488 läst ·
8 svar
488 läst
8 svar
Hur hade man gjort här? Golvvärme!
Har idag en 7kvm hall med ett stort element på väggen(som jag gärna vill ha bort). Tanken är att lägga vattenburen golvvärme. Huset är byggt så att det först är en oisolerad platta sedan sand och plast ovanpå det. Sedan är det gjutet någon typ av porös cement ca 4cm, sedan vinylmatta. Funderar på om det är värt att bila bort den plattan och sedan lägga nån typ av isolering sedan värmeslingor med shunt. Eps cement? Någon som har ett bra förslag?
El värme är ett alternativ men helst vattenburet då jag idag har fjärrvärme.
El värme är ett alternativ men helst vattenburet då jag idag har fjärrvärme.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Nästa bra fråga. är det 1-rörs eller 2-rörs-system i huset, skiljer lite på montaget. Plattan är nog ingen ide att bila något i. vad menar du med isolerad Poröst är det slät yta kan det vara flyspackel som mattan är limmad på. Blir inte riktigt bra med GV-slangar och isolering. Det kommer att bli förluster ner genom plattan, men det är inte så stort så den kanske ni kan ta.
Kommer du inte ha plats för element alls?
Har precis byggt hall på 11 kvm med samma tankar. Har lagt klinker och funderade på golvvärme men vi kände att allen inte är så noga och resten av huset har element så onödig extrakostnad för oss. Vi har två mindre i var sin ända av rummet.
Har precis byggt hall på 11 kvm med samma tankar. Har lagt klinker och funderade på golvvärme men vi kände att allen inte är så noga och resten av huset har element så onödig extrakostnad för oss. Vi har två mindre i var sin ända av rummet.
Det är enrörs system. Det skulle stå oisolerad platta. Sedan ett lager med sand. Sedan enligt en granne. Plast ovanpå sanden. Sedan är det gjutet med betong eller flyspackel som är ca 4 cm tjockt.J jonaserik skrev:Nästa bra fråga. är det 1-rörs eller 2-rörs-system i huset, skiljer lite på montaget. Plattan är nog ingen ide att bila något i. vad menar du med isolerad Poröst är det slät yta kan det vara flyspackel som mattan är limmad på. Blir inte riktigt bra med GV-slangar och isolering. Det kommer att bli förluster ner genom plattan, men det är inte så stort så den kanske ni kan ta.
Det finns plats men hallen är långsmal och det blir så mycket yta på väggen som tas upp. Dessutom enda väggen där det kan vara ett element.Dr Benz skrev:
Och rören kommer upp från plattan då troligtvis. då måste GV-slingorna anslutas till 1-rörs och kan då anta en för högt temp, när säkerhetsdelar kanske inte får plats eller ser så snygt ut på en vägg i hallen. Det med oisolerad platta, TJA, jag skulle inte försöka få dit GV, det kommer att kosta mer än det smakar, så de till att det som nu finns fungerar, så blir ni inte besvikna på att det kostar en massa. Det går bra att lägga en tunn klinker på underlaget. Bara som ett tips, första 1,5 meter från yttedörren, ska det vara en fukt/vattenspärr under, detta för att på vintertid så dras det in snö som smälter och rinner ner i fogarna, det ska då inte kunna gå ner i plattan.
Jag hade absolut inte kastat bort pengarna på oisolerad platta. Jaga passande radiatorer.
Vi har också ett rörsystem och två plattor (oisolerade från -65) i varsin ända av huset. Vi valde bort golvvärme.
Vi har också ett rörsystem och två plattor (oisolerade från -65) i varsin ända av huset. Vi valde bort golvvärme.
Jag har redan golvvärmeshunt i gränsliggande rum som jag kan koppla på en slinga till. Slang är ju inte dyrt. Det är väl mest jobbet med att bila då. Tilläggas är att jag gör jobbet själv förutom inkoppling, provtryckning slang.J jonaserik skrev:Och rören kommer upp från plattan då troligtvis. då måste GV-slingorna anslutas till 1-rörs och kan då anta en för högt temp, när säkerhetsdelar kanske inte får plats eller ser så snygt ut på en vägg i hallen. Det med oisolerad platta, TJA, jag skulle inte försöka få dit GV, det kommer att kosta mer än det smakar, så de till att det som nu finns fungerar, så blir ni inte besvikna på att det kostar en massa. Det går bra att lägga en tunn klinker på underlaget. Bara som ett tips, första 1,5 meter från yttedörren, ska det vara en fukt/vattenspärr under, detta för att på vintertid så dras det in snö som smälter och rinner ner i fogarna, det ska då inte kunna gå ner i plattan.
OK då har du förutsättningarna för GV, För att få det kanske någotsånär. en XPS 20 mm och flyta in GV kan gå, med 16 mm slang så är det ca 4 mm kvar för flytspackel ovanför. Blir det då klinker så bör det läggas tätare mellan sliingorna, då dom kommer rätt grunt och det kan bli värmerandigt golvet, samt bygger på ytterligare på höjden och tänkt till på det med tätskikt eller bara en ny plastmatta som ytbeklädnad.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden