Vi har tidigare haft en tvättpelare i vår tvättstuga men vill nu göra om. Grovsinken är skev, vind, opraktisk och ful och vi använder den inte idag särskilt mkt.
Vår plan är att ställa maskinerna brevid varandra med en smal ho med underskåp på ena sidan, och en bänkskiva att arbeta på över istället. Överskåp ovanför där vi kan ha gömd förvaring.

total bredd på väggen ca 173.

Problemen:
A) Avloppet ligger med mittpunkt ganska exakt 120cm från vänster vägg. Dvs ställer jag maskinerna brevid varandra kommer jag inte åt att rensa avloppet. Jag har kollat på olika socklar för att höja maskinerna så pass att jag kommer åt avloppet utan att höja bänkskivan för mycket. Pga 1) rimlig arbetshöjd, och 2) vatten och el sitter på ca 130cm höjd från golv.

B) någon med tips om något lätt, praktiskt och lagom snyggt sätt att få till vatten och el? Jag hade tänkt skåp (40cm) + smal ho till höger om maskinerna men det kanske är smartare att ha en annan setup.

Alla tips och tankar tas emot med tacksamhet!

• Ritning av en tvättstuga med mått, visar avloppets placering och potentiella skåp. Grovskiss med fokus på utrymme och arrangemang för tvättmaskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart inbyggnadsdiskho Kilsviken, kvarts-komposit, 36x46 cm, visas för renovering av tvättstuga, diskuterad i inlägget.
    Skapa konto
  • Tvättstuga med grå vägg, grovsink, vattenkran, spegel och diverse rengöringsprodukter samt tvättkorgar under bänken.
    Skapa konto
  • Avloppsslang på klinkergolv intill vit tvättmaskin och förvaringskorg i tvättstuga.
    Skapa konto
  • Tvättstuga med staplad tvättpelare, underdel med förvaring och spegel. Dusch till höger och frostad dörr i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Tvättstuga med staplad tvättmaskin och torktumlare, vitrinskåp under diskho, olika rengöringsprodukter och förvaringskorgar.
    Skapa konto
  • Tvättmaskin bredvid skåp och hyllor med trådkorgar fyllda med diverse föremål i en tvättstuga med rutigt golv.
    Skapa konto
Varför inte sätta den nya hon i mitten?

F fribygg skrev:
Varför inte sätta den nya hon i mitten?
Dels pga vill kunna nyttja bänken (svårt med ho i mitten) och dels hjälper den inte pga har bara ca 45 cm mellan vägg och mitt avlopp från höger, så jag täcker avloppet mer då.
- men ja! Har inte gett upp tanken för att underlätta vad gäller kran osv.

Har funderat på att regla upp en ”hylla” att ställa maskinerna på ca 20cm upp men svårt med material osv. Också varit inne på att köpa stativ till maskinerna men vill ha 15-20cm för att nä under men ändå ha rimlig höjd på bänkskiva. Och stativ är generellt 30 cm.

Själva frågan på A) är alltså - hur hade ni gjort detta bäst? Dvs höja upp maskinerna 15-20cm.
- Köpessocklar är högre , köpa och kapa en sådan?
- Svetsa en ram själv att ställa maskinerna på? - Bygga en träram att ställa på justerbara möbelben i metall från typ Clas Ohlsson?
- möbelben plus en stabil skiva av något slag/täcka med plastmatta (pga fukt)?
- regla o h fösta en skiva eller ram (metall/trä) i vägg? Ev extra stödben?

BirgitS
Är det risk för att det blir kallt i rummet om man ställer maskinerna framför radiatorn i stället?
Då kan ho och tvättkorgar samsas längs nuvarande vägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.