Hej alla kreativa och lösningsorienterade byggare! Jag skulle behöva ett bollplank för byggnationen av en grillplats och pizzaugn. Hela stationen är tänkt att byggas ihop i en enhet och består av en grill till vänster (kluvet tryckkärl ca 55x75 cm), en bänkskiva i mitten (ca 110x100 cm) samt en murad pizzaugn på självbärande platta till vänster (100x100 cm). Ugnen är tung, ca 550kg.
Tanken var att använda timmer (16x12cm furu) som blivit över från ett annat bygge, och det skulle bli ca 300x100 cm och ca 90-100 cm högt. Det är tänkt att bestå av en 300cm lång baksida, två kortsidor samt två inre ”väggar” som bildar fack för ved etc under bänkskivan (se skiss).
Jag skulle gärna placera hela denna enhet på en knölig ful del av berget som ligger i dagen mitt på gräsmattan (se bild med ungefärliga mått).
Några funderingar och frågor kring detta (och det faktum att det är tungt oxh nästan all vikt är på ena sidan):
- för att få allt i våg, är det lättast att dubba och gjuta en tunn armerad klack just under timmerväggarna? Hur tjock behöver i så fall klacken vara - räcker typ 50mm där den är som tunnast?
- Eller ska jag gjuta plintar med regelbundet avstånd?
- Eller ska jag bara borra ned typ stolpskor för timret att vila på?
- Finns det någon annan smartare, billigare eller snabbare lösning?
Som bänkskiva hade jag tänkt hitta en ”spillbit” väderbeständig sten eller komposit ca 110x100cm, alternativt gjuta en egen skiva. Finns det i så fall nåt smart sätt att gjuta den på plats? Finns det något att tänka på vid gjutning? Armerar jag med 8mm järn/nät? Eller kan man ta typ finmaskigt hönsnät?
Någon som har andra generella erfarenheter eller tips från liknande byggen? Stort tack på förhand! 🙏🏼😊