17 726 läst ·
18 svar
18k läst
18 svar
Hur Grannens rök förpestar vår inne luft
Sida 1 av 2
Vi har ett problem, vår granne eldar kartonger och annat skräp både ute och i sin braskamin. Någon som vet vad man får elda? Han kan tydligen inte elda heller för han använder nyligen fällda träd som ved. Allt detta sugs in i vårt hus då vi har mekanisk frånluft, vi kunde lika gärna röka inne.
/Irriterad granne.
/Irriterad granne.
Jag tycker att du först skall tala med grannen om du inte redan gjort det, säg som det är att ni störs av hans sätt att elda.Det kanske är så att han inte har tänkt på att det kan störa andra, det blir oftast bäst om man kan lösa det utan att blanda in myndigheter.Hjälper inte det så får du nog vända dig till din kommun i allafall.
Om det är bara en granne så är det inte så farligt. Ved eldare i dag är som parasiter och man måste vara riktigt tuff mot dom. Prata först om du kan och hjälper inte det så anmäll dom. Gör det skriftligen så att hälsovårdsnämden inte kan skita i det.
Om det är riktigt illa så gå inte med på några kompromisser, begär eldningsförbud direkt och ge inte efter.
Personligen bor jag på ett område där 80 procent har kaminer.
Om man vill ha frisk luft så är villa områderna inte rätta ställen i dag. Sämre luft får man leta efter.
Själv har jag anmält två av mina grannar som jag har mest ont av och det gick inte diskutera med dom innan.
Efter min anmällan så har det blivit lättare på grund av att det blir annars eldningsförbud. Vi har en överenskommelse att dom inte eldar när det blåser rakt mot mitt hus men vedeldning är som en sjukdom och ser dom att bilen är borta så ryker det direkt.
Alla ni som har vedeldande grannar och plågas av det så anmäll dom direkt. Tar dom inte hänsyn så behöver ni inte göra det.
Om det är riktigt illa så gå inte med på några kompromisser, begär eldningsförbud direkt och ge inte efter.
Personligen bor jag på ett område där 80 procent har kaminer.
Om man vill ha frisk luft så är villa områderna inte rätta ställen i dag. Sämre luft får man leta efter.
Själv har jag anmält två av mina grannar som jag har mest ont av och det gick inte diskutera med dom innan.
Efter min anmällan så har det blivit lättare på grund av att det blir annars eldningsförbud. Vi har en överenskommelse att dom inte eldar när det blåser rakt mot mitt hus men vedeldning är som en sjukdom och ser dom att bilen är borta så ryker det direkt.
Alla ni som har vedeldande grannar och plågas av det så anmäll dom direkt. Tar dom inte hänsyn så behöver ni inte göra det.
En fråga till dig Gustav1 !
Eldar du sjäv med ved?
Jag säger inte att det är så i detta fallet, men många gånger när folk har ont av vedeldare så är det ren avundsjuka för att dom själva inte kan eller har möjlighet att elda med ved och därav ha en ganska billig uppvärmningskostnad. Jag har själv hört folk prata skit om vedeldare pga att dom egentligen bara är avundsjuka. Men är det som du skriver så är det ju inte så kul. Eldar man rätt så varken syns eller luktar det förutom en liten stund när man startar upp sin eldstad. Att anmäla en granne är inte det första jag hade gjort, det skall nog väldigt mycke till innan jag hade gjort det. Det är ju inte så kul att ha en dålig relation till sina grannar. // Håkan
Eldar du sjäv med ved?
Jag säger inte att det är så i detta fallet, men många gånger när folk har ont av vedeldare så är det ren avundsjuka för att dom själva inte kan eller har möjlighet att elda med ved och därav ha en ganska billig uppvärmningskostnad. Jag har själv hört folk prata skit om vedeldare pga att dom egentligen bara är avundsjuka. Men är det som du skriver så är det ju inte så kul. Eldar man rätt så varken syns eller luktar det förutom en liten stund när man startar upp sin eldstad. Att anmäla en granne är inte det första jag hade gjort, det skall nog väldigt mycke till innan jag hade gjort det. Det är ju inte så kul att ha en dålig relation till sina grannar. // Håkan
Hjälpte en kompis på södermalm i Stockholm i detta mycket vanliga problem, där det finns gott om kakelugnar och öppna spisar mitt i storstaden där nästan alla lägenheter får in friskluft genom "springventiler" under fönstren. Det brukar vara värst under feb-mars när det är som kallast och luften ligger som ett lock över stan. Vi testade att sätta en "y" skarv mot kompisens rökrör och kopplade en stark fläkt som då fick "skjuta" in kalluft genom "y-kopplingen", med resultatet har det dels blev bättre sug i rökröret samt att avgaserna blandades ut och skjöts högre upp i luften.
Alltså borde man kunna åtgärda ev kaminproblem i vissa områden genom att dels blanda ut avgaserna och skjuta dom rätt upp så att ev rök inte når grannhusen, det finns olika tekniker för detta idag. Men först och främst måste folk lära sig att elda rätt, har madrömsexempel från Södermalm där en del använder kakelugnarna som ren sopförbränning numera.
Alltså borde man kunna åtgärda ev kaminproblem i vissa områden genom att dels blanda ut avgaserna och skjuta dom rätt upp så att ev rök inte når grannhusen, det finns olika tekniker för detta idag. Men först och främst måste folk lära sig att elda rätt, har madrömsexempel från Södermalm där en del använder kakelugnarna som ren sopförbränning numera.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Håkan skrev:En fråga till dig Gustav1 !
Eldar du sjäv med ved?
Amen!
Här är jag bara hjälpsam så att Mats vet hur han kan tackla det här. Troligen är folk dumma eller försöker tränga det att många grannar har det fruktansvärt svårt när detHåkan skrev:En fråga till dig Gustav1 !
Eldar du sjäv med ved?
väller in rök när man har ventilationen på.
Alla som har byggt hus nyligen vet att den vanligaste värmekällan är frånluftsvärmepump idag i huskataloger och då måste ventilationen gå hela tiden.
Det är likadant med FTX ventilation att om någon börjar elda så kommer röken in i husen ögonblickliken.
Därför måste vedeldningen förbjudas inne i städerna så fort som möjligt.
Det är otroligt att villaägarna en efter en skall behöva bråka med sina grannar om det.
Jag kan förstå att det här retar många men det inte fel på den
som anmäller sin granne.
Ni som mumlar om bilavgaser eller avundsjuka kan glömma det. Han som tänder i sin kamin är hänsynslös och har tagit första steget för dålig grannsämja.
Håller med Andreas, modern utrustning som klarar "masungs-temp" och torr ved är det som gäller. Hade tidigare en dubbelpanna från 60-talet som jag eldade i ett par veckor med, men tyckte det rök och luktade f*n. Jag bytte till en Innova och nu ryker det endast lite vitt som upplöses efter 1-2m efter det att det lämnat skorstenen.
Det finns en del personer i kvarteret som man verkligen undrar vad dom slänger in i brasan eller har för utrustning, tjock gul-brun rök, jag är rackarns glad att inte ha dessa marodörer till grannar.
Prata med grannarna, det löser sig nog. Hade någon av mina grannar nämnt något om min eldning när jag testade dubbelpannan, hade jag skämts ögonen ur mig. (men jag kanske är unik i detta?)
Det finns en del personer i kvarteret som man verkligen undrar vad dom slänger in i brasan eller har för utrustning, tjock gul-brun rök, jag är rackarns glad att inte ha dessa marodörer till grannar.
Prata med grannarna, det löser sig nog. Hade någon av mina grannar nämnt något om min eldning när jag testade dubbelpannan, hade jag skämts ögonen ur mig. (men jag kanske är unik i detta?)
Kolla denna länk.. grannens rök kanske rent av är hälsosam 
http://www.forskning.com/arkiv.asp?artikel=1&id=514
http://www.forskning.com/arkiv.asp?artikel=1&id=514