycke mellan sidorna så att botten "hänger" på plugg/skruv från sidan och inte tvärt om så botten hänger i skruvens gängor eller limmad plugg.
Kolla på köksstommarna så ser du hur de är gjorda.
När det gäller bågna så är det en fråga om last och bredd på skåpet. Hur djupt och brett ska det vara och ur mycket last är det du tänker i skåpet?
Kolla de här videorna så förklarar han bra.
https://youtube.com/playlist?list=PL7S6M0i1Mz9oLicIKlDmYPqU6i-nqeckq&feature=shared
Sen kan man kolla nedböjning här:
https://woodbin.com/calcs/sagulator/
https://youtube.com/playlist?list=PL7S6M0i1Mz9oLicIKlDmYPqU6i-nqeckq&feature=shared
Sen kan man kolla nedböjning här:
https://woodbin.com/calcs/sagulator/
Bästa svaret
Det var ett tag sedan jag tittade på de här filmerna (och jag vet inte om jag sett alla...) men som han säger i första så ska man ha sidorna hela skåpets höjd och fästa in botten från sidan för att utnyttja styrkan i fästdonet. Skjuvkrafter för att kapa en spik/skruv/plugg behöver vara mycket större än att dra ur en spik ur MDF etc.
Sen, om det är så att botten bågnar ner så kommer det även att bli en kraft som drar ur spiken så det kan vara värt att limma också.
I ditt fall kanske du ska dra en limsträng och sen sätta spik/stift och se till att de stift du använder går in ordentligt i botten, minst dubbelt så långt som tjockleken på materialet.
Angående material så använder han i videon en lite hårdare MDF-skiva men jag gissar att du kan använda en "normal" MDF och då 16 mm om det int är för brett skåp - då kanske du ska gå upp ytterligare i tjocklek.
Den dimensioneringen kan du göra efter att ha tagit fram den tänkta vikten i skåpet och använda "Sagulator" som jag länkade till. Värt att tänka på är att MDF har en tendens and böja ner över tid under last även om det ser bra ut från början.
Jag har själv varit med om bokhyllor som inledningsvis ser bra ut men efter ett tag börjar uppvisa viss nedböjning. (Nu är ju böcker/papper rätt tungt och även porslin så om du tänker ha kläder och/eller lite allmänt jox i skåpet så är det nog tillräckligt med 16 mm)
Lycka till!
Sen, om det är så att botten bågnar ner så kommer det även att bli en kraft som drar ur spiken så det kan vara värt att limma också.
I ditt fall kanske du ska dra en limsträng och sen sätta spik/stift och se till att de stift du använder går in ordentligt i botten, minst dubbelt så långt som tjockleken på materialet.
Angående material så använder han i videon en lite hårdare MDF-skiva men jag gissar att du kan använda en "normal" MDF och då 16 mm om det int är för brett skåp - då kanske du ska gå upp ytterligare i tjocklek.
Den dimensioneringen kan du göra efter att ha tagit fram den tänkta vikten i skåpet och använda "Sagulator" som jag länkade till. Värt att tänka på är att MDF har en tendens and böja ner över tid under last även om det ser bra ut från början.
Jag har själv varit med om bokhyllor som inledningsvis ser bra ut men efter ett tag börjar uppvisa viss nedböjning. (Nu är ju böcker/papper rätt tungt och även porslin så om du tänker ha kläder och/eller lite allmänt jox i skåpet så är det nog tillräckligt med 16 mm)
Lycka till!
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Du bygger först en passande låda med sidodelar, bottendel och överdel. Om du vill ha ett bakstycke räcker det med ganska tunn MDF eller masonit.
MDF är ganska tungt så bottendelen kommer att bågnar om du inte förstärka det. Säkrast är en liten vinkelprofil i stål/alu som du skruvar i framkant. Bauhaus har många olika profiler.
Att skruva i MDF kräver förborrning.
Är lådan klar lyfter du den och fästa den med dessa skruvar:
i sidostyckena på garderoberna, övre del.
Du bör vara flera stycken i detta moment för lådab kommer vara astung.
MDF är ganska tungt så bottendelen kommer att bågnar om du inte förstärka det. Säkrast är en liten vinkelprofil i stål/alu som du skruvar i framkant. Bauhaus har många olika profiler.
Att skruva i MDF kräver förborrning.
Är lådan klar lyfter du den och fästa den med dessa skruvar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i sidostyckena på garderoberna, övre del.
Du bör vara flera stycken i detta moment för lådab kommer vara astung.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur hade ni gjort för att få bättre takhöjd i detta stall?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hade ni gjort med täcklist/passbit?
Tvättstuga -
Vilken planlösning hade ni gjort?
Planlösningar -
Hur hade ni gjort med golv/list runt en öppen spis?
Golv -
Hur bör jag montera badrumsfläkten (pax), hur hade ni gjort?
Ventilation
